Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosor
          Aila
          Inlägg 16-11-2002, 13:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Såg i senaste AoT ett rebortage om rosor. "Drabbad av Rosenfeber"

          Han som hade drabbats av rosor hette Jan Gryning bodde inte alls så långt från mina trakter, hade 360 rosor i sin trädgård...på vinter gillade han att meka med Rolls Royce och Bentley. Vilken kompination!!!

          Hörde också att en annan man inte heller så långt ifrån mig, inne i skogen odlade rhododendron han hade tydligen så många att han inte kunde få plats med dem längre, så han sålde små plantor billigt. Också en som var drabbad.!!!!!
          Jag blir också drabbad av allt möjligt...... med åren ,det blir bara värre det där med åren så som det sjungs i en känd låt wink.gif
          Inte nog, så har jag också Runåbergs fröer bara en stenkast ifrån mig.

          Detta hörde nog inte till denna kategori riktigt,men nu kommer frågan som hör hit.........Jag har honungsrosor som växer på rosenbågen.Men växer så kraftigt och jag skulle vilja ha dem liksom inom vissa gränser.
          Kan jag klippa dem så mycket att de är någotsånär lagom formade.Ja,inte nu smile.gif men på våren. kommer de att fortsätta att blomma trots detta?Har för mig att man klippa rätt så kraftigt men men...
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 15:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej hopp,

          Värre vad är väl det ?
          *skratt*
          åsså Runåberg SÅ nära - vojne jag blir avundsjuk!!!

          Honungsrosor beskärs på våren innan björken har musöron :-) men däremot så kan jag itne säga någe om de blommar på årsskotten eller inte. Hmmm - har Du två honungsrosor på en rosbåge som skall mötas i mitten?

          Om det är så är Du hemskt modig - honungsrosen blir ju så stor så stor, så beskära kommer nog på tapeten igen misstänker jag.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 16-11-2002, 16:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Joho,Ingrid så galet är det tyvärr att jag har just 2 stycken som skulle mötas på mitten biggrin.gif den ena är visserligen lite mera svagväxande tror den hette Lykkefund den är nog danskt ursprung, då tror jag att jag får ta bort den danska eller kanske jag kan låta dem dra iväg över mina klematisbågar ,hur nu det skulle se ut?

          Ibland växer saker och ting bättre än man tror och modig är jag ,gör alltid grejer som är mot naturlagarna ....äch det är inte modigt det är dumheter,men, men ....
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 17:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Kan Du inte göra en pergolasväng av Din rosbåge? Alltså låta den dra iväg bortot - den ena i alla fall? Eller nånting - jag spånar vilt här .... om det nu passar att Du drar iväg ifrån rosbågen med en liten pergola - visst är det pergola det heter.....

          Funderar Ingrid
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 16-11-2002, 22:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Så tänkte jag också för det är så att jag har liksom flera bågar över min ingång till huset men i dem har jag klematisar som växer ihop på mitten.

          Så Ingrid jag kanske kan göra, som du beskrev..låta rosorna växa över bågarna hela gången mot huset på varsin sida.Kanske använda ståltråd för att leda dem mellam bågarna.

          Undrar bara hur det ser ut ihop med klematisarna ?Men
          jag känner på mig, att jag kommer att göra så ialla fall,låter praktiskt för min del. Så det blir en pergola, fiffigt wink.gif Tack för hjälpen!
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 17-11-2002, 12:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp!

          Rosor och clematis ihop är ett måste tongue.gif

          En av alla fördelar med clematis är ju att dom kan växa ihop med rosor, hoptrasslade - underbart.

          Detta gäller inte det mest starkväxande botaniska sorterna, skogsklematis, daggclematis osv. Men alla snällare sorter små- som storblommiga. Jag planterar som regel en klängros och två clematis på varje plats stor nog för en ros.

          Vid en rosenbåge har jag en ros på var sida (lika - lite fegt tongue.gif ) och summa fyra olika clematisar.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 17-11-2002, 12:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Det låter som nåt väldigt vackert, Louise! Vilka rosor har du kombinerat med vilka klematis? Har du inga bilder att visa? rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 17-11-2002, 12:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Då blir det rätt har inte några starkväxande just på dem bågarna ,så då blir det ju "perfa" som mina grabbar brukar säga.

          Tur att jag hade tänkt förståndigt denna gången tongue.gif

          Tack för råden!
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 17-11-2002, 12:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Bilder - nej

          Jag kombinerar rätt friskt och ofta använder jag mkt tidiga cleatis till sommarblommande rosor och sen en höstklematis. Så detta är ju igentligen inte en kombination utan snarare en säsongsförlänning.

          Detta finns dock:
          Gloir de dijon + Clematis potanini + nån' tidig ljusblå som jag tappat namnet på princess nånting tror jag + Royal Velours+ blåregn + varigerad kaprifol + Kifsgate. detta på ett plank med öppning, total längd 3-4 meter. Alla blommar utom Kifsgate som hamnat i skuggan av en stor fläderbuske och skall flyttas så fort jag får färdigt det nya planket.

          Mme Alfred Carrier + Kamilla + Pointy + Georg + nån storblommig dubbel inköpt på extrapris utan namn

          Albertine + Cyanea + clematis fucsa (mer rolig än vacker)


          Jag är mycket förtjust i klättrare och plank. Vindskydd och insynsdito är vikigt som jag bor. Dessutom får man så mycket blommeri per kvadratmeter mark.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 17-11-2002, 12:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Oj, många! Synd att du inte kan visa bilder på allt detta, men jag ska leta på nätet, det finns säkert bilder på rosorna och klematisarna där. rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-05-2024, 11:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon