Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomaterna har plötsligt börjat vissna?
          nissenissen
          Inlägg 03-09-2015, 12:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          22-07-2006
          Medlem nr: 8 239



          Första gången jag odlar tomater, då vi är någorlunda nyblivna villaägare.
          Utomhus i nybyggda upphöjda odlingslådor på 3x4m.
          Tyckte jag hade lyckats jättebra, alla tomatplantor har grönskat och växt så det knakat hela sommaren. Även vattnat dem med nässelvatten 3-4 gånger och skött vattningen bra, då de uppenbarligen trivts.
          Massor med tomater på men inga som hunnit blivit klara ännu. Bor i Blekinge och kallaste nätterna hittills tror jag varit ca 14 grader.

          För 3-4 dagar sedan bara var jag uppe i landet och pysslade om tomaterna lite, band upp hängande grenar och allmänt såg till dom. Var samma gröna djungel som vanligt.
          Men så kommer jag upp idag, och det ser ut såhär. Så gott som alla plantor har börjat vissna ner totalt, och har stora bruna fläckar över stjälkarna.
          Även de gröna tomaterna har börjat bruna till.
          Vad har hänt egentligen? På så kort tid och allt.
          Bör jag plocka av alla de friska gröna tomaterna och eftermogna inomhus för att de inte ska gå samma öde till mötes? sad.gif




           
          Citera
          masa
          Inlägg 04-09-2015, 11:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Du har fått potatisbladmögel (Phytophtora infestans) på tomatplantorna. Förmodligen finns det potatisodlingar i närheten. Bladmögelangreppen kan förvärras mycket snabbt när förhållandena är gynnsamma, dvs. fuktigt och varmt. Som plantorna ser ut finns det inget annat att göra än att plocka de oangripna tomaterna och försöka få dem att mogna inomhus. Dessutom bör du frakta bort de angripna plantorna eller bränna dem.

          Det finns tomatsorter som har ganska god resistens mot bladmögel, en del av våra potatissorter är starkt angripna av bladmögel medan tomatplantorna, som står mindre än tio meter från potatisen, är forfarande gröna.
           
          Citera
          nissenissen
          Inlägg 04-09-2015, 11:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          22-07-2006
          Medlem nr: 8 239



          Tusen tack för den bekräftelsen!
          Ja jag började misstänka det igårkväll också efter att ha googlat som en galning på olika sjukdomar. Och det är ju verkligen inte lustigt då, eftersom vi haft potatisodlingen precis jämte tomaterna blink.gif
          Så nog har man lärt sig något nytt av detta.
          Jag plockade av alla till synes friska tomater igårkväll och lagt in dem för eftermognad.
          Ska efterhand sortera ut de som börjar bruna till.
          Antar man får vara tacksam att det inte bröt ut tidigare, så man iallafall fått en liten skörd smile.gif

          Men ja, riva upp alla plantorna med rötter blir det ju nu och köra dem till tippen.
          Men jag hittar ingen info någonstans om, ifall man behöver byta ut jorden också eller inte där tomaterna stått?
          Och kanske ännu mer intressant då, där potatisen stått?


           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 04-09-2015, 11:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Låt bli att odla potatisväxter under 3-4 år där. Det räcker.
          Dvs potatis, tomater, paprika, dahlia...


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 04-09-2015, 13:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Potatisbladmögelsporerna finns kvar i jorden och flyttas med luften och sprider sig så. Förr odlade jag massor med tomater, men för 3 år sedan fick jag potatisbladmögel på mina plantor på friland. Det gick på bara några dagar, från att ha haft stora, frodiga plantor med många tomater på, så blev de helt bruna. Tyvärr angreps även de flesta frukterna av brunröta och jag fick kassera ca 250 tomater och så klart alla plantorna! Även de plantor jag hade i växthuset drabbades.
          Jag har hört att sporerna finns kvar i jorden 3-4 år. Jag provar varje år med ett par plantor, men de får angrepp innan frukten kan skördas, så jag kasserar allt. Men om det vill sig väl, så kanske jag kan få fram lite tomater nästa år...


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          nissenissen
          Inlägg 04-09-2015, 17:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          22-07-2006
          Medlem nr: 8 239



          Ja precis, det gick väldigt fort här också. Lite trist start på ens första år med trädgårdsland, men åtminstone finns det mycket annat jag kan odla iallafall.
          Jordgubbar, Sallad, Morötter, Bönor, Kryddväxter, Lök, Gurka, är det någon av dessa som man inte kan odla på denna jorden?
          Och hur blir det egentligen med potatisen, det är väl kört med den också nästa år då eller?

          Ingen som vet om någon kemikalie annars, som man kan behandla jorden med för att döda mögelsporerna? tongue.gif

          Jättebra tips förresten Rosita, att sätta en planta eller två sen för att se när det kan funka igen smile.gif

          Redigerat av nissenissen: 04-09-2015, 17:08
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 10-09-2015, 18:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Om du odlar riktigt tidig potatis, kan det gå bra. Men du måste ta bort alla blast så fort du ser en antydan till potatisbladmögel.

          Det är mycket svårt att bli av med sporerna, även yrkesodlare brottas med detta. Tyvärr har det ökat under de senaste åren.

          De andra grönsaker du räknar upp, går nog bra att odla. Det är bara grönsaker som är släkt med potatis som du ska undvika.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 17:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon