Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grå starr / Katarakt, Någon som blivit opererad
          gunvor
          Inlägg 16-02-2008, 07:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          Någon som kan berätta för mig .
          Det är en enkelt operation säger man - jättebra, men jag får panikkänslor vid blotta tanken på att någon skall göra något med vassa föremål i mitt öga!
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 16-02-2008, 07:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Min mamma fick sitt vänstra öga opererat för 5 år sedan och väntar nu på att få det högra åtgärdat också. Hon var också nervös inför den första operationen men denna gång längtar hon! Även fast hennes vänstra lins var sällsynt stel, så att det tog extra lång tid. Kan någon av dina nära och kära följa med dig och vara ett stöd medans du väntar på sjukhuset? Mamma hade med sig ena barnbarnets fru (som f.ö. är undersköterska). Självklart så är det ont efter operationen! Men just det där med att "någon ska göra något med vassa föremål" i ögat, det har jag egen erfarenhet av. Jag har fått metallspån i ögat (trots att jag har glasögon!) som borrade in sig såpass långt så att distriktsläkaren inte kunde ta bort det utan jag fick åka till sjukhus - och vänta i 4 timmar där. Visst känns det otäckt när man ser "föremålen" komma mot ögat, men bedövningen är faktiskt så effektiv att det inte gör ont alls! Man slappnar av (jag och min mor iaf) så fort man upptäcker det.
          Så, försök att ta det lugnt och att inte "hetsa upp dig" så mycket. Det kommer att gå bra! Den sortens operation görs ju på hundratals patienter varje vardag i Sverige och det är väldigt sällsynt med komplikationer! Lycka till! smiley_small_hug.gif

          Redigerat av Eva-Helene: 16-02-2008, 07:46


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-02-2008, 09:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          Maken blev opererad för en månad sen och han hälsar till dig att "det är absolut inte det minsta obehagligt!"
          Och efter 15-20 minuter är det klart och "då får man kaffe & bulle med de andra gamlingarna!" biggrin.gif
          Inte hade han ont efteråt heller.

          Men upplevelsen blir förstås unik för varje person beroende på vilka förväntningar man har inför det hela.
          Så försök slappna av och vet att rent fysiskt gör det inte ont och är inte obehagligt!


          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          gunvor
          Inlägg 16-02-2008, 11:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          Tack - det känns bättre nu!! Jag måste ju se till att få det här fixat, men har ingen aning om hur lång tid allt tar. Var hos optikern som konstaterade att mitt dubbelseende beror på katarakt på h.öga. Remiss till ögonläkare , mera undersökning antar jag.
          Sedan är frågan hur lång tid det tar innan man får tid för operation.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 11:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Jag har blivit opererad i ögat , inte för starr men för andra saker. Du ska inte vara orolig , det kommer att gå bra. Visst har man så här innan tankar kring hur det ska bli men kan försäkra dig om att det inte är så obehagligt som man tror.

          Har en granne som nyligen fått nya linser inopererade och han kände inte ett dugg, operationen tog en halvtimme och direkt efter åkte han hem utan annat obehag än att han såg lite suddigt.

          Hoppas du kan känna dig lite lugnare efter vad vi skrivit här och att du ska bli bra igen.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-02-2008, 13:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (gunvor @ 16-02-2008, 11:00) *
          Sedan är frågan hur lång tid det tar innan man får tid för operation.


          Beror ju lite på var du bor. Här i Gbg är det långa väntetider. Min svärmor väntade ca 1 år. Men operationen gick snabbt och bra. Hon kände inte det minsta och var förvånad att det gick så snabbt.

          Vi tog henne med till stugan, ville inte att hon skulle vara ensam hemma och så fick min sambo ju ändå åka men henne dagen efter igen till Mölndal för kontroll.

          Var inte rädd Gunvor, det går snabbt och smärtfritt

          Elisabeth
           
          Citera
          anilin
          Inlägg 16-02-2008, 14:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          06-10-2005
          Medlem nr: 6 642



          Oroa dig inte! Jag blev laseropererad i båda ögonen ( samtidigt) 2001. Helt otroligt att komma in och bara ha ledsyn och två timmar senare kunna se allt klart och tydligt! Var ljuskänslig i två dagar efteråt. Inget obehag efteråt annars. Behöver inte ens glasögon mera!
          Jag fick vänta på operation i 6 månader, stod på förtur eftersom jag såg så dåligt. Väntetiden hade nog varit längre men jag fick en återbudstid, dagen efter förundersökningen, normalt tar det två månader i Malmö efter den.
          Lycka till!
          Anilin
           
          Citera
          gunvor
          Inlägg 16-02-2008, 16:31
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          Ja, det skall nog gå bra - era rapporter är ju positiva!
          Jag fick välja mellan att få remiss till Skövde eller lidköping - tog Lidköping eftersom det är närmast!


           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-02-2008, 20:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Hoppas verkligen att du får tid snart smiley_small_hug.gif
           
          Citera
          gunvor
          Inlägg 17-02-2008, 09:02
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          CITAT (ingrid fuxwall @ 16-02-2008, 20:18) *
          Hoppas verkligen att du får tid snart smiley_small_hug.gif




          Har fått så många goda råd - ett är "ring o tjata - så till slut får man en tid snabbt för att dom vill bli av med en"
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-02-2008, 11:10
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (gunvor @ 17-02-2008, 09:02) *
          Har fått så många goda råd - ett är "ring o tjata - så till slut får man en tid snabbt för att dom vill bli av med en"



          Ja sådant får man ta till ibland , eller ring och fråga om de har en återbudskö. I så fall ber du att få stå i den , så gjorde jag när jag väntade på datorröntgen och fick komma två månader tidigare.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          emas
          Inlägg 17-02-2008, 19:01
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          Hej hej

          Inte opererat ögonen själv. Men varit med och kikat på operation. Fantastiskt vad som kan göras! Berätta på sjukhuset hur du känner inför operationen. Operationen går fort och de som opererar är vana - de gör ofta samma operation.

          Mitt bästa tips inför rätt tid i operationskö är att vara ärlig när du kommer till ögonläkaren. Berätta hur din vardag påverkas av synförändringen. Vad du inte kan göra etc. Om du har möjlighet att komma in på kort varsel - så säg det - kanske har de många återbud?

          Stort lycka till både tills du får möjlighet att opereras och efteråt!

          emma
           
          Citera
          gunvor
          Inlägg 18-02-2008, 19:35
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          CITAT (emas @ 17-02-2008, 19:01) *
          Hej hej

          Inte opererat ögonen själv. Men varit med och kikat på operation. Fantastiskt vad som kan göras! Berätta på sjukhuset hur du känner inför operationen. Operationen går fort och de som opererar är vana - de gör ofta samma operation.

          Mitt bästa tips inför rätt tid i operationskö är att vara ärlig när du kommer till ögonläkaren. Berätta hur din vardag påverkas av synförändringen. Vad du inte kan göra etc. Om du har möjlighet att komma in på kort varsel - så säg det - kanske har de många återbud?

          Stort lycka till både tills du får möjlighet att opereras och efteråt!

          emma



          Ringde sjukhusets ögonavd och ville tala om snabba ryck vid ev avbokningar! Talade om att det känns lite besvärligt att inte veta om jag vågar köra bil eller ej p g a detta dubbelseende - då sa hon "du får väl flytta då".
          Övriga frågor var svaren ungefär go da yxskaft!! Fick i alla fall veta att en del beror på vad optikern skrivit på remissen!!
          Undrar om det inte andra som skulle kunna klara av det jobbet bättre. Jag blev faktiskt lite ledsen.
          Sedan ringde jag vårdcentralen för att ta reda på hur man fixar taxi/sjuktransport - hittade inget tel nr. Vänliga syster tyckte att OM flyttrådet var ett skämt så var det ett olämpligt sådant.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-02-2008, 20:52
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (gunvor @ 18-02-2008, 19:35) *
          Ringde sjukhusets ögonavd och ville tala om snabba ryck vid ev avbokningar! Talade om att det känns lite besvärligt att inte veta om jag vågar köra bil eller ej p g a detta dubbelseende - då sa hon "du får väl flytta då".
          Övriga frågor var svaren ungefär go da yxskaft!! Fick i alla fall veta att en del beror på vad optikern skrivit på remissen!!
          Undrar om det inte andra som skulle kunna klara av det jobbet bättre. Jag blev faktiskt lite ledsen.
          Sedan ringde jag vårdcentralen för att ta reda på hur man fixar taxi/sjuktransport - hittade inget tel nr. Vänliga syster tyckte att OM flyttrådet var ett skämt så var det ett olämpligt sådant.


          Och det kallar dom sjukvård? tyvärr finns det allt för många som inte vet vad ordet vård innebär
           
          Citera
          bejron
          Inlägg 18-02-2008, 21:55
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem sedan:
          26-09-2005
          Medlem nr: 6 593



          Fast jag undrar vart det egna ansvaret tog vägen? En kataraktoperation är inte något farligt, vill man ha den gjord ligger det väl lite i ens eget intresse att ta sig dit och hem. Mina skattepengar vill jag fördela solidariskt till dom som behöver vård, inte till transporter som skulle gå att ordna på annat sätt. Sen var ju flyttrådet ovanligt korkat men det är inte alltid så lätt att sitta och svara på frågor om remisser, särskilt inte om man inte har den framför sig. Hur ska en remiss bedömas om det är luddigt skriven?
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-02-2008, 06:12
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (gunvor @ 18-02-2008, 19:35) *
          Ringde sjukhusets ögonavd och ville tala om snabba ryck vid ev avbokningar! Talade om att det känns lite besvärligt att inte veta om jag vågar köra bil eller ej p g a detta dubbelseende - då sa hon "du får väl flytta då".
          Övriga frågor var svaren ungefär go da yxskaft!! Fick i alla fall veta att en del beror på vad optikern skrivit på remissen!!
          Undrar om det inte andra som skulle kunna klara av det jobbet bättre. Jag blev faktiskt lite ledsen.
          Sedan ringde jag vårdcentralen för att ta reda på hur man fixar taxi/sjuktransport - hittade inget tel nr. Vänliga syster tyckte att OM flyttrådet var ett skämt så var det ett olämpligt sådant.



          Det här bekräftar ytterligare en gång att för att vara sjuk i dag måste man vara oerhört stark! Hon satt på helt fel plats. Ska man hjälpa folk , som väl måste vara hennes huvuduppgift , ska man inte vara oförskämd! ranting.gif

          Om du har dubbelseende kanske det inte är så lämpligt att köra bil , finns ingen annan möjlighet för dig att ta dig till jobbet ?

          Hoppas du fick hjälp med vart du ska vända dig för att få åka taxi/sjuktransport till och från operationen. Och du Gunvor , jag betalar mer än gärna skatt för att du ska få bra sjukvård och hjälp med transport dit och hem! Nästa gång kan det vara min eller någon närståendes tur att behöva hjälp!







          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 19-02-2008, 06:41
          Länk hit: #17


          Gäster






          CITAT (gunvor @ 18-02-2008, 19:35) *
          Ringde sjukhusets ögonavd och ville tala om snabba ryck vid ev avbokningar! Talade om att det känns lite besvärligt att inte veta om jag vågar köra bil eller ej p g a detta dubbelseende - då sa hon "du får väl flytta då".
          Övriga frågor var svaren ungefär go da yxskaft!! Fick i alla fall veta att en del beror på vad optikern skrivit på remissen!!
          Undrar om det inte andra som skulle kunna klara av det jobbet bättre. Jag blev faktiskt lite ledsen.
          Sedan ringde jag vårdcentralen för att ta reda på hur man fixar taxi/sjuktransport - hittade inget tel nr. Vänliga syster tyckte att OM flyttrådet var ett skämt så var det ett olämpligt sådant.

          Hoppas att du fick info om sjukresor, annars finns det alltid på Landstingets sidor.
          Resa med buss el tåg samt även anslutningsresa med taxi brukar vara helt kostnadsfria.

          Jag har läkarbesök på Länssjukhuset ... taxi hämtar vid dörren och tar mig + följeslagare till tåget
          När tåget anländer till Sunderbyn, väntar taxi för transport ca 150 - 200 m till sjukhusets entré.
          Vid hemresan knappt tre timmar senare blir det samma service, och det kostar oss inte ett öre.


          Om man pga sjukdom inte kan ta sig till o från arbetet med allm kommunikationer el egen bil
          brukar man få sjukresa m taxi, kostar ungefär samma som bussresa.
          Svåger bröt benet men kunde arbeta hela tiden tack vare detta system.

          Lycka till med operationen!
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-02-2008, 06:50
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Netha @ 19-02-2008, 06:41) *
          Hoppas att du fick info om sjukresor, annars finns det alltid på Landstingets sidor.
          Resa med buss el tåg samt även anslutningsresa med taxi brukar vara helt kostnadsfria.

          Jag har läkarbesök på Länssjukhuset ... taxi hämtar vid dörren och tar mig + följeslagare till tåget
          När tåget anländer till Sunderbyn, väntar taxi för transport ca 150 - 200 m till sjukhusets entré.
          Vid hemresan knappt tre timmar senare blir det samma service, och det kostar oss inte ett öre.
          Om man pga sjukdom inte kan ta sig till o från arbetet med allm kommunikationer el egen bil
          brukar man få sjukresa m taxi, kostar ungefär samma som bussresa.
          Svåger bröt benet men kunde arbeta hela tiden tack vare detta system.

          Lycka till med operationen!



          Det är tydligen oilka i olika Landsting. Här betalar vi för sjuktransport upp till ett högkostnadsskydd på 1700 :- under ett år. Tåg- eller bussresor till vårdinrättningar får man betala för själv , hela kostnaden.

          Vi har heller inte den servicen att vi kan få transport till jobbet med taxi e d. Det får man fixa själv och också står får hela kostnaden själv.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 19-02-2008, 07:03
          Länk hit: #19


          Gäster






          CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 06:50) *
          Det är tydligen oilka i olika Landsting. Här betalar vi för sjuktransport upp till ett högkostnadsskydd på 1700 :- under ett år. Tåg- eller bussresor till vårdinrättningar får man betala för själv , hela kostnaden.

          Vi har heller inte den servicen att vi kan få transport till jobbet med taxi e d. Det får man fixa själv och också står får hela kostnaden själv.

          Tror att vi också har ett system med högkostnadsskydd vid sjukresor.
          Men de gäller inte vid resa till sjukhus på annan ort ... bara om det är sjukresor till o från på hemorten och resor
          till t.ex sjukgymnastik, eller sjukresa med

          Kikade på olika landsting och ser att åtminstone Uppsala och Örebro har ungefär samma som vi.
          Taxi till o från arbetet istället för sjukskrivning borde väl eg samma regler gälla i hela landet,
          eftersom sjukvårdsminister m.fl kom fram till att det skulle bli en enormt stor besparing för landet
          om människor som skadat sig el var sjuka men ändå arbetsföra, bara de kunde ta sig till jobbet.

          Hittade uppg ... Resa med flyg, taxi, el egen bil har egenavgift.
          Däremot inte anslutningsresa med taxi till tåg el buss.

          Redigerat av Netha: 19-02-2008, 07:12
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-02-2008, 07:23
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Håller med dig om resor till och från jobbet borde ha samma regler överallt. Men vi har kollat med FK här och man får ingen hjälp med sådana resor här.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 20:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon