Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > plantera ätbart på balkongen, tips?
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 13:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          hejsan!

          jo jag skulle vilja planytera ngt ätbart på min balkong, fast tänkte jag ska ha dom här inne i lägenheten först och sen sätta ut dom när vädret blir mildare och varmare.
          men iallafall, jag har redan tre paprikaplantor(ett skott, två plantor) och en av dom plantorna har redan två mini-paprikor pågång. så jag undrar vad för annat skoj jag kan odla?

          *tomat kan man ju odla men hur gör jag det? ska jag köpa frön eller funkar frön från en vanlig köpe-tomat? hur ska jag göra för att få bort det dära "slemmet" som är runt fröna i så fall?
          *läste precis i en annan tråd att man kan odla purjolök i en 1½l förpackning, ngn som kan berätt hur det går till? köper man frön då eller?
          någon som har något mer tips på vad jag kan odla?
           
          Citera
          Nanashi
          Inlägg 25-03-2008, 14:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          11-03-2008
          Medlem nr: 14 562



          Rabarber! Jag har en planta på balkongen som gav två skördar förra året och den har redan kikat fram efter vintern.

          Smultron är gott och lätt!


          --------------------
          ******************************************************
          Solig och bergig skogstomt i zon 2/3 med hungriga rådjur :-)
           
          Citera
          Rosengeranium
          Inlägg 25-03-2008, 14:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          25-12-2006
          Medlem nr: 8 904



          Du kan prova indiankrasse. Den gillar inte blåst och våta rötter, men annars finns det nog ingenting som kan stoppa den. Man kan äta både blad och blommor som smörgåskrasse ungefär. Jag lägger dem i sallader som ett mellanting mellan ingrediens och krydda, och äter den på smörgås. Sorterna "Alaska" och "Alaska Scarlet" både ser bra ut och smakar gott.

          När det gäller tomat funkar frön från köpetomat utmärkt. Jag har just nu två extremt livaktiga plantor från sådana i mitt fönster. De vill ha mycket ljus, så ställ dina plantor under en lampa med lysrör eller energisparlampa (ideala avståndet planta<->lampa är 10 cm) medan du driver upp dem. Slemmet tog jag bort genom att suga ren kärnorna i munnen.

          Jag odlar också månadssmultron i stora byttor på balkongen. Ursprungsplanen var att få så många bär att jag kunde koka sylt på dem, men sonen äter upp dem numer...

          Ett tips är att tillverka självvattnande krukor för balkong av plasthinkar; man får ganska stor jordvolym, jorden håller sig fuktig länge och man behöver inte vara hysteriskt snabb med vattnandet.
          Så här gör du

          Tag en billig skurhink i plast. Borra ett antal hål, ca 1cm diameter, sju till tio cm ovanför botten runt om hela hinken. Häll i lecakulor så att lagret når upp till överkanten på hålen. Täck lecalagret med ett tygstycke som också klär en bit av sidorna på hinken (tyget ska som bilda en skål) - syntettyg är bäst, men det går bra med en gammal t-shirt eller liknande. Fyll på jord i tygskålen och ända upp till ca 2cm under hinkens kant. Plantera i jorden. Klart

          Du vattnar krukan som en vanlig kruka, dvs. över jordlagret. Lagret med lecakulor bildar ett vattenmagasin som växten kan ta av. Hålen ser till att överflödigt vatten rinner undan (när det regnar tex.), och ger också växten litet luft kring rötterna. Särskilt krassen trivdes i den här.

          Något som jag inte provat än, men som jag är riktigt sugen på är säckodling. Används i Afrika på torra och varma ställen (=min balkong). Det verkar som att man kan odla det mesta på det viset, även om 'receptet' kräver litet anpassning för att funka på balkongen. Man kan använda halvsäckar som passar bättre i storlek, och kan nog ställa säcken i en back för att stödja den. Det borde gå lika bra med perennjord på säck som den jordblandning som presenteras i filmen. Att ersätta stenarna med lecakulor gör dem lättare och är en god idé. Nöj dig med en eller två dock - de blir tunga i alla fall.

          Engelskspråkig informationsfilm (för barn) om hur man gör en säckodling.

          Hope från Uganda gör en säckodling (också på engelska)


          --------------------
          Parkettodlaren - min blog om att odla grönsaker inomhus

          Indoor gardener - samma blog på engelska

           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 15:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          åh, tack så mycket för svaren, båda två! biggrin.gif
          ska prova och göra en sån där självvattnade kruka. låter ju jätte bra! fast måste först köpa lecakulor tongue.gif smile.gif
          tack så jätte mycket för svren båda två. och för tipsen! biggrin.gif
          ska be mamma köpa en tomat till mig när hon ska till centrum idag. smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-03-2008, 16:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nackdelen med att ta frön ur en tomat är att man inte vet vad man får även om man ofta får en tomat som är snarlika. De frukter som ligger i grönsaksdisken är inte fröäkta + ofta är det sorter som är mera lämpade för odling i uppvärmt växthus + ofta har de lång utvecklingstid = det tar lång tid innan man får mogna frukter på plantan. +Det är sorter som tjuvas och binds upp. Själv köper jag frön till sorter som är mera lämpade att odla i svenskt klimat + de har kort utvecklingstid jag vill ju plocka tomater på sommaren och inte bara på hösten. Tomatplantor brukar behöva krukor/hinkar på runt 20liter under sommaren.


          Annars kan du odla de flesta grönsaker på balkong. En sak som brukar ge fin grönska + fina blommor förutom något att äta är störbönor. Ta en stor kruka/hink med jord när det blivit varmt ute (jorden bör ha en temp på runt +15C), sätt ner rejäla pinnar el. något liknande så bönorna kan klättra. Peta sedan ner störbönefrön i jorden i hinken med runt 1dm mellanrum, vattna med ljummet vatten och vänta så kommer det snart att komma upp en massa grönt ur krukan..


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 17:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          aaah, kanske ska köpa frön ist då? fast nu e mamma redan nere i centrum ju, aja får köpa frön imorgon dårå. eller så kör jag bara en testrunda med köpetomat-fröna. smile.gif alltid kul o pröva. något lär det ju bli smile.gif

          störbönor, har aldrig hört talas om det :/ men kan ju prova smile.gif bönor är ju gott ju smile.gif

          sen undrar jag, hur ska jag göra när jag planterar tomatfröna? ska jag lägga dom precis under jordytan eller trycka ner dom en bit i jorden?
          vad betyder tjyvas(är bara 16år och är inte så odlingskunnig)?
          och bindas upp, vad ska jag göra då? ta ett snöre och typ "hänga" plantan. asså knyta snöret runt en kvist så plantan hålls upp?
          fler tips välkommnas! biggrin.gif


           
          Citera
          emas
          Inlägg 25-03-2008, 18:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          På de tomatfröpåsar som jag har står det att du ska täcka med ett tunt lager jord. Gissar att det är mindre än 0,5 cm.
          Tjuva är att nypa av grenar - men detaljerna kring det överlåter jag gärna till någon annan att svara på smile.gif
          Binda upp kan du göra på massa sätt. T ex göra en ställning av pinnar och snören som du låter växten, med lite hjälp, klänga på. eller som du skrev göra ett hänge för en gren här och där - dock viktigt att inte knyta för hårt. Skulle tro att du kan få många tips här på hur du kan binda upp.

          Om du har plats kan du odla potatis i en hink också... Blir inte så många, men är lite roligt att kunna äta sina egna. Annars är mitt tips en kruka med oregano. Vacker, luktar gott och du kan nypa lite här och där och lägga i salladen eller använda när du lagar mat.

          Emma
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 18:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          okej. jo fast färsk potatis äter jag under hela sommaren ändå (från min morbrors landställe som jag brukar jobba på). så det skippar jag nog, men tänkte kanske squash? ngn som provat på det? går det att odla på balkong tror ni?

          mamma köpte en fröpåse med tomatfrön till mig ist för en tomat biggrin.gif hon är den bästa asså! <3
          sen hittade jag en massa andra frön här hemma, bl.a då squash, det e drf jag frågar om de.
          imorgon ska jag ner o köpa jord, såg precis att min jordpåse här hemma nästan är slut så lika bra o köpa ny jord.
           
          Citera
          MB1965
          Inlägg 25-03-2008, 19:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem sedan:
          19-12-2004
          Medlem nr: 4 792



          bönor är finemang i kruka!


           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-03-2008, 19:34
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp bönor funkar utmärkt och det finns massor av störbönor ex. störvaxböna, störpurpurböna, störbrytböna, störskärböna, störrosenböna (de flesta bönor som klättrar kallas nåt på stör..,) bönfröer håller i många år så man behöver inte så hela påsen på en gång, jag odlar massor av sorter på liten yta. (OBS! Rosenbönor brukar behöva insektspollinering så bor man så högt upp att insekterna inte vistas där kan man få problem med pollineringen)

          Såhär kan det se ut i början av säsongen (när plantorna klätt in väggen kan man inte se ut genom fönstren)








          Squash sås ca 4v innan utplantering och de vill ha +12-15C innan de kan planteras ut så med de fröerna kan du vänta länge till innan du sår. Det går att odla squash på balkong men även där lär du behöva rejäla byttor 15-20 liter till en planta.


          Tjuvar är de små skotten i grenvinklarna som dyker upp dessa brukar man ta bort. Busktomater ska INTE tjuvas.




          Tomatsorter som tjuvas blir jättelånga lianer i yrkesodling blir de ofta mellan 10-15m på en säsong hos mig blir det en 4-6m i kallväxthus. Jag lindar snören medsols på plantan och fäster i taket, när de når taket sänker jag ner plantorna så de får ringla på marken. Ungefär såhär:





          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 25-03-2008, 19:36


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 19:54
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          aah, jo bönor verkar ju kul, speciellt eftrersom det finns så många olika sorter! ska defenitivt prova på bönor!! biggrin.gif
          på min fröpåse står det inte vad det är för sorts tomat. står bara Tomater, Harzfeuer F1.
          F1 det betyder att det är en hybrid (eller vad det nu heter) va? och föresten, vad är en hybrid?

          frågade mamma vart hon hade köpt påsen och den är tydligen köpt från lidl, så det nog inte från svergie, kanske från tyskland. men det spelar ingen roll va?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-03-2008, 20:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Harzfeuer F1 verkar vara en sort som tjuvas och binds upp (det står indeterminate på sorten när man söker på nätet = sort som tjuvas), högavkastande. Kanske inte bland de snabbaste sorterna men hör inte till de långsammaste sorterna heller utan är nog någonstans runt medel.

          F1 hybrid betyder att man tagit 2 plantor av ex. 2 tomatsorter som kanske inte är sådär superbra, när man korsar dessa är det ofta de starkaste generna som visar sig i avkomman = hybriden blir frisk, enhetlig, kan vara resistent mot olika sjukdomar etc.
          Tar man sedan frön från denna hybrid så är det lätt att generna återgår till att likna någon av plantorna man använde vid korsningen = man får inte samma sort man tog fröerna ifrån. Detta är bra för fröförädlarna för de vet ju vilka plantor man måste korsa för att få fram sorten och vill folk ha den sorten måste de köpa frön.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 25-03-2008, 20:10


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Pjater
          Inlägg 25-03-2008, 20:15
          Länk hit: #13


          Gäster






          Physalis är också lätt och rolig frukt du kan odla, du kan ta fröna från köpe frukten och plantera.
          Se bara till att odla i spannar när de blir större senare...
           
          Citera
          del
          Inlägg 25-03-2008, 21:03
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 585



          Förra året hade jag glädjen att ha en balkong i Stockholm, och satte igång med ett experiment för att se vad ätligt som skulle gå att odla där. Min balkong låg i ost-nord-ost-läge, alltså med morgonsol men huvudsakligen skuggigt, därtill var ju sommaren ganska mulen, som vi väl alla minns. Hur som haver, mina slutsatser:

          Bästa överraskningen var störbönorna, jag trodde att jag skulle få ut några få ynka bönor, men de växte hur bra som helst (upp till grannarna ovanför till och med), så följ Åsas tips och plantera!

          Flera vanliga kryddväxter är mycket tacksamma: rosmarin, salvia, oregano, timjan och basilika är alla lätta att odla. Mynta och pepparmynta är mer än bara lätta att odla, svårigheterna där ligger snarast i att hindra dem från att plantera sig själva i omkringliggande krukor. Citronmeliss hade jag också, som växte sig stor som ett hus, och inte kunde jag komma på något vettigt att göra av den heller.

          En annan glad överraskning var mina landgurkor av Västerås-typ, trots att de försummades något i ett par små krukor så gav de en god skörd av välsmakande små gurkor som jag gjorde en inläggning av.

          I övrigt... plocksallat är utmärkt, växer så det knakar och kan hela tiden sås ny, så du har färsk sallad över hela sommaren. Paprika går säkert bra, åtminstone är de flesta chiliarter lättodlade och goda.

          Jag har inte nämnt tomater av det skälet att mina tomater förra året inte växte något vidare. Detta beror nog huvudsakligen på solbrist, tomater gillar ju söderlägen, och det var inte vad jag hade. Om du har en ljusare balkong än min: satsa på tomater, de ger riklig skörd, och ingenting slår smaken av en solmogen tomat direkt från kvisten.
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 25-03-2008, 21:20
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          tack för förklaringen av F1-hybrid, Åsa. smile.gif nu vet jag hur jag ska hantera min planta sen när jag sått fröet.
          physalis låter kul, har aldrig förut hört talas om det. men värt ett försk smile.gif
          plocksallat var också ett jättebra tips(älskar sallad), ska prova det också! imorgon ska jag ner o köpa jord och så en massa frön. får se vad för kul jag hittar biggrin.gif
           
          Citera
          sofiaq
          Inlägg 26-03-2008, 00:38
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          03-02-2008
          Medlem nr: 13 883



          16-åringars intresse att odla ska uppmuntras! Bettanspettan, om du ser det här innan du sticker till stan, så lovar jag att skicka dig lite olika fröer med posten. Jag kommer inte kunna plantera alla fröer, som vanligt blev det lite många när jag beställde... Skicka ett PM med din adress, så kommer det om några dagar!
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 26-03-2008, 11:40
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          åh wow, tack så mkt sofia! biggrin.gif
          har skickat ett pm till dig. med min adress:)
          tack igen!
           
          Citera
          Bettanspettan
          Inlägg 26-03-2008, 13:30
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          16-07-2007
          Medlem nr: 11 550



          hej hej!

          har precis kommit hem från centrum där jag va och shoppade loss lite biggrin.gif
          har köpt jord(18L) från ÖB av märket RÖLUNDA. tyvärr hade dom bara Blomjord. men det funkar nog?
          och sen va jag på Lidl ioch köpte en massa fröpåsar! biggrin.gif
          köpte:
          Ärtor, Kleine Rheinläderin, Pisum sativum.
          Märgärt, Kelvedon wonder, Pisum sativum.
          Störböna, Neckarkönigin, Phaseolus vulgaris.
          Sockerärtor, Sugar bon, Pisum sativum.
          Snittsallad, A fogia di quercia
          Plocksallad, Australische Gele, Lactuca sativa.

          hihi biggrin.gif känns jättekul. nu har jag ju lite olika fröer jag kan plantera iallafall. aja, nu ska jag gå och plantera lite tomatfrön, har gött allihoppa!
           
          Citera
          sofiaq
          Inlägg 28-03-2008, 00:53
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          03-02-2008
          Medlem nr: 13 883



          Skickade i eftermiddags, jag hoppas att du hinner få fröerna imorgon redan. Glöm inte att lägga in bilder sen så vi får se din balkong!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 14:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon