Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dracena ruttnar?
          Jigsaw
          Inlägg 12-12-2019, 16:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          12-12-2019
          Medlem nr: 90 409



          Hej,

          Vi har har en Dracena som vi haft i många år, den är från början inköpt på IKEA och bestod då av 3 individer. Idag är det endast 1 stor individ kvar i krukan.

          Efter som den vuxet rejält planterade vi om den för några månader sedan. Planteringen består av ytterkruka, lecakulor, innerkruka i plast med dränering och slutligen vanlig blomjord.

          Vid omplanteringen var jorden väldigt kompakt vilket ledde till att en del rötter bröts av. Vi fick lämna en liten puck precis i underkanten av växten för att inte förstöra allt för mycket av rötterna. Växten började dock luta kraftigt kort efter vilket gjorde att vi fick trycka till jorden en aning. Detta ledde i sin tur till att jorden aldrig torkade upp, den stod så i några veckor utan att få mer vatten. Enligt fuktmätaren så hade den rikligt med vatten överallt.

          Tillslut valde vi att plantera om den. Denna gången pressade vi till jorden minimalt för att växten skulle stå och vi vattnade den också väldigt sparsamt. Nu ett par veckor efter så anger dock fortfarande fuktmätaren måttlig fuktighet i jorden utan att vi vattnat den mer.

          Par blad längst ner har gått bort och flera har börjat gulna.

          Såhär såg det ut för några veckor sen :




          Och såhär ser den ut nu :





          Hur kan vi rädda växten?


           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-12-2019, 08:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Uppenbarligen har det med omplanteringen att göra. Om jag förstår rätt så skadades rötterna allvarligt och ju färre rötter desto mindre vatten krävs, jag gissar att den mer eller mindre drunknar i krukan. Ett tips när man planterar om torra rotklumpar, sätt växten att stå i vatten tills jorden är genomblöt så går det enklare att få loss rötterna.

          Går inte att svara på om växten kan räddas, har den inga rötter kvar så överlever den förstås inte. Det enda ni kan göra är att avvakta, vattna inget och ställ plantan på ett ljust ställe vid fönster.
           
          Citera
          Jigsaw
          Inlägg 16-12-2019, 15:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          12-12-2019
          Medlem nr: 90 409



          Tack för svaret! Märkligt nog fick jag inget mail så mitt svar är lite sent.

          Men jo, en del rötter bröts av, kanske 1/4 eller möjligen 1/3. Det sitter fortfarande kvar en ganska stor klump under stammen men när den planterades var den såklart snus torr.

          En tanke som förr mig andra gången vi planterade om var att ta ut den och duscha av klumpen, det borde ha löst upp det utan att förstöra rötterna. Att sätta den i blöt är såklart också en bra tanke, tar lite längre tid men kanske bättre i förläggningen.

          Det har inte hänt så värst mycket sen de sista fotona, möjligen att 1 blad till blivit gult. Enligt fuktmätaren så säger den 4-5 vilket är fuktigt, ett steg neråt blir dock torr.

          Lite osäker nu på hur fuktmätaren fungerar men vi har gått på det värde som visas direkt när man sticker ner pinnen. Men jag märker nu att låter man den sitta i jorden under 10 sekunder så går den ner flera steg. Jag antar dock att vi gjort rätt efter som övriga växter har klarat sig mycket bättre än tidigare efter att vi börjat använda fuktmätaren smile.gif

          Men vad du säger är att vi bör inte plantera om den igen och spola ur klumpen utan bara vänta ut den nu och hoppas på att det vänder?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-12-2019, 16:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är svårt att säga bestämt att gör såhär, jag vill inte orsaka att någon förlorar en kär växt men om det vore min planta skulle jag lita på att den fixar det. Rotklumpen med omgivande jord kan vara så uttorkad och kompakt att den inte längre förmår ta upp vatten men det rimliga är då att rötterna så småningom letar sig ut till den nya, näringsrika och fuktiga jorden.

          Hoppas det går bra!
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 16-12-2019, 21:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Ta bort de gula bladen , de har ingen funktion , och ställ växten ljust. Dracenan ska inte vattnas för mycket. Låt den torka upp innan du vattnar igen. Man får känna rejält långt ner i krukan med fingrarna innan man vattnar. De tål inte att bli övervattnade.
          Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          Jigsaw
          Inlägg 06-01-2020, 14:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          12-12-2019
          Medlem nr: 90 409



          Har nu låtit den torka upp men fler och fler blad blir gula. Egentligen står den redan ganska ljus men efter extra fundering kanske vi har en annan plats som kan ge aningen mer ljus.

          Vår sissta åtgäd var att ta ut den och spola av jorden från den kompakta pucken som sitter under stammen utan att förstöra fler rötter. Men när vi ska lyfta iväg med den så märker vi att stammen är mjuk, d.v.s det yttre skalet har expanderat eller så har kärnan krymp. Stammen är inte fuktig utan den känns mjuk efter som det nu finns ett hålrum mellan "bark" och kärna.

          Kan vi anta att det är helt kört för denna växt nu? eller ska vi fortsätta med vad vi tänkt göra?

          Redigerat av Jigsaw: 06-01-2020, 14:51
           
          Citera
          Jigsaw
          Inlägg 06-01-2020, 16:45
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          12-12-2019
          Medlem nr: 90 409



          Valde att göra som planerat, såhär såg rotsystemet ut efter att det blivit genomspolat rejält :







          Tyvärr fick jag ingen bild på pucket som tvättades bort, men den var massiv. Vi återanvände jorden då den endast var blöt på ett område, dessutom blandade vi i en del lecakulor.

          Tog bort döda blad och band upp stammen så att vi inte behövde pressa jorden :




          Jorden mättes upp till att vara Dry så vi vattnade den en aning med näringsberikat vatten.

          Nu återstår det att se om den tar sig eller om vi måste byta ut mot något annat.

          Redigerat av Jigsaw: 06-01-2020, 16:46
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 11-02-2020, 01:48
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Hej igen
          Hur går det med dracenan ? På bilderna ser det ut som att den står väldigt mörkt. Den vill ha ljust men inte gassande sol. Man ska inte vattna nyplanterade växter med "näringsberikat vatten" . Den ska absolut inte övervattnas.
          Berätta hur det går ! Lycka till ! Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon