Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag har fått något starkt ogräs jag inte ens kan gräva upp.
          livsluft
          Inlägg 15-05-2018, 16:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          19-09-2009
          Medlem nr: 26 153



          Förra sommaren så dök detta ogräs eller vad det nu är, upp i utkanten av 2 av mina rabatter. Jag drog i det för att rensa bort det men det var omöjligt att få upp. Känns som några starka rotskott av något jag inte känner igen.

          Jag hade en ungersk syren som växte något kopiöst. Trist nog planterade jag den lite tokigt så den skymde ett helt gäng med perenner när den blev stor. Jag klippte ner den helt. Det är bara 2 vissna stammar kvar men den fortsätter att leverera rotskott runt omkring sig som jag får klippa bort varje vår.

          Detta nya ogräs är lika starkt men har dykt upp på olika ställen i rabatten. Långt ifrn syrenen. Vågar jag kliopa bort det eller växer det sig starkare då. Jag upptäckte precis en stor tuss som kommi senaste veckan. Det finns på 4-5 ställen nu.
          Jag upplever det som invasivt och vet inte vad jag skall göra. Vet någon av er vad detta kan vara och hur jag kan få bort det eller åtminstone hämma tillväxten?

          Mvh Karin, Helsingborg

          Bif 2 bilder på det.

          Redigerat av livsluft: 15-05-2018, 16:58
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20180515_170246.jpg ( 356.14k ) Antal nedladdningar: 5
          Bifogad fil  20180515_170259_20180515174422036.jpg ( 140.25k ) Antal nedladdningar: 0
          Bifogad fil  20180515_170259.jpg ( 310.02k ) Antal nedladdningar: 0
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-05-2018, 19:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är nog inget ogräs utan rotstkott från körsbärsträd eller plommonträd. Har du något sådant i närheten eller speciellt om du tagit bort ett träd eller beskurit det mycket svarar trädet med rotskott.
           
          Citera
          livsluft
          Inlägg 16-05-2018, 21:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          19-09-2009
          Medlem nr: 26 153



          CITAT (Gunilla T @ 15-05-2018, 20:47) *
          Det är nog inget ogräs utan rotstkott från körsbärsträd eller plommonträd. Har du något sådant i närheten eller speciellt om du tagit bort ett träd eller beskurit det mycket svarar trädet med rotskott.



          Tusen Tack för ditt svar Gunilla!😁

          Jag har ett blodplommonträd som efter 9 år har blivit typ 5 m.
          Det får hela tiden vattenskott trots att jag inte längre beskär trädet.
          Det var bara när det var litet jag behövde göra det för att kronan skulle formas vackert.
          Någon enstaka liten gren som varit i vägen där man går har jag plockat bort men inget mer

          Det som alltså är rotskott har kommit på ställen i rabatten som är i storlek med kronans utkant.
          Det verkar väldigt logiskt. Att det både producerar vattenskott och rotskott trots att jag inte beskär det är förbryllande men det kan kanske vara att den tycker det är lite trångt där.

          Tack så jättemycket för att du svarade mig❤. Det gav mig mycket god hjälp!
          Skönt att det inte är ngt farligt ogräs. Då kapar jag rotskotten under jorden så att dem avstannar där.
          Mvh Karin

          Redigerat av livsluft: 16-05-2018, 22:38
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 06:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon