Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Orangeri/växthus, Temp. Vintervila mm.
          Karlmikael
          Inlägg 08-11-2015, 23:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          30-05-2015
          Medlem nr: 82 035



          Hej!

          Jag har länge varit flitig läsare här på forumet, men blev ganska nyligen användare - och här kommer mitt första inlägg, hoppas det hamnat. Rätt!

          Jag har byggt något i stil med varmväxthus eller kanske orangeri. Hela söderväggen är täckt av isolerglas samt en helglasad altandörr, öst väst och norrsidan är vanliga isolerade ytterväggar täckta med panel, och på taket ligger isolerad kanalplast. Marken är täckt av marksten samt upphöjda rabatter. Förutom att vinterförvara mina medelhavsväxter som står i kruka här, så växer även ett persikoträd här permanent, i en av rabatterna. Tänker även plantera ett par vinrankor, kiwi och eller passionsfrukt som får klänga i taket.

          Jag har ett par frostvakter som ska starta om tempen går under 5+ .
          När höstsolen låg på en hel dag så gick tempen fort upp i 30 grader om jag inte öppnade upp. Så någon form av automatiserad ventilation måste jag skaffa så det ej blir för varmt.
          Min plan är att hålla mellan 1-6c grader under vintervilan, men hur lång vintervila måste jag ge växterna?
          Då jag driver upp bl.a. Chili i stort sett året om, skulle det vara perfekt att i slutet av januari höja temp. Till 15-20c och flytta ut chili, tomat mm och med hjälp av växtbelysning de första månaderna få riktigt tidig skörd, och en lång vår/sommar för plantorna.

          Så om någon har lite bra idéer eller egna erfarenheter av detta skulle jag uppskatta lite tips och råd.

          Tack på förhand!
           
          Citera
          Hans, Södra Rosl...
          Inlägg 16-11-2015, 14:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          16-11-2015
          Medlem nr: 82 868



          Har tyvärr inga tips, men har också precis byggt et oranger mne inte kommit igåg med odlingen än. Två glasade væggar och halva taket är glasat. Resten är isolerat.Så det ska bli spännade att se vad som funkar.
          V märkte också att det blir VÂLDIGT varmt också i Okt/Nov (och sannolikt också på vårvintern när solen ligger på. Kanke ska man ha en markis på insidan avtaket under den tiden?

          vi funderer på att ha kaktus och vindruvor där inne. Också vinterförvara rosmarin, fransk dragon och andra växter som inte klarar sig ute hos oss. Men jag har också lust på en Bougainvillea. Har du någon erfarenhet
          av det?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-11-2015, 16:03
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Har du automatiska tak fönster öppnare / sidoglas öppnare ? Om ej -det är ett måste , väv går bra att sätta upp typ dubbla lager frostduk -det bör släppa igenom ljus men ej allt de hetaste dagarna under sommaren ..håller du +5-8 grader vintertid kan du ha Bougainvillea, passiflora -passonsfrukt , citrus , mandarin, ananas
          etc ..
          ..


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Karlmikael
          Inlägg 21-11-2015, 00:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          30-05-2015
          Medlem nr: 82 035



          CITAT (Hans, Södra Roslagen @ 16-11-2015, 14:20) *
          Har tyvärr inga tips, men har också precis byggt et oranger mne inte kommit igåg med odlingen än. Två glasade væggar och halva taket är glasat. Resten är isolerat.Så det ska bli spännade att se vad som funkar.
          V märkte också att det blir VÂLDIGT varmt också i Okt/Nov (och sannolikt också på vårvintern när solen ligger på. Kanke ska man ha en markis på insidan avtaket under den tiden?

          vi funderer på att ha kaktus och vindruvor där inne. Också vinterförvara rosmarin, fransk dragon och andra växter som inte klarar sig ute hos oss. Men jag har också lust på en Bougainvillea. Har du någon erfarenhet
          av det?



          Jag tror inte att det skulle hjälpa mig annat än under sommaren, då solen ligger så pass lågt under höst/vinter - vår/vinter att taket inte släpper genom solen då. (Pulpettak)
          Men däremot är det nog ingen dum ide att täcka söderväggen lite..

          Bougainvillea står högt upp även på min önskelista! Mer medelhav blir det inte.

          Kommer du bara ha krukor i ditt orangeri? Eller ska du ha rabatt? Vinrankor T.ex. Har ju kraftigt och väldigt djupgående rotsystem, så de passar ju inte i kruka. Vissa sorter, labruskasorterna vill ha sur jord.
           
          Citera
          Karlmikael
          Inlägg 21-11-2015, 00:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          30-05-2015
          Medlem nr: 82 035



          CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2015, 16:03) *
          Har du automatiska tak fönster öppnare / sidoglas öppnare ? Om ej -det är ett måste , väv går bra att sätta upp typ dubbla lager frostduk -det bör släppa igenom ljus men ej allt de hetaste dagarna under sommaren ..håller du +5-8 grader vintertid kan du ha Bougainvillea, passiflora -passonsfrukt , citrus , mandarin, ananas
          etc ..
          ..


          Det har jag ej, men har insett att jag måste införskaffa det, tillsammans med någon termostatstyrd fläkt.
          Okej, tack för tipset med frostduk.
          Som sagt står boungainvillea högt på listan!
          Du har ingen ide om när jag kan avsluta vintervilan för växterna? Höja tempen till 15c och börja driva dem igen? Skulle ju gärna tjuvstarta våren så mycket som möjligt, för mina tomater, chili och jordgubbar mm. Skull. För om inte insekterna vaknat upp får jag stå med penseln i högsta hugg..
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-11-2015, 02:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Karlmikael @ 21-11-2015, 00:17) *
          Det har jag ej, men har insett att jag måste införskaffa det, tillsammans med någon termostatstyrd fläkt.
          Okej, tack för tipset med frostduk.
          Som sagt står boungainvillea högt på listan!
          Du har ingen ide om när jag kan avsluta vintervilan för växterna? Höja tempen till 15c och börja driva dem igen? Skulle ju gärna tjuvstarta våren så mycket som möjligt, för mina tomater, chili och jordgubbar mm. Skull. För om inte insekterna vaknat upp får jag stå med penseln i högsta hugg..



          ja när du känner att det är tid för dej o ljuset är optimalt 8 tim per dag. glöm inte fläkt utan värme bara för cirkulation


          Redigerat av kerstin z5-6: 21-11-2015, 02:30


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon