Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bougainvillea på inglasad balkong
          furir
          Inlägg 28-02-2009, 01:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem sedan:
          07-07-2007
          Medlem nr: 11 409



          Jag har en inglasad balkong i SV-läge utan tillgång till värme så det blir lika kallt som ute under vintern men runt 40 grader på sommaren när solen ligger på. Jag har en bougainvillea som jag köpte förra våren/sommaren och den trivdes väldigt bra på balkongen. När så vintern kom och tempen sjönk ner mot nollstrecket så tog jag in den, vilket resulterade i att alla blad trillade av (den lever fortfarande men är bladlös). Nu till min fråga, kan jag ha den på balkongen året om på balkongen iom. att den är inglasad och inte blir utsatt för frost eller kommer den att frysa ihjäl, om man kan ha den på balkongen måste den skyddas på något sätt isf?


          --------------------
          Mvh Roger
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-02-2009, 09:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Bougainvillean vill stå 10-15 grader på vintern, står den varmare tappar den alla sina blad som din... (Man kan klara den med mycket extra ljus på vintern inomhus). på vintern kan du nog klara den på balkongen om tempen inte går under 10 grader... man måste skydda växten förstås...

          Vilken temperatur har du på balkongen på vintern?? i vilken zon bor du i?
           
          Citera
          furir
          Inlägg 28-02-2009, 11:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem sedan:
          07-07-2007
          Medlem nr: 11 409



          Hejsan,

          just nu i skrivande stund så är det 0 grader på balkongen här i Örebro (zon 3?), det blir samma temp på balkongen som det är ute. Grannen bredvid har en värmefläkt på sin balkong med en temperatur på ca 15 grader, men jag tycker det borde dra väldigt mycket ström att ha en värmefläkt på balkongen. Tanken har slagit mig men det är som sagt var strömpriset som hindrar mig från att sätta in en.

          Redigerat av furir: 28-02-2009, 11:52


          --------------------
          Mvh Roger
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-02-2009, 12:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Bougainvillea tål beroende art/sort från -3c till -12c. mina tar jag alltid in efter första frostnatt. och dom kan sedan övervintra inne i en temp på 0c +15c. går det över +10c behöver dom extra ljus.

          den fäller bladen naturligt under vintern. men säkrast är ju att du inte utsätter den för under 0c på balkongen. så då kan du ha den ute på balkongen sålänge det är frostfritt. placerar du den nära väggen så håller det oftast lite varmare. ska du nu ''testa'' ha den där ute åretrunt. kan du ha fläkt som startar när det går under 0c +1c och skydda den med grön vinterväv.
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 01-03-2009, 09:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Bougainvillea hatar frost och även om den tål temperaturer som är lägre än 10 grader är den inte särskilt förtjust i dem. Inglasad balkong är inte bra alternativ för övervintringen. Bougainvillean tappar alla blad och har svårt att komma igång efter vintern. Den behåller bladen (tappar bara några) om man tar henne in när temperaturen ute fortfarande är omkring 15 grader och utsätter inte plantan temperaturen omkrig 0-5 grader. Övervintring är bäst i en solig uterum med temperatur som inte sjunker under 15 grader... men om man inte har den är svalare rum i huset eller lägenheten bättre alternativ för övervintring...

          MVH/clivia
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2009, 12:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (clivia @ 01-03-2009, 09:56) *
          Bougainvillea hatar frost och även om den tål temperaturer som är lägre än 10 grader är den inte särskilt förtjust i dem. Inglasad balkong är inte bra alternativ för övervintringen. Bougainvillean tappar alla blad och har svårt att komma igång efter vintern. Den behåller bladen (tappar bara några) om man tar henne in när temperaturen ute fortfarande är omkring 15 grader och utsätter inte plantan temperaturen omkrig 0-5 grader. Övervintring är bäst i en solig uterum med temperatur som inte sjunker under 15 grader... men om man inte har den är svalare rum i huset eller lägenheten bättre alternativ för övervintring...

          MVH/clivia


          den tål ner till 0c utan större problem. och växter kan inte hata saker då dom inte kan tänka. så blir det under +10c går den in i vila. skulle det nu bli för dåligt så dör den istället.

          inglasad balkong som håller frostfritt är en väldigt bra övervintringsplast för Bougainvillea. och den tappar bladen naturligt när det är svalt. mina har inte problem med att komma igång efter vintern. oftast tar det någon vecka så har den lövat ut sedan under sommaren börjar den blomma.

          där Bougainvillea växer naturligt blir det under +10c +15c. och där tappar också en del arter bladen naturligt eller delvis..

          Redigerat av flaxss: 01-03-2009, 12:15
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 01-03-2009, 14:26
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (flaxss @ 01-03-2009, 12:13) *
          den tål ner till 0c utan större problem. och växter kan inte hata saker då dom inte kan tänka. så blir det under +10c går den in i vila. skulle det nu bli för dåligt så dör den istället.

          inglasad balkong som håller frostfritt är en väldigt bra övervintringsplast för Bougainvillea. och den tappar bladen naturligt när det är svalt. mina har inte problem med att komma igång efter vintern. oftast tar det någon vecka så har den lövat ut sedan under sommaren börjar den blomma.

          där Bougainvillea växer naturligt blir det under +10c +15c. och där tappar också en del arter bladen naturligt eller delvis..


          Ja, Flaxss, där Bougainvilleor växer naturligt blir det under +10 resp. +15, problemet är att soliga och varma dagar är en nödvändighet även om temperaturen på natten kan sjunka till 0 gr. eller minus gr. ibland...

          En av dem som har ägnat sin tid Bougainvilleaor i 25 år är Jan Iredell som skriver detta om övervintring av bougainvilleor i sin bok:

          Outdoors in frosty areas bougainvilleas will become deciduous, defoliating completely during winter. As long as the days are sunny and warm, this causes few problems especially if the hardier varieties are chosen.
          Where night temperatures consistently drop bellow 4 gr. C bougainvilleas are best wintered in a glasshouse or, alternatively, in a sunny glassed porch or a sunny room. If the winters are cold enough for snow, a heated glasshouse will be required.

          Ja, Flaxss, växter kan inte tänka... men att de känner hur vi behandlar dem är jag övertygad om. Att växterna tål någonting betyder inte att de "gillar" läget... Jag har inte för avsikt att döda mina växter.

          MVH/clivia
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2009, 14:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (clivia @ 01-03-2009, 14:26) *
          Ja, Flaxss, där Bougainvilleor växer naturligt blir det under +10 resp. +15, problemet är att soliga och varma dagar är en nödvändighet även om temperaturen på natten kan sjunka till 0 gr. eller minus gr. ibland...

          En av dem som har ägnat sin tid Bougainvilleaor i 25 år är Jan Iredell som skriver detta om övervintring av bougainvilleor i sin bok:

          Outdoors in frosty areas bougainvilleas will become deciduous, defoliating completely during winter. As long as the days are sunny and warm, this causes few problems especially if the hardier varieties are chosen.
          Where night temperatures consistently drop bellow 4 gr. C bougainvilleas are best wintered in a glasshouse or, alternatively, in a sunny glassed porch or a sunny room. If the winters are cold enough for snow, a heated glasshouse will be required.

          Ja, Flaxss, växter kan inte tänka... men att de känner hur vi behandlar dem är jag övertygad om. Att växterna tål någonting betyder inte att de "gillar" läget... Jag har inte för avsikt att döda mina växter.

          MVH/clivia


          Ja Clivia, jag vet inte vad du vill ha sagt med denna text?

          jag vet att det kommer funka att övervintra den på en inglasadbalkong om det hålls frostfritt. och det kan jag sätta en hundring på.

          växterna kan inte gilla läget som du skriver. utan blir det svalt så går dom in i en djupvila. och vaknar när förhålladen blir bra igen och får nya skott. och du dödar inte en bougainvillea av att ha den frostfritt och svalt under vintern, var har du fått det ifrån?

          växter kan inte tänka men dom kan reagera på förhållanden dom växer i. exempel blir det svalt reagerar växten med att gå in i vintervila. exempel blir det varmt reagera växten på att vakna och börja vegetera.

          så du menar att jag har avsikt att döda växter eller?
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-04-2010, 21:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Jag har sedan flera år en bougainvillea på min vinterbonade inglasade balkong och den stortrivs. Det blir nästan aldrig under 15 grader där.

          Hur är din balkong inglasad ? Det kan väl inte gärna bli lika kallt som ute ? Du skriver att grannen har värmefläkt så det måste ju innebära att värmen inte bara går rakt ut ?

          Jag har balkongen utanför köket och jag har tagit bort fönstrena mellan balkongen och köket för att få ut värmen dit , behöver ingen extra värmekälla inte ens i vinter när det varit så kallt .

          Nu kan väl inte du göra så men har du provat att gör ett rum i rummet ? D v s sätta upp t ex bubbelplast över en del av balkongen , precis som en del gör i sina växthus , och ha din bougainvillea där inne . Om du har den mot fönsterväggen och har t ex ett vädringsfönster kanske du kan ha det öppet på vintern för att få ut lite värme ?



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          nilsalf
          Inlägg 27-02-2018, 17:05
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          04-05-2011
          Medlem nr: 42 719



          Hej.
          Jag övervintrar min på inglasad altan som endast är frostfri och det funkar bra. Vid kalla nätter och varmare dagar så blommar den och är fin. Vid ständigt kallt väder så går dwn i vila.
          Mvh
          Staffan
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon