Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trägolv på balkong, En snabb beskrivning om min ombyggnad
          Mackan
          Inlägg 08-08-2012, 19:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Hej hopp alla!

          Tänkte med denna tråden visa hur min balkong såg ut innan omläggning av golvet, samt hur jag gick tillväga och hur det ser ut idag.

          Hoppas att detta kan hjälpa någon som går i tankarna på att lägga golv på balkongen!

          När jag flyttade in i min lägenhet så låg det ett halvt rötet trallgolv, under trallen låg det en grön plastmatta, den var inte heller speciellt fräsch, se första fotot.


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  golv1.jpg ( 204.11k ) Antal nedladdningar: 209
           
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 08-08-2012, 19:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Jag hade tidigt bestämt mig för att lägga ett golv i tropiskt ädelträ, ett Cumaru golv. Cumaru är mycket hårt och kräver att man förborrar alla hål. Golvet kräver årligen oljning för att behålla sin fina bruna färg, annars blir det en silverton/grå färg på golvet. Det jag gillar med Cumaru är att det är så levande, se hur fina mönster det är i träet.

          Först ut att göra så lade jag reglar, 45x70 mm med cc 450 mm. (Se fotot).

          Med tanke på att jag har ett staket runt balkongen, som har sina stolpar in mot balkongen så ville jag figursåga dessa, vilket var aktuellt med första plankan och några till efter detta (bild syns nedan).

          Jag har för mig att jag la två plankor först och borrade dessa innan jag lade ut ett gäng plankor för att spänna tråd för att få ett rakt golv. Mellan plankorna har jag 4 mm distans för att de inte skall krocka om de sväller. (Bild syns nedan).

          Resultatet är en mer levande balkong, ett riktigt skönt golv att gå på, samt ett roligt projekt!


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  golv2.jpg ( 162.32k ) Antal nedladdningar: 230
          Bifogad fil  golv3.jpg ( 182.06k ) Antal nedladdningar: 230
          Bifogad fil  golv4.jpg ( 166.8k ) Antal nedladdningar: 295
          Bifogad fil  golv5.jpg ( 160.72k ) Antal nedladdningar: 254
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-08-2012, 20:13
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 365
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det blev snyggt, det är ju något helt annat än vanlig tryckimregnerad trall smile.gif Hur uppför sig cumaru när det regnar på den, den börjar väll inte spricka eller så?
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 08-08-2012, 20:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          Så fint! Det ser väldigt skönt ut att gå barfota på! smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 08-08-2012, 20:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          CITAT (Huggorm @ 08-08-2012, 21:13) *
          Det blev snyggt, det är ju något helt annat än vanlig tryckimregnerad trall smile.gif Hur uppför sig cumaru när det regnar på den, den börjar väll inte spricka eller så?


          Jag upplever att vattnet torkar mycket fortare från Cumaru än annat trä, den suger liksom inte upp vattnet på samma sätt. Små små sprickor är det i mitt trä, men det blir inga stora sprickor så som i impregnerat.



          CITAT (Kryddan03 @ 08-08-2012, 21:27) *
          Så fint! Det ser väldigt skönt ut att gå barfota på! smile.gif


          Det är ungefär samma att gå på detta golvet som på mitt trägolv som ligger inne, riktigt fin känsla!
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 25-08-2012, 10:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Väldigt snyggt!

          Fick du spill? Gör en bänk, blomlådor... Om det inte räcker till allt så kan man ju använda annat material och använda spillet som detaljer för att "plocka upp" golvet.
          Jag gjorde det med en fotpall/sidobord och det blev riktigt snyggt.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 26-08-2012, 18:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          Ser bra ut och förståndigt av dig att skruva fast virket,har själv en balkong på 12 kvm och där sitter virket fast med rejäla spik.
          Vet inte hur mycket som har ramlat ner mellan springorna men minst ett dyrare bits finns någonstans nere under brädgolvet och avståndet ner till botten är c:a 30 cm.

          Någon gång skall jag slita upp alla brädorna och rengöra med grovsugen,därefter skall virket skruvas fast...


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-08-2012, 19:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Jättesnyggt !

          Är det träslaget dyrt ? Svårt att få tag i ?


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 26-08-2012, 21:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Det verkar som att t ex Beijer har och de finns ju runt om i landet:
          http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=88170


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 01-09-2012, 02:48
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Träet kostar ca 500 kr kvm (har jag inte fel så kostade det 89 kr löpmetern), med tanke på min lilla balkong så tyckte jag att det var värt det. Dock skall väl tilläggas att om man funderar på att borra fast något i golvet så hade jag valt ett annat träslag.

          Jag köpte min trall på Cederträ Väst (www.cedertra.se), måste säga att det var riktigt trevlig personal å jag fick svar på alla mina frågor samt tips på skötsel.

          Det finns olika typer av Cumaru, där någon av sorterna är känd för att slå sig väldigt mycket samt spricka ganska lätt, så läs på innan så du köper rätt material.

          Nackdelen som jag ser det är att jag måste olja golvet varje år, hade önskat slippa detta då jag bekväm av mig (orkar inte flytta möbler för ofta).

          Skruv är det enda rätta när det gäller golv, men det är min personliga åsikt.

          Med tanke på att golvet är så pass dyrt så har jag inte fått mycket spill, ca 40cm x 14 plankor, funderade på att klä min blomlåda till vinrankan med detta.

          Redigerat av Mackan: 01-09-2012, 02:50
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 01-09-2012, 11:59
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Snyggt!!! tummenupp.gif



          Får se om det blir något trägolv hos oss nån gång......
           
          Citera
          omk
          Inlägg 26-09-2012, 20:48
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          Åh, vad lyxigt det ser ut ! Jättesnyggt !!


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 27-09-2012, 06:02
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Fint! Vill inte grusa din glädje men... jag har lite funderingar... har du tänkt något mer på användningen av just det träslaget? Är det FSC-märkt trä? Tropiskt trä tycker jag man ska vara mycket restriktiv med att använda, på grund av regnskogsskövlingarna och kopplingarna till växthuseffekten, som allt som oftast hänger ihop med tropisk träindustri. Det går inte komma ifrån att träet transporterats långt och att det påverkar miljön negativt...

          Ta nu inte detta som kritik - jag undrar bara vad du har för funderingar kring detta då jag nyligen skrivit en del om just hållbar skogsindustri och är väldigt inne i de tankarna för tillfället. smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 30-09-2012, 12:16
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Hej Rebecca!

          Du grusar inte min glädje det minsta. Vad gäller FSC-märkning så har jag inte den blekaste om detta. Läste om miljöaspekten innan jag köpte träet och kom fram till att en FSC-märkning kanske inte spelar så stor roll då ursprungskontrollen blir rätt svår. (Tydligen förekommer det rätt mycket fusk kring detta).

          Men kan väl i ärlighetens namn även säga att oavsett märkning eller inte så hade jag ändå köpt träet.
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 30-09-2012, 13:39
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Okej, då vet jag hur du tänker. En kommentar bara - är det inte bättre att "chansa" och köpa FSC-märkt trä även om det ibland tyvärr förekommer fusk, än att köpa "kasst" trä från början som ändå bidrar till regnskogsskövlingar? Förstår du hur jag tänker? Självklart kan det fuskas och det förekommer tyvärr också inom alla såna här märkningar (ekologiskt och KRAV och i princip ALLA märkningar), men jag tycker självklart att det är bättre att köpa något som SKULLE kunna vara framodlat och tillvarataget på ett korrekt sätt, istället för att bidra till en kass industri.


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-09-2012, 23:18
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Vi har för vana allt tvivel på allt och det är fel om det inte finns några bevis.

          H.Bassam
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 01-10-2012, 16:00
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Vackert golv - jag gratulerar.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 03-10-2012, 22:06
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          CITAT (Rebecca @ 30-09-2012, 14:39) *
          Okej, då vet jag hur du tänker. En kommentar bara - är det inte bättre att "chansa" och köpa FSC-märkt trä även om det ibland tyvärr förekommer fusk, än att köpa "kasst" trä från början som ändå bidrar till regnskogsskövlingar? Förstår du hur jag tänker? Självklart kan det fuskas och det förekommer tyvärr också inom alla såna här märkningar (ekologiskt och KRAV och i princip ALLA märkningar), men jag tycker självklart att det är bättre att köpa något som SKULLE kunna vara framodlat och tillvarataget på ett korrekt sätt, istället för att bidra till en kass industri.


          Jo jag förstår precis hur du tänker! Jag har, som jag skrev, faktiskt ingen aning om märkningen i den butiken (framgår inte på deras sida). Men hade det funnits någon märkning i någon butik som haft samma pris så hade jag nog valt att köpa med märkning... (För mig handlar det även om pengar).



          CITAT (gunsta @ 01-10-2012, 17:00) *
          Vackert golv - jag gratulerar.


          Tackar!
          Jag är mycket nöjd med golvet! Det är mycket skönt att gå på och det ser bra ut , men tyvärr måste det oljas ett par gånger per år...
          (Å det ställer till det med möbler osv på balkongen, men i det stora hela är det värt besväret).

          CITAT (Bassam @ 01-10-2012, 00:18) *
          Hej

          Vi har för vana allt tvivel på allt och det är fel om det inte finns några bevis.

          H.Bassam


          Att tvivla är bra, det är till och med mycket bra! För det är då du kanske eftersöker dina svar mer noga än om du blint tror på allt...
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 04-10-2012, 06:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          CITAT (Mackan @ 03-10-2012, 23:06) *
          Jo jag förstår precis hur du tänker! Jag har, som jag skrev, faktiskt ingen aning om märkningen i den butiken (framgår inte på deras sida). Men hade det funnits någon märkning i någon butik som haft samma pris så hade jag nog valt att köpa med märkning... (För mig handlar det även om pengar).


          Det kan jag förstå - och i första hand tycker jag väl det är mer upprörande när kommuner etc. använder sig av tropiskt trä i större skalor. Men, det kan ändå vara viktigt att komma ihåg att även den lilla konsumenten påverkar! Självklart kan kostnad vara en viktig aspekt när man väljer träslag. Själv kan kan tycka det är värt att betala lite extra för "okej" trä - precis som att köpa ekologiska eller Fairtrade-varor som i regel är lite dyrare - men som bidrar till en bättre planet.

          Här kan du läsa mer om FSC-märkning, om du i framtiden ska köpa annat trä till nåt:

          http://se.fsc.org/

          I vilket fall som helst blev golvet snyggt och jag hoppas du får njuta av det länge! smile.gif


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-06-2024, 20:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon