Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Detta var en pärs!
          Eva i Skåne
          Inlägg 03-11-2002, 22:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Efter fem dagar hos dottern i Uddevalla kom jag hem ikväll och trodde att jag skulle sätta mig vid datan och koppla av genom att läsa det senaste på forumet. Helt oförberedd var jag på förändringen och det tog mig en timme innan jag lyckats registrera mig och då var jag mad.gif ! Mitt gamla användarnamn med zoner (1) hemma och (2-3) i stugan var för långt och allting strulade för mig. Det kändes som att mitt kvällsnöje tagits ifrån mig, men nu har jag klickat mig runt lite och med tiden blir det nog hanterbart även för mig som inte är så skicklig vid datan.
          Skam den som ger sig.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 04-11-2002, 02:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hejsan,

          Ja det är bara o sitta vid och testa o öva lite vid datorn så kommer allt att fungera jättelätt.

          Jag blir alltid hyperduper konstig när man säger "datan" istället för "datorn"


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 04-11-2002, 09:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          CITAT (Virgo @ 04-11-2002, 02:00)
          Hejsan,

          Ja det är bara o sitta vid och testa o öva lite vid datorn så kommer allt att fungera jättelätt.

          Jag blir alltid hyperduper konstig när man säger "datan" istället för "datorn"

          Öva lite var det !!!! Jättelätt !!!! wacko.gif Å vad jag är avundsjuk på sådana som Dig sad.gif
          M v h Ann rolleyes.gif
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 04-11-2002, 09:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Jag har en gubbe hemma som också blir galen när ungarna säger att dom skall spela data!!!.
          Data/datan är informationen som finns i datorn säger han, och det är ju förvisso sant. blink.gif


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 04-11-2002, 09:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          smile.gif Datan, datorn... den diskussionen har vi också, dagligen... ohmy.gif Men oavsett vad så är dte här forumet jättefint! wub.gif Gillar färgerna, ja hela utseendet och det känns inte SÅ främmande längre när man fjuttat runt lite grand... biggrin.gif

          Helen i Skåne


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-11-2002, 21:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jovisst, jag vet att ni har rätt. Jag har hört det många gånger. Data och dator är inte samma, men jag är trög, så just nu sitter jag i alla fall vid min DATA biggrin.gif !
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 04-11-2002, 22:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          dataspel, dataspråk, datavirus, databas, databrott, datakonst, dataskärm, datalag, datasystem, datafirma, dataexpert, datakonst, dataanläggning...



          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 04-11-2002, 23:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Eva i Skåne @ 04-11-2002, 21:18)
          Jovisst, jag vet att ni har rätt. Jag har hört det många gånger. Data och dator är inte samma, men jag är trög, så just nu sitter jag i alla fall vid min DATA biggrin.gif !

          Nu tycker jag ni är kitsliga med språket. Huvudsaken är väl att man skriver i detta forumet. Prata av sig problem och tipsar oss noviser. Om man sedan sitter vid datan eller datorn spelar väl ingen roll.

          En fråga som jag skulle vilja ta upp är:
          På indexsidan skulle jag vilja ha lite flera grupper så att det blev lite lättare att hitta det man är intresserad av och inte behövde gå in på alla sidor för att se om det finns något nyttigt.
          T.ex.
          En avd. för "Tips om hemsidor" Där kunde man bara lägga in adresser på bra sidor man hittar när man är ute och surfar.
          Inte något annat som kommentarer eller så, dem kan man lägga på småpratsavdelningen.
          Helst några fler punktinriktade Indexsidor. Redan nu kommer saker upp på småpratsavdelningen och det var kanske inte riktigt meningen. Utan det skulle vara under respektive rubrik, då hittar man lättare.
          Vet inte vad ni tycker kunde vara kul att höra och vad webbmaster säger. wacko.gif


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Ingemar
          Inlägg 05-11-2002, 08:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 7



          CITAT (Inga från Närke @ 04-11-2002, 23:40)
          En fråga som jag skulle vilja ta upp är:
          På indexsidan skulle jag vilja ha lite flera grupper så att det blev lite lättare att hitta det man är intresserad av och inte behövde gå in på alla sidor för att se om det finns något nyttigt.
          T.ex.
          En avd. för "Tips om hemsidor" Där kunde man bara lägga in adresser på bra sidor man hittar när man är ute och surfar.
          Inte något annat som kommentarer eller så, dem kan man lägga på småpratsavdelningen.
          Helst några fler punktinriktade Indexsidor. Redan nu kommer saker upp på småpratsavdelningen och det var kanske inte riktigt meningen. Utan det skulle vara under respektive rubrik, då hittar man lättare.
          Vet inte vad ni tycker kunde vara kul att höra och vad webbmaster säger. wacko.gif

          Vi kommer att lägga upp fler avdelningar när det behövs. Det är upp till er som använder forumet att föreslå lämpliga kategorier.

          Att det mest kommer att skrivas i småprat är nog oundvikligt men vi kan flytta inläggen till "rätt" avdelning i efterhand.

          Men det enklaste är ju om man försöker skriva i rätt avdelning direkt.


          --------------------
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-11-2002, 09:02
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Ingemar @ 05-11-2002, 08:17)
          CITAT (Inga från Närke @ 04-11-2002, 23:40)

          En fråga som jag skulle vilja ta upp är:
          På indexsidan skulle jag vilja ha lite flera grupper så att det blev lite lättare att hitta det man är intresserad av och inte behövde gå in på alla sidor för att se om det finns något nyttigt.
          T.ex.
          En avd. för "Tips om hemsidor" Där kunde man bara lägga in adresser på bra sidor man hittar när man är ute och surfar.
          Inte något annat som kommentarer eller så, dem kan man lägga på småpratsavdelningen.
          Helst några fler punktinriktade Indexsidor. Redan nu kommer saker upp på småpratsavdelningen och det var kanske inte riktigt meningen. Utan det skulle vara under respektive rubrik, då hittar man lättare.
          Vet inte vad ni tycker kunde vara kul att höra och vad webbmaster säger. wacko.gif

          Vi kommer att lägga upp fler avdelningar när det behövs. Det är upp till er som använder forumet att föreslå lämpliga kategorier.

          Att det mest kommer att skrivas i småprat är nog oundvikligt men vi kan flytta inläggen till "rätt" avdelning i efterhand.

          Men det enklaste är ju om man försöker skriva i rätt avdelning direkt.

          Tack för svar webbmaster.
          Har några förslag här så får vi se om några fler nappar:

          1. Tips om Hemsidor att besöka
          2. Växthus och odling däri
          3. Inomhusväxter eller Växter inomhus
          4. Träd och buskklippning
          5. Häckar
          Sedan byta "Krukodling" till Odla i kruka utomhus


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Annki
          Inlägg 05-11-2002, 12:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Bra Inga!
          Det vore toppen om man delade på att odla i kruka ute och inne. Sedan saknar jag en avdelning för kryddväxter- och medicinalväxter. Men de kanske ska sorteras in under köksträdgården? Har hittat basilika och rosmarin på olika ställen och var själv lite tveksam om var jag skulle göra av dragonen. wacko.gif

          hälsar Annki


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 12:54
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Själv tycker jag nog både krukväxter inne och ute passar båda under forumet krukodling det är ju ganska svårt att dra gräns en del växter odlar man ju inomhus på vintern och ute på sommaren. Själv ställer jag ut de flesta krukväxterna på sommaren.

          Kryddväxterna hör till köksträdgården de saker som står beskrivna under forumet Köksträdgården är: Allt som odlas huvudsakligen för att det är ätbart. Grönsaker, kryddväxter, bär och frukt.

          Själv tycker jag inte man ska dela upp alltför mycket då blir det bara ännu virrigare vart man ska skicka sitt inlägg.

          Sedan får man nog acceptera att en del inlägg hamnar "fel", lavendel ex. är ju knepig den kanske ska räknas som kryddväxt det går ju att använda den i matlagning/bakning fast jag tror de flesta odlar den mest som prydnadsväxt och då skickar man nog sin fråga till forumet Prydnadsväxter.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-11-2002, 13:58
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-11-2002, 12:54)
          Själv tycker jag nog både krukväxter inne och ute passar båda under forumet krukodling det är ju ganska svårt att dra gräns en del växter odlar man ju inomhus på vintern och ute på sommaren. Själv ställer jag ut de flesta krukväxterna på sommaren.

          Kryddväxterna hör till köksträdgården de saker som står beskrivna under forumet Köksträdgården är: Allt som odlas huvudsakligen för att det är ätbart. Grönsaker, kryddväxter, bär och frukt.

          Själv tycker jag inte man ska dela upp alltför mycket då blir det bara ännu virrigare vart man ska skicka sitt inlägg.

          Sedan får man nog acceptera att en del inlägg hamnar "fel", lavendel ex. är ju knepig den kanske ska räknas som kryddväxt det går ju att använda den i matlagning/bakning fast jag tror de flesta odlar den mest som prydnadsväxt och då skickar man nog sin fråga till forumet Prydnadsväxter.

          Nej du har väl som "vanligt" rätt och ingen annan kan lägga fram ideer här i forumet eller?
          Det är väl bra mycket rörigare när man hittar allt under småprat och får leta där + på första sidan. Jag tror det blir mindre fel om man skapade lite fler Gupper- Som även Medicinalväxter. Just den kategori tänkte jag påmen den kom inte med.
          Skillnaden på inom och utomhus vet nog de flesta men det finns ju växter som man INTE kan odla inne och tvärtom. T.ex. fikus, monstera, olika inomhusklätterväxter. Nog tror jag skrivare och läsare hittar lite enklare.
          Hittade bl.a körsbärsträdsklippning eller flytt under småprat. Tänk om det kunde varit på Träd och buskar t.ex.
          Ja nog om detta hoppas flera tycker som jag så vi får in lite mer undergrupper. Flera än Åsa har väl bestämmande över detta forum tror jag i alla fall eller?????????????????


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Annki
          Inlägg 05-11-2002, 17:50
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Okey Åsa, man ska lära sig läsa innantill också. Ber om ursäkt! Kryddväxter fanns - men inte medicinalväxter! Och det är en ganska kul kapitel i vår herres hage.

          Hälsar Annki som går ut och ringer optikern blink.gif


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 18:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det jag mest ville belysa var att det inte är så lätt att dra gränser och att det därför kan vara svårt att dela upp i hur många små undergrupper som helst, alla har sin egen definition på grupperna, vilket gör att det kan bli virrigt vart man ska skicka inläggen ifall det blir för många undergrupper. Att inlägg hamnar på ställen man själv tycker är fel kanske inte innebär att den som skickat inlägget anser det. Att det kommer att finnas inlägg som hamnat "fel" i ens egen ögon är väl bara att acceptera, det är så tråkigt med forum där deltagare som råkat skicka fel får ett snorkigt svar om att de minsann skickat sitt inlägg till fel ställe.

          Själv tycker jag att benjaminfikusar och andra traditionella inomhusväxter går utmärkt att odla utomhus på sommaren i halvskuggigt läge i krukor. Varför ska man alltid vara så traditionell i sitt växtval??? I Danmark är det inte ovanligt med höstglöd/vårglöd i balkonglådorna det ser man inte så ofta i sverige men det är inte fel att även odla det de flesta ser som inomhuskrukväxter utomhus på sommaren. Fungerar det så varför ska man låta bli?? Det är väldigt få inomhuskrukväxter som inte går att odla utomhus på sommaren, saintpaulia verkar dock inte trivas ute här hos mig men jag vet att det finns folk som även lyckas med saintpaulia ute i krukor i skyddat läge. En person som jag som inte är traditionell när det gäller växtvalet ser inte någon klar gräns mellan inomhus och utomhus krukväxter, tyvärr...


          wacko.gif wacko.gif wacko.gif


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-11-2002, 22:06
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          FÖSTERTRÄD
          Fönsterträd kallar svärmor de växter hon har inne. Kanske inte ett dumt namn för krukväxter inne?
          Åsa, du kan nog så mycket mer än de flesta av oss andra och vågar försöka. Jag tror de flesta är ganska vana att ha sina gröna växter i fönsterkarmen året om, men visst har jag en del som jag köpte och hade ute i somras som har fått flytta in nu, så visst är gränsen krukväxter inne/ ute svår.
          Jag hoppas verkligen inte att folk ska komma med pekpinnar att man skrivit under fel rubrik. Den som skriver får väl styra och den som vill läsa om något får titta på rubriker runt om.
          Pekpinnar förresten! Jag sitter vid min DATA ikväll igen tongue.gif .
          Förslaget att ha en rubrik för bra hemsidor att besöka tyckte jag också var alldeles utmärkt.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 05-11-2002, 22:09
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Jag tror det ger sig med tiden hur många rubriker eller grupper det behövs.
          Det får absolut inte bli för många.
          Och kommer aktiva ämnen att fungera lite bättre (så som jag tycker) då blir det perfekt.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 05-11-2002, 22:13
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Tänk på att "alla krukväxter" som man har i fönstret eller nånstans inomhus , egentligen är växter, som växer utomhus där dessa kommer ifrån.
          Undantag finns förstås.

          Sitter vid DATORN o mår bra! tongue.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-11-2002, 22:22
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Del av Åsas inlägg: mad.gif
          "Att det kommer att finnas inlägg som hamnat "fel" i ens egen ögon är väl bara att acceptera, det är så tråkigt med forum där deltagare som råkat skicka fel får ett snorkigt svar om att de minsann skickat sitt inlägg till fel ställe".

          Jag har ALDRIG sagt snorkigt om att någon skickat inlägg till fel ställe. Det var dig jag kritiserade med att du skall styra och ställa i detta forum. Men som jag ser det är det fler som tycker det är lite rörigt att hitta.
          T.ex. om jag vill veta om Trädklippning så ska man kolla på ett ställe, sedan under småprat oxå. Lätt att man missar något som vore av intresse för en novis som jag och många andra kanske på detta forum, det är ju därför vi skriver hit och frågar och ibland delar med av sin erfarenhet.
          Tack till er som till en del håller med mig. wub.gif


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 22:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Inga jag har aldrig sagt att du sagt något snorkigt men det är min erfarenhet av ex. gardenweb som splittrat upp sitt trädgårdsforum i en himla massa olika småforum, där är det inte ovanligt med snorkiga kommentarer till de som skickat fel. Det är inte lätt när det blir för många forum.


          Inga, föreslår man nya punkter i forumet får man även ta negativ kritik till de punkterna alla kan inte bara hålla med, då skulle diskussionerna i forumet bli ganska tråkiga.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-06-2024, 07:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon