Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          LåstNytt inlägg
          > Ny tävling - Bästa boktips!, Välkomna att delta!
          Forumvärd
          Inlägg 02-10-2012, 11:54
          Länk hit: #1


          Gäster






          Hej forumvänner!

          Visst är det mysigt att krypa ner i soffhörnan med en kopp the, kaffe eller varför inte ett glas rött eller vitt, dra filten över benen och försjunka i favoritboken? Man har sina favoritförfattare eller så är man mer flyktig och läser ”allt möjligt” – oavsett vilket är alltid tips på nya böcker välkomna!

          Vi tänker ha en tävling på temat Bästa tipset på favoritbok – gillar du biografier, faktaböcker, så kallade tegelstensromaner eller deckare – det spelar ingen roll vilket, alla kan delta!

          Tävlingsregler:
          Lista dina 3 favoritböcker, både titel och författare ska vara med. De behöver inte tillhöra samma genre, utan utgå enbart från ditt eget tycke och smak! Motivera gärna varför just dessa tre böcker är dina favoriter!

          Ett bidrag per deltagare.

          Startdatum: 2 oktober 2012

          Slutdatum att skicka in sitt bidrag: 10 oktober 2012 kl.24.00

          Pris och vinnare:
          5 vinnare får varsitt hemligt paket från Odla.nuShop,
          värde minst 200 kronor.

          Vinnarna lottas fram av redaktionen och det beslutet kan inte överklagas.

          Botanisera hemma i bokhyllan, fundera och skicka in ditt bidrag. Lycka till!

          Önskar Heléne och Katarina på redaktionen.

           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 02-10-2012, 20:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          En liten fråga, är det ok med serier? Jag menar, ofta/-st är de inte fristående.

          Nu måste jag ju fundera på vad man ska bidra med... g.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 02-10-2012, 21:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          OK, nu har jag funderat!

          1, JRR Tolkien "Lord of the rings"
          2, David Eddings "The Belgariad" (serie om 10 böcker)
          3, M Smith & S Bradley "Förökning & Beskärning"

          Är en allätare men favoritgenren är i alla fall fantasy, som synes.

          Och så måste jag ju ta med min "husbibel" om förökning och beskärning! Är ni intresserade inom ämnet (och vem är inte det i det här forumet biggrin.gif) så kan jag verkligen rekommendera den!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-10-2012, 21:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Har nästan bara faktaböcker hemma, men här är mina favoriter

          1 The encyclopedia of Herbs, O. Tucker & Thomas Debaggio - För fakta en tung fakta bok på engelska.

          2 Figs, Dates, Laurel, And Myrrh Plants of the Bible and the Quran, Lytton Johan Musselman foreword by Garrison Keillor - Gillar denna bok mycket, tar upp alla kulturväxter som odlas i mellanöstern, ingen odlingsbok utan berättar mer om växterna vilken betydelse dom har i religion och användning för människorna. På engelska.

          3 - Happiness is a Garden , Charlotte Seeling - Härlig bilderbok på trädgårdar och alla möjliga växter. På engelska.

          EDIT skrev fel titel på en av dom.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-10-2012, 21:28
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-10-2012, 22:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          1 . Vindens skugga av Carlos Riuz Zafòn


          2 . Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson


          3. Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg


          De här är böcker som jag lyssnat på under senaste året/åren , finns naturligtvis andra äldre favoriter också men de här är bland de senaste.

          Den första är så underbart skriven så jag njöt både av det och storyn.

          Nummer två är en riktig skröna med sanna inslag , och jag som älskar Fritjof Nilsson Piratens skrönor föll direkt .

          Trean har vi precis lyssnat klart på eller ...................... Vi har repeterat den flera gånger och upptäcker hela tiden något som vi inte tagit till oss förra gången. Vi har ännu inte " förstått " den till fullo tror jag. Är en debutroman men det ska komma flera delar sägs det.

          Redigerat av mamamaggan: 02-10-2012, 22:20


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          ryss_борис
          Inlägg 02-10-2012, 22:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem sedan:
          26-04-2010
          Medlem nr: 29 572



          Hairy Potter och den magiska rakkniven slår allt laugh.gif
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 02-10-2012, 23:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Vredens druvor av Steinbeck.
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 03-10-2012, 10:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          1. Shantaram av Gregory David Roberts. En bankrånare rymmer från Australiens mest bevakade fängelser och flyr till Bombay, Indien. Den har djup, spänning, humor och lite romantik. Fast den är på hela 1000 sidor fängslas man av första sidorna och man vill bara läsa, läsa och läsa.

          2 Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann Jonas Jonasson. Rekommenderar att höra den på talbok med Björn Granath. Nutida historia om en hundraåring blandas med historier från hans liv. Underbara formuleringar som får en att skratta från djupet av sitt hjärta.

          3. Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma. En tänkvärd bok om livets mening. Kapitalist som säljer allt han har för att bli munk i Indien och hitta livets mening. Han kommer tillbaka och bidrar med visdom inbäddat i historier och liknelser. En bok som tål att lyssnas på fler än en gång.


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 03-10-2012, 11:34
          Länk hit: #9


          Gäster






          1.Shikasta av Doris Lessing. En jättebra tegelstens SF med många parallella historier som förenas i slutet. Har läst den många ggr men nu försöker jag hålla ut så att jag kan läsa den igen med nya ögon. Har även läst resten av serien men Shikasta är den bästa.
          2.Stiftelse-trilogin av Isac Asimov. Egentligen hela hans samling av robot-böcker, stiftelse-böcker och rymddeckare som knyts samman i en genomtänkt framtid .
          3. Tao Te Ching av Lao Tzu. Om jag försöker beskriva boken har jag inte förstått något av den...

           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 03-10-2012, 13:04
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Tre olika böcker, tre mycket läsvärda enligt mitt förmenade.

          En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie.
          En fantastisk nigeriansk författarinna som i boken skriver om inbördeskriget i Nigeria och om bildandet av staten Biafra. En oerhört stark bok och en bok som griper tag i läsaren. Adichie har skrivit flera böcker som är översatta, alla mycket läsvärda men denna bok är Nr:1 anser jag.

          Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
          En rysk klassiker och en bok som knappast behöver någon närmare presentation. Kanske den starkaste läsupplevelse jag någonsin har haft. Boken skrevs under ganska lång tid och är en kritik mot det sovjetiska systemet. Boken publicerades först 1966, 26 år efter författarens död. Första gången jag läste boken och närmade mig slut i den – var en sorgeprocess. När boken var utläst sörjde jag boken mycket länge … ville komma tillbaka in i boken igen. Bulgakovs bok är ofta med mig i mina tankar och är en fantastisk 'tankereferens' – inledningen i boken är mer än fantastisk.

          Pappan och havet av Tove Jansson.
          Jag kunde i princip valt vilken bok som helst om Muminfamiljen – men ska jag välja en bok så väljer jag denna. En bok som jag läst åtskilliga gånger – det är läsning om längtan, svårmod och rastlöshet. En underbar bok helt enkelt. Tänk bara på Muminmammans längtan efter en trädgård, ack … en melankolisk och mycket finstämd bok.

          Redigerat av gunsta: 03-10-2012, 15:34


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          stephan sndlng
          Inlägg 03-10-2012, 15:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          24-04-2012
          Medlem nr: 75 927



          1.
          Vete, Vapen och Virus
          Jared Diamond

          2.
          Undergång - Civilisationers uppgång eller fall
          Diamond, Jared

          3.
          Varför är sex så roligt?
          Diamond Jared

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Jared_Diamond

          Otroligt intressant och kunnig författare.

          Vet nog varför vissa björkstammar är helt vita?


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC01023.JPG ( 471.88k ) Antal nedladdningar: 33
           
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 03-10-2012, 17:47
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          Tre böcker som jag läst för några år sedan men ofta kommer tillbaka till:

          Vilda svanar av Jung Chang
          Handlar om tre döttrar av Kina, mormor född 1909 i ett feodalt samhälle, dottern 1932 växer upp i Manchuriet under japansk och rysk ockupation. Den tredje "dottern" , författaren själv, beskriver sin egen barndom
          i hierarkien i Kinas kommunistvärld.

          Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt
          Den tredje romanen i en serie om kriminalkommisarien Sören Högström vid Länskriminalen i Göteborg.
          Den boken är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Dessutom intressant (för mig) eftersom den utspelas i Göteborgsområdet.

          Den tredje borde vara en bok om växter, men är det inte....utan

          På stort alvar av Johan Teorin en samling berättelser med anknytning till hans tidigare böcker
          Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge. Kan med behållning läsas även av den som inte läst hans tidigare.


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 03-10-2012, 18:56
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Skoj att några av dem jag satt och funderade på finns med av er andra!

          Tyckte att "Hundraåringen som klev..." var riktigt kul, väldigt annorlunda skriven. Sträckläste den.

          Och Asimov och hans Stiftelse-triologi har jag läst flera gånger, men nu var det ett tag sedan.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 03-10-2012, 19:54
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Min favoritbok inom trädgårdsodling är ”Den naturliga trädgården” av John Fedor. Det var den första trädgårdsboken jag skaffade mig när jag började odla på allvar och den är både inspirerande och kunskapsgivande. Den handlar om att odla ekologiskt i harmoni med naturen.

          Ett annat av mina intressen är matlagning och inom det området är min favorit: ”Utekokboken för finsmakare i fält” av Anders Klint. Det är en kokbok som ger handfasta tips om hur man lagar utsökt mat när man är ute på camping, fisketur eller annan naturutflykt. En bok befriande fri från pulvermat och dyr frystorkad mat som annars kan vara vanligt när det handlar om campingmat.

          Jag uppskattar böcker som skildrar människors liv och efter att ha tänkt efter en stund valde jag tetralogin ”Kvinnorna och staden” av Kerstin Ekman. Det är en gripande läsning där man får följa hur människor, speciellt kvinnor och barn, påverkas när staden växer fram i början av 1900-talet. Det är en annan historia än den kungahistoria som annars brukar presenteras i historiesammanhang.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          zissi
          Inlägg 03-10-2012, 21:48
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          Jag tycker om att få dela andra människors tankar o perspektiv på saker och ting, och få beröras av olika människors levnadsöden. Svårt att bara välja tre böcker, men här är de tre jag valt ut idag.


          De ovanliga av Åke Moqvist
          (Människor som går mot strömmen - Har alla människor lika värde)

          Imamens dotter av Hannah Shah (Självbiografi som handlar om familjeförtryck i en hederskultur)

          Glasfåglarna av Elsie Johansson (Första boken i trilogin om Nancy. Arbetarhem i 30-talets Sverige)

          Redigerat av zissi: 03-10-2012, 22:56


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-10-2012, 11:06
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Amatörerna-tolv trädgårdsälskare Mossige-Norheim, Randi
          Om att skapa sin trädgård,vara trädgårdsälskare och så småningom åldras med den.
          Jag läste om en gammal taoistisk kines, säger Folke. Han målade landskap med höga berg på sin ålders höst. När han hade målat färdigt tavlan klev han in i bilden, vandrade upp bland bergen och försvann.



          Dream Plants for the Natural Garden
          Gerritsen, Henk & Oudolf, Piet
          innehåller växter som klarar av konkurrensen från andra växter, som har ett stabilt växtsätt, som inte kräver speciell skötsel och som tillför planteringen en något vildvuxen charm-en "naturlighet".




          Priset på vatten i Finistère
          Bodil Malmsten
          Underbar humor från någon som faktiskt bara tog bilen och åkte tills hon hittat vad hon sökte:)
          Om strapatserna att vara nybörjare i trädgården och glädjen i att lyckas.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          omk
          Inlägg 05-10-2012, 01:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          För mig, blir det, efter flera dagars tänkande, tre HELT olika sorters böcker.

          Den första är en skröna, underbart berättad, på gammaldags språk och med en berättarlust som slår det mesta inom "äventyrslitteratur" !

          Den andra är en slags skönlitterär bok, i formen av en teoretisk avhandling, men väldigt lättläst ! Otroligt intressant och med en massa "aha" under läsningens gång.

          Den tredje gav mig också "aha"-upplevelser. Arkeologiska fakta, genomsyrade av logik och en "vidareförmedlingslust", som ger läsaren SÅÅ mycket mera !


          Röde Orm - Frans G Bengtsson
          Salt - Mark Kurlansky
          Spåren av kungens män - Maja Hagerman

          Redigerat av omk: 05-10-2012, 02:01


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          theca
          Inlägg 05-10-2012, 18:37
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          06-03-2011
          Medlem nr: 40 969



          min absoluta favoritbok någonsin är :

          All jordens fröjd - Margit Söderholm

          Som god tvåa är hela serien om

          Hellesta- även den av Margit Söderholm

          som trea kan jag inte bestämma mej, men

          Vendela av Kaari Utrio var bra
           
          Citera
          atte s
          Inlägg 09-10-2012, 10:30
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          14-05-2011
          Medlem nr: 46 249



          Det är ju nästan omöjligt att välja endast 3 böcker! Det finns så väldigt många bra böcker. Jag har dock bestämt mig för de här:

          Vindens skugga
          Ängelns lek båda av Carlos Riuz Zafòn. Underbart skrivna med ett ljuvligt språk.

          Törnfåglarna av Colleen McCullough. För att citera bokens ingress: "Tre kvinnor, tre generationer, tre
          kontinenter. En roman lika kraftfull och mäktig som "Borta med vinden".
          Törnfåglarna är från 1977, men den håller än idag.
          smiley_small_hug.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-10-2012, 11:29
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Min absoluta favoritbok är "I klockornas tid" av Maria Gripe, vet inte hur många gånger jag har läst den, läser om den när jag behöver tröst. Ungdomsböcker är underskattade.

          Svårt att välja 3, men "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson är en annan favorit.

          Annars läser jag gärna fantasy och där är nog favoriten "Krönikorna om Thomas Covenant den klentrogne" av Stephen R. Donaldson.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon