Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Windows 7, liknar XP?
          Trampendal
          Inlägg 17-02-2014, 02:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Sonen fick för ett tag sen ny dator, med Windows 8 förstås då.

          Efter ett tag fick han "tokspel", slängde Windows åt fanders och installerade Ubuntu istället.
          Det funkar ju rätt bra förutom när det kommer till spel.
          Han har massor av gamla spel som funkade utmärkt i XP men inte i Ubuntu.

          Nu såg jag att Windows 7 fortfarande finns att köpa.
          Är det mer likt XP (som han hade på gamla datorn)?

          Är det troligt att, åtminstone flertalet av hans spel, går att köra i 7:an?
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-02-2014, 07:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (Trampendal @ 17-02-2014, 02:20) *
          Sonen fick för ett tag sen ny dator, med Windows 8 förstås då.

          Efter ett tag fick han "tokspel", slängde Windows åt fanders och installerade Ubuntu istället.
          Det funkar ju rätt bra förutom när det kommer till spel.
          Han har massor av gamla spel som funkade utmärkt i XP men inte i Ubuntu.

          Nu såg jag att Windows 7 fortfarande finns att köpa.
          Är det mer likt XP (som han hade på gamla datorn)?

          Är det troligt att, åtminstone flertalet av hans spel, går att köra i 7:an?


          Oftast är det så med Windows att har du en äldre variant och uppgraderar fungerar i stort alltid spelen medan om ett spel skulle vara specialgjort för W8 så skulle det kunna fungera sämre på W7. Kan väl inte svära till 100% men väl till 99% att alla de spelen kommer fungera utmärkt på W7. Det är ju fortfarande väldigt många som kör på W7.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 17-02-2014, 10:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Finns inte cd-key till win 8 på en lapp nånstans på datorn? Det är bara att ladda ner från microsofts hemsida och installera igen annars går det utmärkt till alla spel, om det är gamla spel så kan man köra de i kompatibelt läge för alla windows versioner om man högerklickar på exe iconen i av spelet i egenskaper och väljer att köra i xp med flera andra läge tummenupp.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Kompatibelt.jpg ( 158.41k ) Antal nedladdningar: 40
           


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 17-02-2014, 22:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (theseraphim @ 17-02-2014, 07:31) *
          Oftast är det så med Windows att har du en äldre variant och uppgraderar fungerar i stort alltid spelen medan om ett spel skulle vara specialgjort för W8 så skulle det kunna fungera sämre på W7. Kan väl inte svära till 100% men väl till 99% att alla de spelen kommer fungera utmärkt på W7. Det är ju fortfarande väldigt många som kör på W7.


          Okej, tack!

          CITAT (skånepåg @ 17-02-2014, 10:04) *
          Finns inte cd-key till win 8 på en lapp nånstans på datorn? Det är bara att ladda ner från microsofts hemsida och installera igen annars går det utmärkt till alla spel, om det är gamla spel så kan man köra de i kompatibelt läge för alla windows versioner om man högerklickar på exe iconen i av spelet i egenskaper och väljer att köra i xp med flera andra läge tummenupp.gif


          Nej, ingen cd-key. Dessutom vill han inte veta av win 8 över huvud taget, så det vore bortkastat.

          Jag har aldrig haft win 7, bara XP och win 8, men jag undrar om 7:an liknar XP mer än 8:an?
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 18-02-2014, 14:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Mer likt xp i skrivbordsmiljön men lika resurskrävande som win 8 som i uppdateringen 8.1 nu är ungefär likadant som win 7 men 8'an är så mycket mer användarvänlig i många situationer som aktivitetshanteraren är rätt bra till hands vid många minnesproblem och problemsökandet är mycket enklare och mer detaljerat i win 8 och alla nya drivrutiner för att pressa sina nya grafikkort till max är med bra att ha flirting.gif
          Win 7 är ett snyggare xp kan man väl säga. g.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 18-02-2014, 22:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Tack för info!
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 19-02-2014, 09:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Att installera Win XP idag är INTE att rekommendera, Microroft har slutat med all support och uppdateringar så det är en stor säkerhetsrisk ni tar.

          Win 8 ser ut precis som 7:an om du struntar i app-läget och installerar Classic Shell, så du får startmeny, utforskare, kontrollpanel och precis allt som på 7:an.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 19-02-2014, 22:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Ska man gå in på detaljer så har win 8 mer information i många användbara verktyg och många diagnostiserings verktyg som man annars måste installera som tredje part program mm. och mycket användarvänligt när man lär sig det, som i app läget vad man än söker efter finns där efter bara söka på de två första bokstäverna tummenupp.gif
          Visst utseendemässigt ser det ut som 7'an men hela kontrollpanelens alla verktyg ser exakt ut som xp och alla andra miljöer förutom en del förbättringar precis som i win 8, men win7 kommer snart också avvecklas när win 9 kommer så behåll 8'an istället för du kan få ny nyckel av datorbutiken eller från microsoft där ni köpte datorn för det finns många tema man kan ladda ner för att det ska likna mer 7'an, jag använde bara alla beta versionerna när det utvecklades i väntan på nya grafikkort som köps snart så blir det slänga i win 8 igen i väntan på win 9 :/
          Enligt mitt tycke smile.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  aktivitetshanteraren_win_7.png ( 36.22k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  aktivitet_windows_8.jpg ( 44.23k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  System_Information.jpg ( 226.06k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  Windows_reliability_history.png ( 151.54k ) Antal nedladdningar: 46
           


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 19-02-2014, 22:41
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Läget blev akut i går, när allt kraschade igen.
          Beställde win7 i desperation, hoppas att den kommer före helgen.

          Jag är kräkstrött på sonens datorer så jag hoppas att det kan funka åtminstone ett år eller så. smile.gif
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 23-03-2014, 10:58
          Länk hit: #10


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Windows 7 ska supportas av Microsoft tills åtminstone 2020 vad gäller säkerhetsuppdateringar, så man kan absolut satsa på 7 som ersättare till XP.

          Innehåller inte Windows 8 en gratis nergradering till 7? Dvs, man kan installera 7 med samma produktnyckel. Kanske jag som drömt, kanske bara gäller företagsversioner.

          I vilket fall, Windows 7 kan tankas hem lagligt och gratis från Microsoft, som kan installeras och användas i 30 dagar.

          http://answers.microsoft.com/en-us/windows...f7-1c8486a46ebf

          Tar man hem Ultimate på engelska kan man efter installation ändra till svenska.

          Man behöver fortfarande en giltig produktnyckel för att använda Windows 7 i mer än 30 dagar. Alternativt kan man använda typ Daz Loader för att aktivera permanent men det är inte tillåtet om man inte har licens.

          Jag använder Windows 8 sedan hösten 2011, det funkar rätt bra om man struntar i det nya gränssnittet och håller sig till skrivbordet. En del funktioner har försvunnit, en del inställningar kan bara göras i det nya pekskärmsläget, men överlag är jag nöjd med Windows 8. Det finns guider på nätet för att ändra inställningar för att få Windows 8 att fungera mer normalt (inte öppna PDFer i helskärmsläge etc).

          Redigerat av Pirum: 23-03-2014, 11:09


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 01-05-2014, 14:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Hur gick det med datorn? Var det bootloader filen som saknades eller varför krasha den? Det krävs lite kunskap och finess och hårdvara för att få sin dator flyta fint, inte installera allt möjligt som segar ner allt smile.gif
          Jag själv meckar så ofta jag kan för att förfina min gamla lilla ghettomod burk, jag ska bygga en ny låda när ryggen tillåter som en kub så allt kommer på sin plats med rätt kylning och ljudlös i mitt skåp wink.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Sidan_alla_fl_ktar.jpg ( 415.12k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  4.2_ghz_12gig_minne.jpg ( 462.34k ) Antal nedladdningar: 68
           


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 01-05-2014, 22:12
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (skånepåg @ 01-05-2014, 15:41) *
          Hur gick det med datorn? Var det bootloader filen som saknades eller varför krasha den? Det krävs lite kunskap och finess och hårdvara för att få sin dator flyta fint, inte installera allt möjligt som segar ner allt smile.gif
          Jag själv meckar så ofta jag kan för att förfina min gamla lilla ghettomod burk, jag ska bygga en ny låda när ryggen tillåter som en kub så allt kommer på sin plats med rätt kylning och ljudlös i mitt skåp wink.gif


          Vad som gjorde att den kraschade vet jag inte och bryr mig inte om längre.
          Han installerade win7 och sen dess har det funkat och då är jag nöjd och glad. smile.gif
           
          Citera
          albertleander
          Inlägg 14-07-2021, 10:13
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          09-07-2021
          Medlem nr: 94 934



          CITAT (theseraphim @ 17-02-2014, 07:31) *
          Oftast är det så med Windows att har du en äldre variant och uppgraderar fungerar i stort alltid spelen medan om ett spel skulle vara specialgjort för W8 så skulle det kunna fungera sämre på W7. Kan väl inte svära till 100% men väl till 99% att alla de spelen kommer fungera utmärkt på W7. Det är ju fortfarande väldigt många som kör på W7.


          Jag saknar gratisspel som Chess Titans, Solitaire och några fler som Windows 10 inte har. Jag försökte installera Chess Titans från Windows 7 men det går inte. Är det troligt att vi kommer att få det i 10 i framtiden? Veronica

          Spelen har försvunnit. Var är min Solitaire? Jag kan gå till Window Store och köpa en uppgraderad (dvs. förstörd) Solitaire, men det kostar pengar. För Solitaire? Jösses! Jim

          Finns det något säkert sätt att återställa de gamla versionerna av spelen, som var mycket snabbare att ladda och - för mina gamla ögon - tydligare att se? Jag kan hitta flera förslag på lösningar på YouTube, men alla innebär att man måste ladda ner zip-filer från okända webbplatser.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon