Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ormbunksblad i komposten
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-11-2002, 18:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          För ett tag sen kom frågan upp hur ormbunksblad multnar. Det gör dom dåligt. Nu har jag snokat upp en möjlig förklaring. Jag pratade med en bekant som jobbar på Botaniska Institutionen vid Gbg:s universitet. Han kom ihåg att han läst en artikel om nåt sånt.

          Vissa ormbunkar har ett intrikat försvar mot fiender. Det finns 2 ämnen i bladen, skilda åt av cellväggen. När denna går sönder blandas ämnena och ett enzym börjar tillverka cyanid!!!! Ett bra försvar mot betande djur. Skulle ämnena blandas av misstag gör det inget för ormbunken för den klarar sig ändå.

          Han kom inte ihåg om detta gällde alla ormbunkar eller bara en del. Möjligen är inte detta undersökt. En som gör på detta sätt skall i alla fall vara Örnbräken. Intressant i sammanhanget är att man i Japan har ätit delar av örnbräken men det har visat sig att det kan ge upphov till magcancer! Strutbräken har ju i äldre tider använts som kreatursfoder men då har man torkat det först. Kanske cyanidproduktionen hindras på det sättet eller så finns inte funktionen hos denna art.

          Jag kommer i alla fall inte att lägga ormbunksblad i komposten i fortsättningen, kvittar vilken art. Nu har jag inte gjort det på några år pga den dåliga förmultningen men nu har jag fått ett nytt skäl. Möjligen finns det fler förklaringar på svårförmultningen men denna räcker.

          Allt som naturen producerar är inte ofarligt, allt som människan producerar är inte farligt.

          Förresten har det kommit in en ny bild på strutbräken uppifrån på den virtuella floran. Taget av en verklig naturvän och naturkännare.

          Den virtuella floran


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2002, 10:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Cyanid, blåsyra, verkar det finnas överallt i naturen... I aprikos- och körsbärskärnor. Svampar som bildar häxringar, producedar cyanid så gräset dör... så mycket överbliven ormbunke har jag inte... men jag skulle inte tveka att slänga det i komposten .


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2002, 16:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Jag har enbart praktisk erfarenhet av ormbunksblad i kompsten - och detta gör så att jag undviker dem - hubba - de tar ju ÅRATAL att förmultna!
          Nää - de åker nån annan stans ;-) ge mg hellre eklöv i komposten :-P

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-11-2002, 23:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          Eklöv tar väl oxå evigheter att förmultna? Eller?


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-11-2002, 07:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Inte hos mig faktiskt - inte för jag ens VET hur länge 'länge' är ;-)
          men inom ettt år - kanske närmare sex månader.
          Hushållskompost åsså eklöv över vintern - det ä rmumsiga grejer det :-P

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 11-11-2002, 08:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          ALLA växter skyddar sig mot betning, MÅNGA växter använder sig av just cyanid. Så det är inget speciellt för ormbunkar. Så det finns ingen som hellst anledning att inte lägga dem i komposten. Även om de tar tid på sig stt brytas ned så gör det inget om man får med sig lite fiber från komposten. Dessutom kan man ju vara säker på att inte ormbunkarna dra med sig an massa frön som andra växter gör.
           
          Citera
          helull
          Inlägg 11-11-2002, 09:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Getter och i viss mån får gillar att beta majbräken. Så antingen är den inte giftig eller så har djuren något i matsmältningen som bryter ner cyaniden (huvva). MEN djuren äter INTE örnbräken!!! Så den är nog giftigare eller har ett annat gift.


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-11-2002, 17:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Virgo @ 10-11-2002, 23:53)
          hejsan,

          Eklöv tar väl oxå evigheter att förmultna? Eller?

          Jodå, de tar längre tid än många andra löv men tur är det. Annars skulle man inte ha kompost kvar när det behövs. Andra löv "försvinner" ju på bara en säsong!

          Jag skulle bli utfattig om det inte vore för mina tre stora ekar och grannens två. Eklöv är huvudingrediensen i min mylla och marktäckning. Jag använder också okomposterade lövmassor när jag planterar buskar och träd så att humusen ska hålla länge.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 07:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon