Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostfråga, lock eller inte...
          Helen i Skåne
          Inlägg 03-12-2002, 10:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Jag har en vanlig komposttunna men det finns också en byggd stor fyrkantig sak med "väggar" som är kompost. Kan man bara lägga komposten där? Behövs inget tak? Ska det vändas eller täckas på vintern? Tacksam för råd! blink.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 03-12-2002, 11:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Vad som kan och inte kan göras med kompost har det skrivits hyllmeter om. ohmy.gif
          I en öppen låda bör man inte lägga sådant som kan dra till sig råttor men för vanligt trägårdsavfall fungerar det utmärkt. Öppen och oisolerad kompost tar en paus på vintern men sätter igång igen när det bli varmt. Det är klart att du kan täcka, isolera osv men varför? Har man väldigt bråttom eller för lite att göra kan det kanske vara kul - jag gör det inte rolleyes.gif
          Hur man komposterar är, och måste vara, olika för varje hushåll. Vad för slags trädgård man har, hur stor familj, matvanor, intresse för kompostering som sådan.
          Detta är vad som fungerar för mig: En täckt tunna med kompostmaskar placerad inomhus (ouppvärmt) för allt köksavfall. Öppna lådor utomhus för trädgårdsavfall. En stor för skräp alteftersom och tre mintre för "seriös varvning". När jag varvar trägårdsavfallet blandar jag i lite från botten av inne-tunnan som aktivator.
          Jag har provat många teorier genom åren och detta är vad som fungerar för mig men säkert bara för mig - varför skulle annars alla teorier finnas
          unsure.gif wub.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 03-12-2002, 12:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Låter spännande, jag ser fram emot våren när jag kan börja pilla med allt sådant här! Vill testa att ha flera varianter, har alltid bara haft tunna med lock och vanligt innegrönsaksavfall... och det har funkat utmärkt. Ska bli spännande med den stora!


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 03-12-2002, 22:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Att kompostera i tunna eller låda brukar man göra om
          - man tror att råttor, möss m fl gillar innehållet eller om det luktar under nedbrytningen
          - man vill att det ska gå snabbare pga värmen
          - man vill ha kompostmaskar på ett och samma ställe

          Jag har en sluten låda isolerad med frigolit för matrester. Där pågår också en ständig kompostmaskodling. Lägger i lite trädgårdsrens också då och då när det behövs mer fräs i den, eller jag behöver mer snabbtillverkad kompost. Lägger lite stallgödsel i nu under kalla säsongen så att den håller sig varm och levande.

          För löv och trädgårdsrens har jag öppna lådor och högar i trädgården.
          För att slippa bära så långt på tomten har jag småhögar lite här och var.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 04-12-2002, 00:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hallo Cilla!

          >För att slippa bära så långt på tomten har jag småhögar lite här och var.

          Blåser inte dom bort?


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 02:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nä, inte hittills. Vissa komposter har jag i treväggade lådor, andra ligger inklämda mellan busk och träd. Har rätt många "hörn" i trädgården som passar utmärkt för småhögar. I fulla komposter sätter jag potatis. Dessa blir små men urgoda. Går bra även i komposter med 90% löv.

          Jag trampar ned komposter som har mycket löv i sig. Krattar inte på hösten utan på våren. Lägger hästspillning och sand på vissa.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Sigge i D-mitt
          Inlägg 06-12-2002, 07:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 63



          I går smulades det sista av perennklippet och grävdes in i komposten, tillsammans med hushållsavfallet. Komposten är ganska stor och täckt med skumplast i sopsäckar direkt på jorden samt ett lock över allt. Det är lagom för maskarna kryllar i hela blandningen. Började en gång med att gräva ned en tunna till häften i jorden, men det blev inte bra. Nu består den av två sidor 230*50*12 cm en gavel för ena änden 100*60*10 och en gavel kortare så den går att den kan flyttas mellan de långa sidorna så att kompostmassan fyller höjden.(Materielet är återanvänd rest efter ett frysrumsbygge).
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 06:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon