Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blåbärssorter!, Vilken blåbärssort rekommenderar du?
          -Linda-
          Inlägg 05-04-2012, 20:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 984



          Hej hej,
          Ska plantera ett ltet blåbärsland. Tänkte blanda olika sorter både sälvfertila och ej.
          Just nu funderar jag på svenska Putte, Northblue, Chippewa, Patriot, Northland eller Bluecrop.
          Hade gärna satt Reka, men hittar ingen som säljer dem här i krokarna.

          Vad har ni för erfarenheter gällande blåbärssorter?
          Vad rekommenderar Du?

          Med vänlig hälsning, Linda
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-04-2012, 13:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Jag läste någonstans att det brukar bli godare bär ju fler sorter man har så jag tog en av varje av de fem sorter plantskolan hade. Fast nu minns jag inte vilka sorter det var så jag är inte till någon som helst hjälp wink.gif


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 08-04-2012, 14:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Jag har Putte och Northblue och tycker att de är goda. Dock tror jag att "Northblue" kan vara något annat, då den hos mig blir 1,5m hög. Men bären är goda! rolleyes.gif


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 08-04-2012, 15:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har goldtraube, northland, northblue, goldtraube och patriot (och ett par till som jag inte minns namnet på). Alla är jättegoda och ger bra skörd. Jag har klippt dem så att de står upp och efter det får jag ännu bättre skörd.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          -Linda-
          Inlägg 08-04-2012, 20:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 984



          Spännande!
          Jag tänkte sätta 5 st buskar. Har köpt Chippewa, Patriot och Bluejay änsålänge!
          En sort till ska jag välja ut! Sen är det bara att vänta på att snön som överraskande kom häromdagen smälter bort igen så de kan få komma ner i backen smile.gif

          Fvd - hur menar du att klippa dem så de står upp? Menar du att de ite får breda ut sig längs marken utan bara uppåt!

          Det ska bli jättespännande set här! Köpte Goldtraube och Nortcountry el blue (?) till min kompis i present häromveckan, ska bli roligt att se hur det går för dem smile.gif

          Lämnar fåglarna bären ifred för er? Jag tror jag måste sätta upp nåt skydd ändå för hunden är helt tokig i hallonen och smultronen vi har på tomten. Blåbär 'plockar' han friskt när vi är ute i skogen och de här blivande bären tänker jag inte dela med mig av till honom!
          Ska bli SÅ lyxigt med egna blåbär!!!
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 08-04-2012, 21:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Från början (80-talet) hade jag en buske med amerikanska jätteblåbär det stod bara så på den. Det var nytt då och jag tyckte det var kul att prova. För sådär 5-6 år sedan gjorde jag en raid i trädgården och min ene son grävde bort all gammal steril jord och gamla rötter och jag satte 20 buskar till. Jag har utökat lite då och då eftersom det gick så bra så nu har jag nog närmare trettio. De växte i raketfart och en del kvistar lade sig ner med blåbär och allt i jorden. Jag började klippa dem och det ser både snyggt ut och fungerar bra . fler grenar och fler blåbär. Jag tror att de trivs så bra p g a att jag fick tiill jorden så bra, En blandning av ogödslad torvmull, planterongjord , kvistar, grenar, barr och lite sand en halv meter djupt .


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          -Linda-
          Inlägg 09-04-2012, 12:01
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 984



          Wow! 30 buskar, det var inte dåligt!
          Men det blir ju gärna så, att man fastnar liksom smile.gif

          Jag köpte en stor välartad Northland buske idag också, så jag börjar med de här fem och så får vi se hur de tar sig! Är ju nybörjare så man vet ju aldrig.

          Ja den jordblandningen lät som en hit! Tänkte varva ner lite från komposten blandat m planteringsjord och torvmull. Ska se om jag får tag i lite sand också som du skrev.

          Föresteen, på vilket avstånd har du planterat buskarna?

          Tack för tipsen!!
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 09-04-2012, 13:34
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Det går nog att blanda jorden på lite olika sätt om du inte har sand så kan du skippa den och se hur det funkar. Det viktiga är att det är lågt Ph eftersom blåbär är en surjordsväxt. Är tveksam till komposten det beror på hur lågt ph den har. Jag har inte mätt avståndet men det är nog ca 40 cm.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          -Linda-
          Inlägg 09-04-2012, 14:24
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 984



          "Kompost" var väl fel ord egentligen. Här hos mig består den av småkvistar löv och pyttelite gräs och mossrester. Det borde väl fungera?

          40 cm nåt hade jag också tänkt mig!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-04-2012, 15:22
          Länk hit: #10


          Gäster






          Det viktigaste är precis som fvd säger är att jorden du planterar i har ett lågt pH värde, annars klarar sig inte blåbären. Lågt pH värde i marken får du med ogödslad och okalkad torv - torven måste blötläggas innan den sätts i rabatten.
           
          Citera
          merlin68
          Inlägg 09-04-2012, 17:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          Jag har Emil, Putte, Oscar och Northblue. Är nöjd med samtliga men Oscar blir högst nästan 1,5 meter. Är sugen att skaffa flerhögväxande sorter, kanske blir det Goldtraube eller Berkeley smile.gif
          Jag odlar mina i vanlig trädgårdsjord sedan flera år och de verkar trivas bra där de står, växer fint och ger god skörd!
           
          Citera
          -Linda-
          Inlägg 09-04-2012, 18:48
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 984



          Kul Merlin68 att få höra om dina olika sorter! Putte verkar vara en uppskattad svensk sort!
          Är det någon som sticker ut på ett positivt sätt? Står de i sol el halvskugga?
          Highbushsorterna - har du behövt binda upp dem satt stöd eller står de av sig själva?
          Är fåglarna på dina bär?

          Visst är det kul när man fastnar för någon växt av nåt slag och sen bara viill ha mer! Det är som jag och klematis ungefär! Får försöka hålla mig lugn avs blåbär, tar ju liiite mer plats om man säger så!
          Har läst att Goldtraube ska vara något för finsmakare men att skörden inte är jättestor. Däremot läser man på handelsträdgårdarnas skyltar så verkar skörden normal!
          Har som sagt köpt den till en vän så det ska bli spännande att jämföra smile.gif


          Gunilla T - Jodå krav på jord har jag god koll på, finns flera säckar här med torv och rhodedendronjord redo. Jag var intresserad av fvd's specialblandning och kommer göra något liknande!
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 09-04-2012, 19:21
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Mina växer vid norra väggen, men ger ganska bra frukt. De står i torvblock.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 09-04-2012, 21:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har de där senast nämnda (Putte och dom) också kom jag på när jag läste de senaste svaren. Dessa står lite skuggade av ett äppelträd och växer lite mindre. Jag vet inte om det beror på sorterna eller om de vill ha mer sol. Jag behåller dem ett tag till där och ser vad som händer.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Diabolique
          Inlägg 26-04-2012, 16:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem sedan:
          16-12-2004
          Medlem nr: 4 787



          Jag planerar att köpa mina första blåbärsplantor i år.
          Det blir ett halvskuggit läge för mina.
          Intressant tråd! smile.gif


          --------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-09-2012, 01:22
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (fvd @ 08-04-2012, 22:43) *
          Från början (80-talet) hade jag en buske med amerikanska jätteblåbär det stod bara så på den. Det var nytt då och jag tyckte det var kul att prova. För sådär 5-6 år sedan gjorde jag en raid i trädgården och min ene son grävde bort all gammal steril jord och gamla rötter och jag satte 20 buskar till. Jag har utökat lite då och då eftersom det gick så bra så nu har jag nog närmare trettio. De växte i raketfart och en del kvistar lade sig ner med blåbär och allt i jorden. Jag började klippa dem och det ser både snyggt ut och fungerar bra . fler grenar och fler blåbär. Jag tror att de trivs så bra p g a att jag fick tiill jorden så bra, En blandning av ogödslad torvmull, planterongjord , kvistar, grenar, barr och lite sand en halv meter djupt .


          Själv har jag skaffat tio-tolv buskar. Alla tycker att jag överdrivit.

          Men jag måste fråga vart du gör av all skörd?

          Har du bilder på ditt land?
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 06-09-2012, 10:32
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Åh !! Inga problem alls att bli av med blåbär. Jag äter dem direkt från buskarna (precis som hallon jordgubbar och björnbär) det är faktiskt rätt mättande och känns fräscht i munnen. Jag delar ut till mina grannar och mina barn och släktingar och fryser in det blir gott i efterrätter och sallader. Jag blir lätt irriterad om folk häller socker på mina bär och vill inte gärna hålla på och processa mosa och stå i. Mina barn har växt upp i den här trädgården och jag lärde dem inte att äta socker men på dagis blev det så ändå där de fick ketchup och oboy. Äpplena däremot är det svårare att härbärgera jag äter och fryser in en deloch kör i centrifugen. Överblivnal fyller komposten, vad jag gör sedan vet jag inte men det löser sig på något sätt. Tyvärr har jag inga bilder (ännu) har ingen kamera och kan inte fotografera men det skall lösas förhoppningsvis nästa sommar.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-09-2012, 17:20
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (fvd @ 06-09-2012, 11:32) *
          Åh !! Inga problem alls att bli av med blåbär. Jag äter dem direkt från buskarna (precis som hallon jordgubbar och björnbär) det är faktiskt rätt mättande och känns fräscht i munnen. Jag delar ut till mina grannar och mina barn och släktingar och fryser in det blir gott i efterrätter och sallader. Jag blir lätt irriterad om folk häller socker på mina bär och vill inte gärna hålla på och processa mosa och stå i. Mina barn har växt upp i den här trädgården och jag lärde dem inte att äta socker men på dagis blev det så ändå där de fick ketchup och oboy. Äpplena däremot är det svårare att härbärgera jag äter och fryser in en deloch kör i centrifugen. Överblivnal fyller komposten, vad jag gör sedan vet jag inte men det löser sig på något sätt. Tyvärr har jag inga bilder (ännu) har ingen kamera och kan inte fotografera men det skall lösas förhoppningsvis nästa sommar.


          Så det går åt bär från 30 buskar?
          Då ska jag nog inte ha några problem att göra av med mina bär.

          Vilka sorter har du?

          Jag har funderat på att köpa en råsaftscentrifug, jag har fyra äppleträd i trädgården. Men tyvärr så har jag stött på motstånd från familjemedlemmar som tycker att det är ett onödigt köp.

          Jag undrar då vad som är bäst, slänga kilovis med äpplen eller göra saft på dom. Man kanske till och med skulle göra hemgjord cider?
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 06-09-2012, 20:47
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Det står längre upp i tråden vilka sorter jag har kommer inte ihåg alla just nu. För många år sedan köpte jag en råsaftcentrifug för 300 på Rusta annars var de dyra då, nu tror jag att det går bra att få en för det priset lite varstans. Jag centrifugerar andra frukter och grönsaker också t ex morötter, apelsiner tycker jag inte är någon idé det går fortare i en vanlig handpress jag skalar allt innan jag gör det. Man kan göra goda häslodrinkar med is på vintern fast varning för mycket koncentrerade äpplen kan ge magont spädes med vatten. Beträffande ekonomin så är man snabbt hemma eftersom råvarorna är "gratis". Man kan säkert göra cider också men då krävs nog en annan utrustning.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-09-2012, 21:38
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (fvd @ 06-09-2012, 21:47) *
          Det står längre upp i tråden vilka sorter jag har kommer inte ihåg alla just nu. För många år sedan köpte jag en råsaftcentrifug för 300 på Rusta annars var de dyra då, nu tror jag att det går bra att få en för det priset lite varstans. Jag centrifugerar andra frukter och grönsaker också t ex morötter, apelsiner tycker jag inte är någon idé det går fortare i en vanlig handpress jag skalar allt innan jag gör det. Man kan göra goda häslodrinkar med is på vintern fast varning för mycket koncentrerade äpplen kan ge magont spädes med vatten. Beträffande ekonomin så är man snabbt hemma eftersom råvarorna är "gratis". Man kan säkert göra cider också men då krävs nog en annan utrustning.


          Vi vänder på det. Vilken sort skulle du rekommendera till någon annan att skaffa vad gäller amerikanska blåbär?

          jag köpte en planta som heter "dixie" idag. jag hittar inget när jag googlar på det. Har du eller någon annan koll på den sorten?
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 20:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon