Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppstart i trädgårdslanden
          Mjärden
          Inlägg 28-04-2017, 22:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har legat i startgroparna ett tag nu och väntat på att vår Herre skall skjuta startskottet, så att jag kan starta upp säsongen med såning och sättning i landen.
          I morgon tänkte jag börja med att plantera om kungsljusen till blomhörnan samt så lite blomfrö, som jag sparat sen förra året. Jag har även gjort i ordning en "rundlist" genom att ta bort kirskålen och där tänkte jag att så diverse sparade blomfrö.
          Om temperaturen klättrar över 10 gr i nästa vecka åker löken ner i jorden som nr 1, sen fortsätter jag med resten av grönsakssådden och sätter potatis veckan därpå. Så nu börjar det röra på sig i såbänkarna även om
          jag inte rört dem ännu.
          Hur ligger ni till i planeringen framöver eller har ni redan börjat så och plantera ?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-04-2017, 10:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tänkte fortsätta med lite allmänna odlingstips ej kopplade till speciellt ämne;

          Under pågående odlingssäsong ritar jag in vad jag planterat och sått i mitt trädgårdsland på ett A4-papper, som jag sen tar fram inför starten på nästa odlingssäsong. Tanken är att få till en växtföljd, så att inte samma odlas år från år,
          speciellt som man har en förmåga att glömma var man odlat vad. Detta kan kompletteras med foto, som dock får göras vid flera tillfällen under säsongen.

          Ytterligare ett tips är att spara fröpåsarna och notera på dem, vilka som gått bra och vilka som gått sämre eller dåligt. Nu har jag tagit fram fröpåsarna och noterat allt på en inköpslista, som jag har som vägledning nu framöver tex köpte jag fröer på ÖB av märket Odla själv förra året - billiga men gav dålig skörd. Lidl brukar ha erbjudande om 5 påsar för 10 kr förutom lite i påsarna har nästan inga blommor blommat utom Bolero tagetes dock gav prydnadspumpa fina små pumpor.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-05-2017, 18:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Så kom den efterlängtade värmen och det blev bråda dagar i odlingslotten, i lördags var det tom SOMMAR.
          Jag luckrade med plattgrep och plockade det som jag silade fram och jorden blev lucker och fin.
          I fredags satte jag röd, silver och gul lök och i lördags persilja och rödbetor samt igår vinter och sommarmorötter.
          Jag hade tänkt fortsätta idag och sätta palsternackor, rättika och dill - men det blev STOPP ! På morgonen var det +5 och snöflingor i luften och då kan det väl inte vara någon idé att plantera frön, eller ?
          Får nog vänta några dagar tills temperaturen kryper upp över 10 grader, innan jag fortsätter.
          ps. Vad har ni för erfarenhet av rättika - är den värd att odla ?

          Redigerat av Mjärden: 08-05-2017, 18:07
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 21:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon