Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          11 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora!
          lissa
          Inlägg 23-05-2008, 17:38
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Edulis har treflikiga blad, och mina växte inte alls lika fort som Caerulan..


          --------------------
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 23-05-2008, 17:56
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Ja det luktar inte bränt gummi iaf, snarast ganska angenämt som ngn svag parfym som jag kunde utröna genom min halvtäppta näsa...


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          juddan
          Inlägg 25-05-2008, 17:09
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          21-03-2008
          Medlem nr: 14 755



          Jag fann ett svar på min egen fråga, om vart man kunde hitta passiflora frön, jag hittade en väldigt häfftig sida så jag tänkte rekomendera den till andra också, sidan heter http://plantim.se/index.php/cPath/115_123. Dom har grejer jag aldrig sätt förut, riktigt läckra plantor. Jag ska prova så några av dom, vi får se hur det går. Om det går riktigt bra och jag får frukt kan jag ju skicka frön till dom som vill ha. (vilka planer, det lär ju som bäst ta flera år! wacko.gif ) Om nån är intresserad av passiflora frön så borde ni kika! /Judit

          Redigerat av juddan: 25-05-2008, 19:11


          --------------------
          Odlar i Umeå, zon 5
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 26-05-2008, 09:00
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Ja passiflororna låter ju spännande!

          Hur är det, går det att ha dem innomhus året om, eller ja det går ju säkert men kan man få dem att blomma om man har dem innomhus året om?
          Bor i lägenhet utan balkong så jag kan inte ha växter ute sad.gif


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 26-05-2008, 09:18
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem sedan:
          12-06-2006
          Medlem nr: 7 932



          CITAT (juddan @ 25-05-2008, 18:09) *
          Jag fann ett svar på min egen fråga, om vart man kunde hitta passiflora frön, jag hittade en väldigt häfftig sida så jag tänkte rekomendera den till andra också, sidan heter http://plantim.se/index.php/cPath/115_123.


          Det var en bra sida, måste handla!
          Men sår man passiflora när som helst eller är det bäst en viss tid?


          --------------------
          Eva

          En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!
           
          Citera
          juddan
          Inlägg 27-05-2008, 10:38
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          21-03-2008
          Medlem nr: 14 755



          Jag sådde min första passionsfrukt när jag var tio tror jag (jag är sjutton nu) och jag visste som ingenting, jag stoppade ner den i en kruka med någon annan växt och vattnade inte fröet eller någonting, sen glömde jag bort den och plötsligt hade jag en en meter lång klätterväxt hemma. jag såg i böcker att det var en passionsfrukt och kom ihåg att jag hade sått den. sen hade jag den hemma, vattnade den aldrig, och plötsligt hade den en stor "stock" (det var att ta i) som ledde upp till taket och sen tusen förgreningar, jätte vacker. den var inne på vintrarna i umeås vintermörker och så kom den ut på sommaren. femte året eller nåt sånt blommade den massor. utan vintervila eller någonting.

          nu älskar jag passiflora, och har läst mig till att de kan gro utan varken vatten eller näringstorftig jord, och att de mår bra av torkperioder mellan vattningarna, och att de klarar av att vara inomhus på vintrarna utan vintervila. Haha, jag vet inte om jag har besvarat era frågor lite grann, de är i alla fall ganska lätta att både så och sköta, jag klarade det ju som tioåring så. Du har rätt Sofiaa att det blir svårt med blomningen, man får kanske vänta lite längre innan de blommar om man sår dom från frön, men du kan inte ha dom på bakgården på sommaren bara? Sen finns det olika passifloror, vissa blommar lättare och vissa svårare. Kolla på den där sidan jag länkade, där stod det att vissa blommade hur mycket som helst, de klarar säkert inomhusmiljön också. Det är ju lite torrt och varmt inne, men försök att göra det så kallt som möjligt på vintrarna, kanske trappgången? och så spreja dom med blomsprej ibland. Prova lite så lyckas du säkert med någon!

          Och Eva, de flesta passifloror går att så när som helst, många tar till och med ett år på sig att gro nämligen. Men så dom nu, det är bra.

          lycka till! /Judit

          Redigerat av juddan: 27-05-2008, 10:43


          --------------------
          Odlar i Umeå, zon 5
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 27-05-2008, 10:53
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          juddan--> ja man kan ju alltid pröva och se. Kan du (eller nån annan) tipsa om nån art som passar bättre att bara vara inomhus. Annars får jag väl föra den till föräldrarnas sommarstuga på "grönbete" till somrarna smile.gif.


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          juddan
          Inlägg 27-05-2008, 14:01
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          21-03-2008
          Medlem nr: 14 755



          Jag vet inte så mycket men jag tycker att det är så kul att tipsa så jag försöker ändå! haha. Jag har inte så gamla växter så jag har inte sätt hur mycket de blommar och så, men den vanliga passionsfrukten från mataffären upplever jag som ganska svår att få att blomma, däremot så är de väldigt gröna och ser friska ut. De passifloror som ofta finns i blomaffärerna, dom här vita och blåa, de tycker jag ofta ser lite mindre gröna ut, lite hängiga, men de blommar mycket. jag har jätte många passifloror som jag sått i år, så jag vet ju som ingenting om dom, men vissa känns mer övertygande än andra. läs vad det står om den här t.ex.: "Mycket ovanlig passionsblomma med vitlila blommor som blir stora och mycket väldoftande. Kan producera 30 blommor åt gången från April till November. Massor av frukt.
          Trivs bäst som krukväxt "

          Eller den här: "Denna art får enormt många vita och blå, stora, vackra blommor. Den blommar i två långa perioder som nästan täcker hela året. Stora ,mycket goda frukter finns därför nästan alltid tillgängligt. Något frosttålig, men passar ändå bäst som krukväxt. " De tycker jag låter bra i alla fall. Christer sa tidigare i tråden att han fått sin Passiflora subpeltata att blomma första året, jag vet inte om det var av någon extremt bra behandling eller om den är lätt att få till blom. Men det kanske du vet bättre, Christer? happy.gif

          hursomhelst, den översta jag skrev om var Passiflora gilbertii, vacker och vit, den nedre Passiflora actinia, lila som trådig blomma, Passifloran som är den här vanliga passionsfrukten i mataffären heter Passiflora edulis och är halvknepig att få att blomma tror jag och den i blomaffärerna är kanske lite tråkig, kanske lite kinkig, men blommar ganska mycket. Och den som Christer nämnde var Passiflora Suspeltata och den är vit och väldigt vacker. /Judit


          --------------------
          Odlar i Umeå, zon 5
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 27-05-2008, 16:41
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Vet inte om jag skötte den speciellt bra, den stod bland mina egna växter i växthuset och fick vatten och gödning som alla andra. Vanligvis brukar inte passionsblommor blomma förrän tidigast andra året. Vissa vill ha varmt hela året för att blomma bra, andra ganska så kyligt. Visst kan de blomma ändå, men inte fullt lika bra.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 27-05-2008, 19:08
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Juddan har rätt i att dom gror väldigt olika, och lika vad det gäller blommning. Förra året planterade jag en 6mån Caerlu i en stor hink med en sorte trekantig steganordning att klättra på, i år har det kommit upp 2 nya i den hinken. Dom fröna måste alltså ha varit i jorden över 1 år innan den behagade börja gro. Dom i hinken har ännu inte blommat...den andra jag har är 1 år äldre , och den har gett mig många blommor i år.
          Edulisen är också inne på sitt andra år men har inte behagat blomma ännu. För ett par dagar sedan klippte jag av "lianerna" som hade minst blad, och en annan Edulis som jag klippte ner rätt mycket i våras har just börjat få "armar" . ..men annars har jag inte vågat klippa i dom, vilket kanske är dumt, för jag såg att Caerulan har blommat på årsgrenarna,. Eftersom det har varit så svårt att lyckas få dom att gro har jag inte vågat riskera att förlora dom genom klippning...
          Visste inte att dom ville vara mer torra än fuktiga, tog för givet att dom ville ha det mer åt det fuktiga med tanke på att dom är tropiska växter..
          Tack för all information, väldigt bra och nyttig smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 27-05-2008, 19:27
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Det sägs att edulisen blommar på 3:e året och om man dessutom ger den bra näring utan för mycket kväve. Caerulean blommar ständigt hos mig. I år ska min edulis blomma så det blir intressant om den har fattat det också
           
          Citera
          hjärtegull
          Inlägg 27-05-2008, 19:40
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem sedan:
          05-07-2007
          Medlem nr: 11 377



          Men ska man toppa passionsblommorna? Mina två (vet inte vad det är för sort dock : / de har iaf hela gigantiska blad) är väl gott och väl en meter vid det här laget, men jag är så jäkla feg vad det gäller toppning. Vill ju inte kapa av någon del av växten, men det kanske är bra i det här fallet?


          --------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 27-05-2008, 19:45
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Nix, toppning gör man inte. Man låer den växa ut, men, om man vill ha förgreningar och en planta som ser 'stor' ut så kan man klippa av lite blad, då skjuter plantan iväg nya grenar. Men det tar lite extra tid. Ger du rätt näring med den vattenmängd den vill ha och värme så sköter den i princip sig själv. Du behöver egentligen bara gödsla, vattna och binda upp rankorna. Och prata snällt till den naughty.gif
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 27-05-2008, 21:12
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Oj, då ska man alltså bara ta bladen, ingen grenbit alls av Caerulan, eller menar du Edulis, eller bägge??
          Jag har funderat på "tentaklerna", dom blir ju vita så småningom, ska man låta dom vara ifred eller ansar man av dom?'
          Ingen kväve, då kan man inte använda blåakorn, för det är väl mest kväve i dom. ?
          Hoppas jag lär mig lite mer till nästa år, och under tiden får jag väl tala med Edulisen så att den inser att det är dags att blomma...
          Tack så mycket


          --------------------
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 27-05-2008, 21:55
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (lissa @ 27-05-2008, 22:12) *
          Oj, då ska man alltså bara ta bladen, ingen grenbit alls av Caerulan, eller menar du Edulis, eller bägge??
          Jag har funderat på "tentaklerna", dom blir ju vita så småningom, ska man låta dom vara ifred eller ansar man av dom?'
          Ingen kväve, då kan man inte använda blåakorn, för det är väl mest kväve i dom. ?
          Hoppas jag lär mig lite mer till nästa år, och under tiden får jag väl tala med Edulisen så att den inser att det är dags att blomma...
          Tack så mycket


          Jag har märkt att det gäller i princip de starkväxande passiflororna, edulis och caerulean, tex.. Blåkorn är nog för mycket för dom, kolla på förpackningar av olika slag vilka som har lägre kväve. Blir dina passiflorors tentakler vita?? Det har jag aldrig sett på mina, annat än när de är gamla och torra och går av
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 27-05-2008, 22:42
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Jo det är dom gamla tentaklerna jag menar. Mina är så starka att dom inte går av av sig själva, och det ser så risigt ut att ha dom kvar, och eftersom jag har sett att det ofta just är där tentaklerna sitter som det blir blommor är jag rädd att göra dom illa .
          Ska läsa på bättre på gödsel etiketterna, tack för den varningen..
          men, det där med att bara klippa av bladen, och inte grenar, är det det som bara gäller för dom starkväxande, eller är det gödseln du menade ?? För det där med att bara ta bladen låter intressant, men vill inte göra bort mig där. Lägger in el bild där dom vita tentaklerna syns, ( speciellt om man förstorar bilden ) för dom är ju tjocka också..kanske pga blåkorn ? tongue.gif
          Bifogad fil  IMG_0802.JPG ( 84.91k ) Antal nedladdningar: 45


          --------------------
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 27-05-2008, 23:14
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (lissa @ 27-05-2008, 23:42) *
          Jo det är dom gamla tentaklerna jag menar. Mina är så starka att dom inte går av av sig själva, och det ser så risigt ut att ha dom kvar, och eftersom jag har sett att det ofta just är där tentaklerna sitter som det blir blommor är jag rädd att göra dom illa .
          Ska läsa på bättre på gödsel etiketterna, tack för den varningen..
          men, det där med att bara klippa av bladen, och inte grenar, är det det som bara gäller för dom starkväxande, eller är det gödseln du menade ?? För det där med att bara ta bladen låter intressant, men vill inte göra bort mig där. Lägger in el bild där dom vita tentaklerna syns, ( speciellt om man förstorar bilden ) för dom är ju tjocka också..kanske pga blåkorn ? tongue.gif
          Bifogad fil  IMG_0802.JPG ( 84.91k ) Antal nedladdningar: 45


          Caerulean går på vilket gödsel/näring som helst tycker jag, det är edulisen som inte ska ha så mycket kväve tydligen. Är det så att du kapar ner passiflororna ordentligt på våren? För då slipper du de långa rankorna med blad här och där och därmed de vita tentaklerna. Då blir också plantan fin och kraftigväxande. 1 månad efter nerklippning planterar jag också om mina i ny jord och en större kruka. Då skjuter också plantan nya rotskott. Men nu är det väl sent för sånt så jag rekommenderar en större kruka med omplantering, då kommer den belöna dig med yvighet och blomning.
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 28-05-2008, 00:20
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Den blev omplanterad i våras, men utan att bli nerklippt, och har fått ett par rotskott, caerulan menar jag.. Edulisen blev samplanterad i våras, utan att bli nerklippt mer än ett par slingor som var kala. Dom står ju ute året om, och dom tappar inte bladen, utom några få fram på vårkanten, Edulisen som blev nerklippt helt ( den är så liten att jag glömde bort den i förbifarten) eller nästan helt, har inte skjutit fart än, bara ett par pytteblad har kommit..
          Nästa år ska jag behandla dom som sig bör.....Tack för all hjälp


          --------------------
           
          Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 28-05-2008, 08:14
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem sedan:
          12-06-2006
          Medlem nr: 7 932



          Tack juddan o alla andra för all information! Nu ska jag köpa frön så jag får fler passifloror, det ska bli spännande! Detta var en jättebra tråd.


          --------------------
          Eva

          En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!
           
          Citera
          glee
          Inlägg 28-05-2008, 16:16
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 045



          Jag undrar vad min passionsblomma är för sort. smile.gif Är det en caerula?

          http://glee3000.blogspot.com/2008/05/bilde...-balkongen.html
           
          Citera

          11 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon