Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Måste hibiskus klippas ner för att blomma?
          irhen
          Inlägg 05-09-2018, 13:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          28-07-2011
          Medlem nr: 67 486



          Jag har i många år haft hibiskusar. De har blommat fint på sommaren, och en del har fortsatt långt in på hösten. De står i uterum på sommaren. Varje vår klipper jag ned hibiskusen. Har bara en för tillfället.

          Min fråga är, måste hibiskus klippas ner på våren, för att blomma igen?

          Jag skulle gärna låta den växa till sig, men har bekanta med stora hibiskusar som bara är stora - de blommar ytterst sällan.
          Det exemplar jag har, är av den nyare varianten som är hormonbehandlade. Den är dock några år, så det tycks som att den skulle kunna växa till sig.

          Irhen

          Redigerat av irhen: 09-09-2018, 15:07
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          irhen
          Inlägg 22-08-2019, 17:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          28-07-2011
          Medlem nr: 67 486



          Ser att jag varit otydlig från början. Jag HAR HAFT hibiskus i omgångar tidigare. De var ju så lätta att föröka, och växte snabbt till sig, att jag kastade när jag tröttnade.

          Så kom längtan igen. Då var det så dags. Hormonpreparede för att hämma tillväxt!

          Jo, jag vill gärna att den blommar, men även att den växer till sig ordentligt. Nästan manshöjd. Efter tre säsonger är den ca 50 cm. Den står i uterum på sommaren, och i fönster på vintern. Har planerat golvplacering och extrabelysning vintertid. Så jag provar nog att strunta i nerklippning till våren.

          Kul med katterna. Hibiskusen är nog rätt robust, så länge den inte drabbas av mindre djur.

          Irhen
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 08:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon