Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken växt vill du varna för?
          Peztis
          Inlägg 28-05-2010, 17:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kirskål, kvickrot osv i all ära - alla vet vi som drabbats vilket helvete man har med dessa oönskade "gäster" i rabatten.

          Men sedan finns det ju de som man trodde skulle bli sååååååå fint i rabatten men att denna växt tog över och spred sig totalt var det ingen som sa något om!
          Eller betedde sig på något annat sätt som gjorde den hopplös...

          Så, vad varnar du oss andra för att plantera in? Varför ska folk undvika just denna växt?

          Ibland är det säkert bra också att berätta vilken zon man bor i för det kan nog bete sig lite olika i vårt land.

          Är det dock någon som upplever de växter som jag hoppas att folk nämner här i tråden som helt ok, berätta gärna varför, vad du har gjort för att begränsa framfarten eller om det är så att hos dig är det ingen speciell framfart.

          Och varför köpte du och planterade du in denna i första taget? Eller om den redan fanns när du flyttade in, finns det NÅGOT positivt med växten?


          Min första varning är denna:

          Prickklocka Campanula punctata
          Zon: 3 (tror jag, mitt emellan Uppsala och Stockholm)
          Orsak: den sprider sig hejdlöst och kväver allt. Jag rensade rabatten "ren" för några år sedan men nu är där igenväxt igen!
          Positivt: klockorna är väl ändå rätt fina och söta - men det uppväger tyvärr inte för de blir så skräpiga efter blomning


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-05-2010, 18:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Toppklocka campanula glomerulata devil.gif den enda perenn jag känner till som tar över tom gräsmatta
          fanns när jag kom i dikes ren, kanske ev även i åkern" som utgjorde den dåvarande gräsmattan ..Nu är den överallt ...


          den står länge i vas dock och har fin färg men ack ..

          Redigerat av kerstin z5-6: 28-05-2010, 18:22


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          mino
          Inlägg 29-05-2010, 09:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem sedan:
          28-04-2007
          Medlem nr: 10 027



          Bergklint och såpnejlika är hopplösa här, särskilt såpnejlikan som har hårda bestämda skaft som gör den svår att rycka bort. Bägge sprider sig med rotskott. Sen vill jag varna lite för vildkaprifol som iofs är väldigt vacker när den blommar men också agressiv när den är etablerad. Ytterligare ett problem i min trädgård är björnbär av en gammal sort som är helt oregerlig (till saken hör att den är planterad lite dumt i en slänt så den är svår att komma åt). Men man kan nog säga att det största problemet är att de har fått härja fritt under perioder av husägare med ointresse för trädgården.


          --------------------

          Bor i zon 2/3 södra Stockholm
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 29-05-2010, 10:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          CITAT (mino @ 29-05-2010, 10:45) *
          Bergklint och såpnejlika är hopplösa här, särskilt såpnejlikan som har hårda bestämda skaft som gör den svår att rycka bort. Bägge sprider sig med rotskott. Sen vill jag varna lite för vildkaprifol som iofs är väldigt vacker när den blommar men också agressiv när den är etablerad. Ytterligare ett problem i min trädgård är björnbär av en gammal sort som är helt oregerlig (till saken hör att den är planterad lite dumt i en slänt så den är svår att komma åt). Men man kan nog säga att det största problemet är att de har fått härja fritt under perioder av husägare med ointresse för trädgården.


          Hoppsan! Jag trodde nästan att jag själv skrivit ovanstående inlägg! blink.gif smile.gif

          Här har jag stora problem med Bergklint - usch & fy för den!!! Dyker upp precis överallt och jag rensar & rensar & rensar....Rötterna går ofta av i min hårda lera, så det är svårt att rensa dessutom.
          Vildkaprifol planterade jag in för några år sedan. Det gick bra till förra året - då slingrade den plötsligt upp i många av mina rosbuskar. Inte kul!!!
          Fick en björnbärsplanta för några år sedan av den gamla, hederliga taggiga sorten.....Den skickade ut 3-4-meters grenar och blev en fasa att passera! Grävde upp den och nu dyker det upp nya plantor överallt inom en 20-meters radie. Hur gick det till!? fear.gif Taggiga är de små monstren också!
          Dessutom vill jag på det bestämdaste varna för att plantera in smultron - hjälp! jag drunknar i smultronplantor!!!
          Likaså Stenkyndel. Den växte lugnt & fint på sin plats tills jag fick för mig att flytta den - då exploderade den i småplantor! Detta var för sex år sen och jag rensar fortfarande en del stenkyndelplantor varje år.

          Jag bor i zon 3 och odlar i styv lerjord.




          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 29-05-2010, 17:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Japansk lykta gillar jag inte. För mig får gärna växterna sprida sig, men bara om don inte har rötter som gör dom svåra att rensa bort.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Tottes matte
          Inlägg 29-05-2010, 17:46
          Länk hit: #6


          Gäster






          CITAT (Peztis @ 28-05-2010, 18:57) *
          Kirskål, kvickrot osv i all ära - alla vet vi som drabbats vilket helvete man har med dessa oönskade "gäster" i rabatten.

          Men sedan finns det ju de som man trodde skulle bli sååååååå fint i rabatten men att denna växt tog över och spred sig totalt var det ingen som sa något om!
          Eller betedde sig på något annat sätt som gjorde den hopplös...

          Så, vad varnar du oss andra för att plantera in? Varför ska folk undvika just denna växt?

          Ibland är det säkert bra också att berätta vilken zon man bor i för det kan nog bete sig lite olika i vårt land.

          Är det dock någon som upplever de växter som jag hoppas att folk nämner här i tråden som helt ok, berätta gärna varför, vad du har gjort för att begränsa framfarten eller om det är så att hos dig är det ingen speciell framfart.

          Och varför köpte du och planterade du in denna i första taget? Eller om den redan fanns när du flyttade in, finns det NÅGOT positivt med växten?
          Min första varning är denna:

          Prickklocka Campanula punctata
          Zon: 3 (tror jag, mitt emellan Uppsala och Stockholm)
          Orsak: den sprider sig hejdlöst och kväver allt. Jag rensade rabatten "ren" för några år sedan men nu är där igenväxt igen!
          Positivt: klockorna är väl ändå rätt fina och söta - men det uppväger tyvärr inte för de blir så skräpiga efter blomning


          Hej, vill varna för änglatrumpeter om det finns barn och djur i familjen. Den är jättevacker och jag har en stor sådan som ska ut snart och har beställt 2 andra färger av den. Använder tunna handskar om jag behöver göra nåt mer med dom, annars svider det som attan. Även de som doftar kan vara lite för starka i doften, mest på kvällen som de doftar. .... tummenupp.gif fr. tottes matte
           
          Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 29-05-2010, 18:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem sedan:
          16-08-2008
          Medlem nr: 18 334



          jag vill varna för flock-näva, den fanns på varenda jordplätt i min trädgård när vi flyttade in och den verkar omöljig att få bort. det som är bra med den är att det är ganska lätt att rensa bort den. men den kommer snabbt igen, jorden består mest av rötter.

          vildkaprifol har vi lite överallt i trädgården, men jag har inga problem med dem, men vi har lite skog-aktig tomt så det gör inget om det är lite oreda.

          björnbär har vi oxå börjat få, de ploppar upp precis överallt och man får vara ganska snabb med att dra dem för de är rätt snabba på att bli stora.

          smultron, ja de sprider sig och blir stora, men ändå, de är ju så fina och goda. jag har faktiskt hört att smultron kan konkurrera ut kirskål....

           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 29-05-2010, 19:03
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          Kom just att tänka på 'Kaukasisk elfenbensklocka'.......ojojoj vad den kan sprida sig! Dyker upp både här & där!

          Redigerat av Christina i Taxinge~: 29-05-2010, 19:03


          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 29-05-2010, 19:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          NÄVOR!
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          Najsan
          Inlägg 29-05-2010, 19:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          08-03-2009
          Medlem nr: 21 512



          Oregano! Sprider sig hejdlöst och ger mig dåligt samvete för jag inte kan ta reda på allt utan klipper ner det med gräsklipparen... happy.gif
           
          Citera
          Ezereht
          Inlägg 29-05-2010, 21:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 514



          skriver under på toppklocka.. än så länge rensar jag bort det som spridit sig från mittenruggen.. men man kanske borde försöka få bort allt medan tid är? Men den är rätt fin :/ svårt val.


          --------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 29-05-2010, 22:08
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          CITAT (Ezereht @ 29-05-2010, 22:43) *
          skriver under på toppklocka.. än så länge rensar jag bort det som spridit sig från mittenruggen.. men man kanske borde försöka få bort allt medan tid är? Men den är rätt fin :/ svårt val.


          Fascinerande detta med Toppklockan.......jag försöker få mina stackars Toppklockor att överleva! -cry-.gif


          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          Bee
          Inlägg 29-05-2010, 22:33
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Jag vill varna för praktlysing. En gammaldags hederlig trädgårdsväxt. Jag bor i zon 2-3 och fick en planta av en granne för flera år sen. Det var på den tiden jag inte brydde mig så mycket om trädgården. Big mistake! Praktlysing sprider sig som ogräs! Den kvävde alla blommor i sin närhet. Rötterna går 20 cm ner i jorden, svår att gräva bort i leran. Den är dock snäll, blommar väldigt länge. Sniglarna tycker inte om den, också ett pluss.
          Numera har nästa granne ett stort bestånd... - hon har inga andra växter som lider och hon bryr sig inte i övrigt.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 29-05-2010, 22:52
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag tycker att man behöver se på sina växter och gränsa dem.
          H:Bassam
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 30-05-2010, 02:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Malört! Jag köpte en liten planta för fyrtio kr. Hade tänkt mej att det skulle vara fint med når grå/silvrigt i rabatten men nu är den överallt Idag planterade jag ett gäng i min "kära "kirskålsslänt annars brukar jag rycka upp lite då och då och så klipper jag den


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Frida Sandman
          Inlägg 30-05-2010, 05:11
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          26-03-2004
          Medlem nr: 3 079



          Tackar för varningarna, ska gräva om mina prickklockor och bergklintar så de får växa i hinkar i fortsättningen ... Kan inte annat än att hålla med om toppklockorna, de klipps med gräsklippare och hinner ÄNDÅ blomma ibland! Fantastiskt vilken växtkraft!

          CIKORIA - i min enfald planterade jag denna vackra ljusblått blommande salladsväxt. Trodde det var en ovanligt vacker perenn, men visade sig snabbt att den var ett riktigt ogräs! DÅ först läste jag om den och insåg att den varit ogräs hela tiden. Nu läser jag INNAN jag planeterar.
          Rötterna är krispiga, går av och gömmer sig(!) i jorden! Jag grävde om en hel rabatt men nu kommer småplantor från de rotbitar (ca 1-2 cm) som blev kvar. VACKRA blommor, men sprider sig som sagt ohämmat, med utlöpare, säkert med frön om den får, men där hann jag förekomma och klippa ner! HA!

          PESTSKRÅP - häftig blomma utan blad på våren, och under sommaren får den större blad ju mer vatten den har tillgång till. Sprider sig med utlöpare, slangar till rötter som är krispiga och går av - planterade mina i baljor som ska utvärderas i sommar. Pestskråpen är en läkeväxt som sägs vara 20 ggr effektivare än papaverin mot tex magkramper i samband med gallbesvär.

          En annan rackare som ingen har nämnt hittills är
          VALLÖRT - en snygg planta med mörkgrön bladrosett, blommar med knallblå liljekonvaljsformade blommor och SPRIDER sig i massor! Tyvärr kort blomningstid men blommar igen om man klipper ner den.

          RANDGRÄS - Breder ut sig ohämmat om den får hållas. Plantera i hink och ta till fler hinkar om du vill ha större yta täckt. Det lönar sig.

          Finns många som frösår sig i massor, exempelvis akleja, rödblära och blågull, men småplantorna är lätta att rycka upp om man inte ska ha dem kvar.


          --------------------
          Frida Sandman
          zon 6-8 (Älvsbyns kommun, Norrbotten)
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-05-2010, 19:27
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Av egen erfarenhet: Såpnejlika och toppklocka (vi fick dem på köpet när vi köpte torpet). Båda är extremt aggressiva, kväver det mesta i sin närhet och när du vänder ryggen till tar de över stora markandelar. De är jättesvåra att utrota. De borde inte säljas av seriösa handlare utan varningstriangel.

          Någon nämnde praktlysing, vi har den på en plätt i utkanten på tomten, tillsammans med ett par andra tuffa torpar-växter-överlevare, de verkar hålla varandra i schack. Jag skulle dock inte ta in praktlysing.

          Silverarv fanns också här från början, den är alltför aggressiv i vårt tycke. Den var rätt lätt att rensa bort från rabatt, men växer ogenerat vidare i gräsmattan.

          Vårkrage är en annan växt som fanns här från början, inte särskilt svåra att rensa bort (det har vi gjort i rabatt), men vi har ett par rugggar i gräsmattan som "tål" regelbunden klippning och med tanke på det skulle vi inte ta in den.

          Men framför allt: Såpnejlika och toppklocka ranting.gif

          Lägger till: MYNTA. Även den fanns här från början. Växer i gräsmattan, vi klipper och klipper. Den överlever.

          Redigerat av smuleborg: 30-05-2010, 19:30


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 30-05-2010, 20:41
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem sedan:
          16-08-2008
          Medlem nr: 18 334



          CITAT (smuleborg @ 30-05-2010, 20:27) *
          Vårkrage är en annan växt som fanns här från början, inte särskilt svåra att rensa bort (det har vi gjort i rabatt), men vi har ett par rugggar i gräsmattan som "tål" regelbunden klippning och med tanke på det skulle vi inte ta in den.


          jag älskar vårkrage! visst breder den ut sig, men den ploppar (iaf inte här) inte upp på oanade platser.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 31-05-2010, 17:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Tack för all info!

          Det värsta är att jag sitter med ett leende när jag läser och nickar instämmande. Hur kunde jag glömma oregano? Råkade ta en bit från min mamma och nu finns det i hela trädgården. men det luktar gott när man kör över med gräsklipparen.

          Kom med mer trädgårdsvildingar!!!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 02-06-2010, 06:49
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Två av mina värstingar som jag inte tror någon annan nämnt är: Knölklocka och Parksallat.
          Dessa två för jag ett ständigt krig mot och är nog praktiskt taget omöjliga att utrota.
           
          Citera

          7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 19:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon