Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dött på forumet!, Vart tog alla odlaiter vägen?
          Sommartorparn
          Inlägg 16-04-2016, 13:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          OK, jag har själv inte varit så aktiv de senaste åren..... Men nu när jag är tillbaka slås jag av att det är så lite aktivitet. Rosforumet, t.ex. har på ett år haft ungefär lika många inlägg som det förr kunde vara på en vecka.

          Vad har hänt och vart tog alla vägen?

          (Känns som att komma till en fest när gästerna redan hunnit lämna sad.gif )

          Redigerat av Sommartorparn: 16-04-2016, 13:22


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-04-2016, 15:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ja, det är stillsamt kan man nog säga. Jag har också varit borta under en lång period men är nu tillbaka och vill gärna väcka liv i trädgårdsavdelningen men det går inte särskilt bra.

          Jag försöker svara på de få trädgårdsfrågor som kommer (om jag har något att tillföra) då det är trist om någon ställer en fråga och ingen svarar.

          Men jag håller på att ledsna med att skriva svar för oftast får man ingen som helst respons, som att svara rakt ut i luften och ingen bekräftelse på att den som ställt frågan läst svaret - trist!

          Det krävs nog en ömsesidighet för att få liv i trädgårdsforumet eller så är det som att försöka återuppväcka de döda?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2016, 16:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          De flesta försvann till facebook. En del skyller på mycket bråk här men om det var involverat så var det inte huvudskälet.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-04-2016, 19:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Men vad är huvudskälet då?
          Fejan lämpar sig bara för pladder, och funkar inte som ersättning för seriösa frågor, där folk kanske inte har tid att följa en rullande tidslinje, men ändå har ett bra svar på en fråga.
          Uppenbarligen drog sig många ur för någon fjantig virusvarning. Den var lika verklig som Y2Kbuggen eller svininfluensan. Jag har aldrig haft något virusskydd på datorn, men inte åkte jag på något virus. Men så klickar jag inte hej vilt på vad som helst heller.

          Näe, jag tror på dreven och bråken. Sanna mina ord: detta forum kommer att bli mindre och mindre till det enda som återstår är Gita och Stintan som tävlar om vem som kan bete sig mest barnsligt. Jag känner skamsköljningar flöda över mig när jag läser deras inlägg. Å deras vägnar alltså, inte över mig själv.

          //T
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2016, 19:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jo, viruset eller vad det nu var var verkligt. Det kom via Google annonser. Jag fick bara varningar för mitt virusskydd stoppade det lätt. Tanterna bråkar visserligen och har sina vendettor men man behöver ju inte delta. Men jag tror att många hoppade på facebook för de var egentligen här för social samvaro och när man kunde vara på ett annat ställe där man kan välja sina vänner var det mer lockande.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-04-2016, 20:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Synd på ett bra forum! Jag har lärt mig sååå mycket av att hänga här! Trevlig stämning och trevlig blandning av erfarna och nyblivna trädgårdsentusiaster. Tror inte heller att en Facebookgrupp kan fylla samma funktion!

          När var det jag själv slutade gå in här och varför? Minns att det plötsligt blev nödvändigt att logga in med lösenord bara för att titta på forumet! Jag hade just gått över till Iphone och det fanns ingen app för Odla forumet. Att ta sig ut på internet och mata in inloggningsuppgifter varje gång på en Iphone blev helt enkelt för omständligt. (förutom att jag själv inte hade lika mycket tid som innan...)

          Förresten, är det någon av er som vet hur jag ändrar stavfelet i trådens rubrik?

          Redigerat av Sommartorparn: 16-04-2016, 20:18


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2016, 20:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är bara moderatorer och liknande som kan ändra i rubrikerna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-04-2016, 20:25
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Sommartorparn @ 16-04-2016, 21:15) *
          Förresten, är det någon av er som vet hur jag ändrar stavfelet i trådens rubrik?
          Jag vet men det är hemligt innocent.gif

          Att det är tomt på forumet beror inte på något som hänt här, eftersom samma fenomen finns på alla andra forum också. Forum som diskussionsplattform tycks ha tappat sin tjusning och folk går vidare till sociala media. Tror det hänger ihop med att folk är uppkopplade konstant numera och då passar det bättre med diskussionsformer som går snabbt och inte kräver mycket möda. Kvantitet istället för kvalitet alltså.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2016, 07:13
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Jag tror också att det handlar mer om andra sociala medier än om odla.nu. Personligen fortsätter jag att kolla på odla eftersom det finns många odlingstips och mycket trädgårdskunskap här. Ibland hittar jag det visserligen i gamla trådar, men trädgårdar ändras inte så snabbt så det funkar det också.

          Jag har inga problem med ett internetforum som är lite långsammare än andra, men det är klart ... ett och annat inlägg är väl bra att det skrivs.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 17-04-2016, 12:03
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Snabbheten avgörs väl av hur många som är aktiva..... Även odla-forumet var blixtsnabbt en gång i tiden. Kanske en app hade underlättat och förhindrat att folk lämnade forumet?

          Det som är så himla bra här är att man kan söka fram information på ett sätt som inte går i ett Facebookflöde!

          Visst går det att hitta intressant info i gamla trådar, men det är inte lika givande som tidigare. I ett forum kan man få alla slags svar, men om något svar är bristfälligt eller heltokigt så finns det normalt alltid någon annan som går in och kompletterar. Den självreglerande effekten försvinner när det är för få aktiva. I ett aktivt forum blir det kul att hjälpa andra på samma sätt som man själv blivit hjälpt. Om å andra sidan frågor förblir obesvarade eller bara får något enstaka svar försvinner den motivationen.....

          Hur som helst, det nyttar inget att vara nostalgisk.... Är det någon särskild Facebook grupp som dragit till sig alla odlaiter eller är de spridda i cyberrymden?

          Tack i alla fall, ni som tog er tid att fundera över min fråga! rose.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-04-2016, 18:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag hör till dom som var mycket aktiv här förr, men av flera anledningar har det blivit längre och längre mellan besöken här. Dock har jag vissa återfall smile.gif
          På FB finns massor av trädgårdsgrupper, bl a "odlaiter", "Trädgårdsliv", "blommor och grönt!", "Trädgårdskompisar". Dessa är jag med i och där finns många av gamla odlaiter och många andra medlemmar. Sen finns det specialgrupper om man är intresserad av t ex pelargoner, rosor eller krukväxter och massor av grupper för köp/sälj.
          Man väljer själv om man vill följa allt som händer i dessa grupper, men det blir snabbt för mycket kan jag säga. Ibland skapas många nya trådar i timmen. Dock är det bra att vara med och kunna söka eller själv ställa frågor eller skriva nåt inlägg. Själv är jag vän med ett antal gamla odlaiter och följer deras inlägg utanför trädgårdsgrupperna.
          Om du inte är aktiv på FB redan så kommer du lära dig efterhand. Skriv ett PM till mig här på forumet om du vill ha hjälp.

          Förra veckan tog jag mig friheten att vara röst för flera här på forumet och skickade ett meddelande till den som håller i Odla.nu's FB-grupp. Svaret känns lite hoppfullt så vi får väl avvakta lite och se.

          ----------------------------------------------------


          Odla.nu har fortfarande ett forum som lever ett tynande liv, men några entusiaster hänger kvar där. Vi är många som haft väldigt roligt där och lärt oss massor.
          På forumet finns en avdelning som heter "Redaktionens hörna" med tre underavdelningar. INGEN ansvarig har varit aktiv där de senaste åren och där finns trådar som handlar om t ex tävlingar som aldrig blev avslutade. Åtminstone redovisades aldrig några resultat från forumvärdarna.
          Jag vet att dessa forumvärdar inte finns kvar, men snälla du som håller i FB-sidan - Kan inte du se till att någon tar bort eller åtminstone stänger denna avdelning? Det är många som blir irriterade av att se den, känns som ett hån mot oss som vill ha ett levande forum.
          mvh Eva i Skåne


          Hej Eva! Jag ska genast kolla upp detta och även kika lite på lösningar om hur vi får igång ett fungerande forum. Jag själv är inne där och kikar ibland och refererar gärna till er på forumet om det är en fråga jag inte kan svara på smile.gif Jag tycker det är viktigt att forumet är kvar och ska genast kolla upp hur vi ska lösa detta. Med vänlig hälsning Anna Theorin - odlas trädgårdsmästare
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-04-2016, 18:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Bra Eva.

          Dött har det nu varit några år här.

          Men man får ju säga att många gånger tonen inte var särskilt trevligt. Även om man har olika åsikter så behöver man inte vara otrevligt.

          Sen var det där med virus......

           
          Citera
          Bee
          Inlägg 17-04-2016, 19:01
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Det där med virus har jag aldrig varit utsatt för (peppar, peppar), däremot en minskad trädgårdslust. Sen vi skaffade hund för snart fem år sen så har lusten för trädgården minskat avsevärt. Det har bara handlat om underhåll.

          Jag kanske inte är ensam om minskat trädgårdsintresse? Där jag bor har det flyttat in mycket nytt folk och dom tar bort alla växter ( inkl en magnifik stooor magnolia) och ersätter med antingen bara gräs eller ännu värre, grus! Trist är det!

          I år har mitt intresse för trädgården vaknat till liv igen så jag kommer säkert att vara här mera. Tidigare fick jag mycket hjälp av bla Kerstin och Kajsa. Jag är sååå tacksam för deras hjälp!

          En annan sak som skulle hjälpa mycket är om det går att ladda upp bilder lika lätt som på FB. Det här med att hålla på med dator och minska storlek mm minskar lusten till bildpresentation.




          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-04-2016, 07:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Bra, Eva i Skåne, att du har kontaktat redaktionen!

          Tack för tipsen angående Facebook. Jag är med i Facebook och även i några grupper, dock inga trädgårdsgrupper. Det som stör mig med Facebook är att man inte kan skriva under pseudonym + så fort jag skriver något i en grupp dyker inlägget upp i mina vänners flöden. Dessutom tycker jag innehållet i grupperna är svåröverskådligt, inte uppdelat i underavdelningar och trådar som här. Jag vill ju inte abonnera på flödet utan bara hitta just vissa saker som intresserar mig.

          Har du något tips på trädgårdsgrupp som funkar bättre på dessa punkter?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-04-2016, 08:11
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Att sociala medier tagit över tycker inte jag räcker som förklaring till att det är dött här. Jag är med i Byggahus forum, som har liknande upplägg som Odla och där är inte alls lika dött! Jag tror också det har att göra med hur forumägaren förvaltar forumet.

          På Byggahus har man t.ex.
          1) kontinuerligt förbättrat forumets funktioner
          2) tagit fram en app så att det enkelt går att kolla och delta i forumdiskussioner via telefonen
          3) aktivt modererat diskussionerna så att trams, påhopp, off topic snabbt tagits bort
          4) aktivt gjort kopplingar mellan forumdiskussionerna och det redaktionella materialet, exempelvis lyft upp en forumdiskussion till förstasidan, utgått från forumdiskussioner för att göra en redaktionell artikel, länkat in artiklar till forumet och inbjudit till diskussion.

          Man tycker att det skulle vara i Odlas intresse att sköta om sitt forum, eftersom forumet lockar besökare och gör hemsidan attraktiv för annonsörer. Vad är odla utan forumet? Försäljning av växter o trädgårdsgrejer? Då finns det webbshoppar som är betydligt mer välsorterade! En journalistisk produkt? Då finns det trädgårdstidningar som är betydligt intressantare....... Jag har faktiskt svårt att förstå de prioriteringar som gjorts här!


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-04-2016, 08:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Sommartorparn @ 20-04-2016, 08:34) *
          Bra, Eva i Skåne, att du har kontaktat redaktionen!

          Tack för tipsen angående Facebook. Jag är med i Facebook och även i några grupper, dock inga trädgårdsgrupper. Det som stör mig med Facebook är att man inte kan skriva under pseudonym + så fort jag skriver något i en grupp dyker inlägget upp i mina vänners flöden. Dessutom tycker jag innehållet i grupperna är svåröverskådligt, inte uppdelat i underavdelningar och trådar som här. Jag vill ju inte abonnera på flödet utan bara hitta just vissa saker som intresserar mig.

          Har du något tips på trädgårdsgrupp som funkar bättre på dessa punkter?


          Det beror på hur du har dina inställningar vad som ska visas i dina vänners flöden liksom i ditt eget. Lite pyssel att få till men det går. Sen är ju inte Facebooks upplägg att jämföra med den här gamla typen att forum och Odla är ju trots allt en enorm kunskapsbank där man kan söka fram enormt mycket.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-04-2016, 11:02
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Sommartorparn @ 20-04-2016, 09:11) *
          Att sociala medier tagit över tycker inte jag räcker som förklaring till att det är dött här. Jag är med i Byggahus forum, som har liknande upplägg som Odla och där är inte alls lika dött! Jag tror också det har att göra med hur forumägaren förvaltar forumet.

          På Byggahus har man t.ex.
          1) kontinuerligt förbättrat forumets funktioner
          2) tagit fram en app så att det enkelt går att kolla och delta i forumdiskussioner via telefonen
          3) aktivt modererat diskussionerna så att trams, påhopp, off topic snabbt tagits bort
          4) aktivt gjort kopplingar mellan forumdiskussionerna och det redaktionella materialet, exempelvis lyft upp en forumdiskussion till förstasidan, utgått från forumdiskussioner för att göra en redaktionell artikel, länkat in artiklar till forumet och inbjudit till diskussion.

          Man tycker att det skulle vara i Odlas intresse att sköta om sitt forum, eftersom forumet lockar besökare och gör hemsidan attraktiv för annonsörer. Vad är odla utan forumet? Försäljning av växter o trädgårdsgrejer? Då finns det webbshoppar som är betydligt mer välsorterade! En journalistisk produkt? Då finns det trädgårdstidningar som är betydligt intressantare....... Jag har faktiskt svårt att förstå de prioriteringar som gjorts här!


          Man har väl inte "orkat" sköta forumet. Nya ägare, tjäna pengar, kort perspektiv....Ditt exempel visat hur man "borde" gjort.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 18-06-2016, 08:48
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 707
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          Nu är det mer än lovligt tyst på forumet, är det sommarstiltje?


          --------------------



           
          Citera
          silos
          Inlägg 18-06-2016, 13:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Det är mycket mycket trevligare och roligare vara i trädgården än inne i cyber världen!
          Här är det bara så trist så det är ingen mening längre att vara här!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-06-2016, 19:48
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det är väl mest här på småprat som det har varit lite otrevlig ton ibland speciellt om ämnet varit politik, men det är inget ovanligt även i det vanliga livet. Men när det gäller ämnestrådarna tycker jag det varit en trevlig och konstruktiv ton i inläggen.

          Att det är dött just nu kanske inte är så konstigt, då vi är inne i ett skede, där det inte går att förändra så mycket i trädgård och odlingar. Det handlar väl mer om klippa gräs och rensa ogräs en tid framöver, bara mindre justeringar kan bli aktuella. Lite typiskt är att vädertråden fortfarande är vid liv, men det kanske inte är så konstigt, så vi nu fått regn efter en lång värmeperiod.

          Kanske en Brexit-tråd kunde få igång diskussionen ett tag iaf, nu när trädgårdsfrågorna är i viloläge.
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 12:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon