Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varmkompost, hur starta upp och när
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 24-01-2003, 17:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Har idag köpt en varmkompost. Är innerligt trött på mina snigelodlarkomposter. som dessutom innehåller ogräsfrö i enorma mängder.

          När kan jag starta upp? en tanke som jag har är att ösa i den gamla komposten (halvförmultnad) och på så sätt ta livet av sniglar och ogräsfrön.

          Tacksam för alla tips och råd. Ska kanske tillägga att det enda från köket som kommer att åka ner är grönsaker, frukt och kaffesump.

          Hälsningar
          Britt-Marie som är startsugen rolleyes.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-01-2003, 18:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Snigelägg dör av värme liksom kyla, och när man rör om i komposten eller lövhögarna. Med ogräsfrön är det olika - vissa behöver mer värme än man vill ha och kan åstadkomma i varmkomposten, men min erfarenhet är att de flesta ogräs dör i en frisk, levande varmkompost.

          Själv tycker jag man ska starta varmkomsposten när man har lust, men det tar naturlitgvis tid på vintern, och kräver mer noggrannhet. Det allra bästa är att börja med luftigt pinnlager längst i botten, sedan färsk gödsel och halm blandat med finskurna grönsaksrester. Gammal kompost är också bra att starta med, men har du ogräsfrön i den kanske du ska vänta med att lägga i den till dess att din nya varmkompost kommit igång. Kan du få tag i en näve kompostkultur med kompostmask och allehanda kompostkryp är det också bra.

          När man startar gäller att man har lite värme i materialet. Om matresterna är rumstempererade är det bra, men du kan också öka temperaturen genom att vattna med varmt vatten. Alternativet är att låta komposten vara helt i vila och frysa till för att sedan komma igång med vårsolen. Luktar det då - rör om ordentligt och det blir luktfritt efter en halv dag. (Likadant med fluglarverna som gillar sovande komposter på våren - de kan vara tusentals men dör som flugor när man rör om.)

          När komposten kommit igång gäller att se till att den inte surnar. I med löv, oblekt toapapper eller annat kolrikt material. Och mer varmvatten om det fryser, och så mer gödsel igen...


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-01-2003, 18:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Just det ja. Har du jord någonstans är den bra att lägga i också - från krukor eller något ställe i trädgården. Där brukar finnas de mikroorganismer som komposten behöver för en bra start.


          --------------------
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 25-01-2003, 13:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Tack Cilla, jag ska nog försöka få igång den ganska snart. Vi har ju mest plusgrader nu.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 16:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon