Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Föröka vildapel
          frebe893
          Inlägg 12-03-2007, 16:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          08-05-2006
          Medlem nr: 7 601



          Mina svärföräldrar har ett vackert vildapelträd på sin tomt och jag skulle gärna också vilja ha ett smile.gif

          Kan man ta en stickling ifrån det befintliga äppelträdet? Om ja, hur går jag i sådana fall tillväga?

          Hur bär jag mig annars åt för att få ett eget vildapelträd (om jag inte köper ett vill säga)?


          --------------------
          Anlägger en gammaldags trädgård i Stockholms skärgård
          Status: Krigar mot sorken, gräver och planterar för fullt
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 12-03-2007, 18:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Tror inte att det går med sticklingsförökning på apel. Men du kan ju ympa om du vill det. Enklast är ju att så en kärna från deras äpplen från det trädet, men det tar tid innan det får någon större storlek. Fast du kan ju kolla i omgivningarna om det inte finns något självsått litet äppleträd du kan gräva upp, med markärggarens tillstånd förstås.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 11:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om det är vår enda riktiga vildapel Malus Sylverstris så går det ofta utmärkt att stoppa kärna i backen och få en mycket liknande variant... Jag skulle tro att sticklingsförökning som man håller i kruka, rätt temperatur och fuktig, kan fungera också även om det är svårare.

          Om det är kärnsådder av äpple så är det buslätt. Stoppa kärnor från olika äppelträd i backen. Alla blir unika sorter. Inte alla blir goda men en hel del blir det, och till marmelad och mos går nästan alla frösådder bra.

          Stoppar du 30 äppelkärnor i backen en höst så kommer kanske 5 upp som små spön. Du kan låta några växa upp och ge frukt, medan du kan ympa på en sort du gillar på några andra. Ett äppelträd som står på fröstam (dvs kärnsådd rot och stamstump) kan leva i flera hundra år.


          --------------------
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 13-03-2007, 12:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Det är en tyvärr en myt att det går att få tag på äkta Malus sylvestris idag. Korsningar från den ursprungliga vildapel är så omfattande att man knappast kan prata Malus sylvestris längre. De flesta friväxande, spontant uppkommna aplar som finns i hagar och bryn är en salig genetisk blandning och ligger, genetiskt betydligt närmare Malus domestica än Malus sylvestris.

          Det finns dock ett par exemplar kvar som forskare anser "likna" den ursprungliga Malus sylvestris till stor del. Ett av dem står i Anderstorps eneskog utanför Röstånga i Skåne.


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  31.jpg ( 254.8k ) Antal nedladdningar: 54
           


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 12:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Bra att veta Birger! Jag som trodde att jag spårat åtminstone ett par M sylvestris i mina trakter...

          Att de går mot M domnestica är ju logiskt, och följdfrågan blir naturligtvis hur det blir med pollineringen. M Sylvestris lär ju kunna pollinera alla våra domnestica. Borde bli lite färre som blandningarna kan pollinera. Vad tror du?


          --------------------
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 15-03-2007, 13:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Tja, eller se det som så att urvalet blir större. De flesta försådda eller spontant uppkomna sorter borde ha bra pollen till skillnad från många av våra vanliga sorter som kanske är triploida eller till viss del inavlade. Naturen har ju i det här fallet styrt spontanuppkomsten av ett äppelträd och pollenet torde således vara ganska gott.

          Eller missförstod jag frågan?


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-03-2007, 15:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nej då smile.gif

          Det jag tänkte på var jämförelsen av pollineringsförmågan mellan M sylvestris och blandsorter. Om det är nödvändigt med en räddningsaktion av sylvestrisen nu när den försvinner för att alla blandningar nu blir sämre polllinerare. Men som du så tror jag att naturens egna blandningar ger tillräcklig garanti för framtida förökningen.

          Jag fortsätter att uppmuntra till att slänga skrott var som helst utom i papperskorgarna... Särskilt av svenska äpplen!


          --------------------
           
          Citera
          Mathis
          Inlägg 02-03-2018, 18:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          02-03-2018
          Medlem nr: 86 912



          I inlägg #4 står det: "Korsningar från den ursprungliga vildapel är så omfattande att man knappast kan prata Malus sylvestris längre. De flesta friväxande, spontant uppkommna aplar som finns i hagar och bryn är en salig genetisk blandning och ligger, genetiskt betydligt närmare Malus domestica än Malus sylvestris."

          Det ovanstående kanske gäller Sverige specifikt? Jag är nyfiken då jag tog frön från vad som anses vara vildapel i Mälardalen i fjol. Det verkar nämligen finnas andra resultat från kontinenten:

          "gene flow between wild and cultivated gene pools is shown to be almost absent" efter analys av vild, domesticerad och hybridiserad apel i Belgien och Tyskland.

          Genetic variation in the endangered wild apple... E Coart Et al 2003 Molecular Ecology 12


          "A model-based cluster analysis applied to all nuclear data resulted in two clearly differentiated gene pools for putative wild and cultivated apples with moderate proportions of admixture in the wild group on average (0.138 total, 0.111 German sample)"

          Hybridization and Genetic Diversity in Wild Apple... Wagner Et Al 2013 Silvae Genetica 2014

          Redigerat av Mathis: 02-03-2018, 18:17
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-03-2018, 18:34
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Kan bero på att nere i Europa är säsongen längre så blomningstiden inte överlappar och då håller sig arterna åtskilda. I Sverige är tiden så kort att de kanske blommar nästan samtidigt och då blir det hybrider.
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-03-2018, 19:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Nu blir jag nyfiken. Jag har aldrig hört att M. sylvestris skulle vara hotad av utkorsning från M. domestica. Har du någon referens på det Big Gardener? T ex från genetiska studier?
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 05-03-2018, 19:47
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          CITAT (Anders zon 1 @ 05-03-2018, 19:10) *
          Nu blir jag nyfiken. Jag har aldrig hört att M. sylvestris skulle vara hotad av utkorsning från M. domestica. Har du någon referens på det Big Gardener? T ex från genetiska studier?

          Urgammal tråd detta. Länge sen man såg nåt från Cilla eller Big Gardener och för den delen Anders zon 1. Hade bara detta att säga, inga synpunkter på vildapelns genetik.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon