Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Göra egen citrusnäring?
          juronjaure
          Inlägg 08-08-2016, 21:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          08-08-2016
          Medlem nr: 84 299



          Hej,

          Jag undrar om någon vet om man kan göra egen citrusnäring och isåfall hur? Det finns ju massa sätt att göra vanlig näring på men om jag har fattat rätt så vill citrusträd gärna ha mer järn? Någon som har testat?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-08-2016, 08:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (juronjaure @ 08-08-2016, 22:38) *
          Hej,

          Jag undrar om någon vet om man kan göra egen citrusnäring och isåfall hur? Det finns ju massa sätt att göra vanlig näring på men om jag har fattat rätt så vill citrusträd gärna ha mer järn? Någon som har testat?


          De viktigaste näringsämnena för alla växter är kväve, fosfor och kalium, därutöver behövs mindre mängder av spårämnen dit järn, koppar och zink hör.

          Det viktigaste för citrusväxter är att jordens pH värde ligger under neutral, dvs surjord. Om pH värdet är alkaliskt drabbar det växternas näringsupptag. Även om järn finns tillgängligt kan växten inte ta upp det.

          Jag kan inte se att man framställa denna näring själv, det finns specialnäring för medelhavsväxter och i kombination med rätt jord så blir din planta glad och nöjd smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-08-2016, 09:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Fast det var ju inte så stor skillnad mellan olika växtnäringspreparat i handeln när man analyserade dem och såg vad de egentligen innehöll. Köper ingen citrusnäring till mina de får hålla till godo med ekologisk växtnäring, guldvatten + nån giva epsom salt. Kranvattnet har hyfsat lågt pH här så det funkar ändå.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon