Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Växthus"-idé, Utnyttja källartrappan
          Tamara
          Inlägg 09-11-2002, 04:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 278



          [FONT=Arial][SIZE=1]
          Funderar på att bygga ett litet "växthus" över källartrappan med några skivor kanalplast och stolpar. Blir trångt men man får nog plats med hyllor längs sidorna och kan ställa krukor i ena sidan av trappen. Poängen vore att man kan hålla det frostfritt vår och höst genom att öppna in till källaren. Där finns en varmvattenberedare som spiller värme. Skulle använda det för min blygsamma frösådd av sommarblommor + att avhärda pelargoner och fuchsior. (Källaren är en utgrävd del av grunden - man kommer inte in i huset den vägen.)
          Kan det va' nåt? wacko.gif
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-11-2002, 13:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Gå till biblioteket, låna 'Leva med med trädgård' av Ulla Molin.

          Hon gjorde ett sådant källartrappsväxthus, kanske lite större än du beskriver men precis samma idé.

          Inget nytt under solen tongue.gif men sämre källa kan man knycka sina idéer från.

          Tyvär ligger min källartrappa åt norr sad.gif , annars hade jag gjort så.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          ulf
          Inlägg 15-11-2002, 08:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 244



          Hej alla växthusägare! Jag har länge gått i växthustankar, men aldrig gjort slag i saken. En liten undring slog mig så här i fastighetsdeklarationstider. Ökar fastighetens värde om man skaffar växthus och i så fall måste man skatta mad.gif för sin hobby också? sad.gif Ulf
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-11-2002, 11:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Väggfast växthus är faktiskt en slamkrypare! Kolla med kommunen om den gills som tillbyggnad - jag vet att vissa kommuner så gör den faktiskt det! Pratade med en dam en ggr p en chatt som bodde i Tyresös kommun och där gälldes den som tillbyggnad sad.gif
          I vårt fall har vi gjort en liten annorlunda lösning ang fastsättning så om nån klagar så sitter den inte fast i väggen ;-))

          Fastihtesvärdering nej.

          Praktiska tips - kan va värt att lägga nån fuktspärr mot huset - vi lade en - umpff - vadetnuhettejössesjagfickhjärnsläpp - platta - av stendamm som fuktspärr på väggen.
          Minarit-skiva heter det!!! Just det!
          också p g a att jag har fått hyllplan som sitter fast i husväggen med nu .....innan nöjde vi oss med att ha hyllorna enbart i växthusväggarna.

          Glada hälsningar fårn Ingrid
           
          Citera
          Ann-Christin Lin...
          Inlägg 15-11-2002, 11:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 23



          Jisses, Ulf, vad du skräms! Men inte finns det någon post på fastighetsdeklarationen för fristående växthus inte! tongue.gif Såvida du inte helkaklar växthuset och förser det med ädelträpanel, samt ställer hela härligheten i vardagsrummet!! wacko.gif laugh.gif


          --------------------
          Hälsar Anki!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-11-2002, 11:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Jag vill se ett helkaklat växthus :-D

          Man kan ju se den som en temporär lösning med....på utsidan :-)
          men personligen känner jag attsådana häring alösningar är extremt fiffiga - fast tänk på det här med höjd och volym bara - så att det itne blir för litet bara!

          Funderar ingrid
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 15-11-2002, 11:48
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Minerit, Ingrid

          Att märka ord är den klent begåvades sätt att hävda sig


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          ulf
          Inlägg 20-11-2002, 08:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 244



          Jag är fortfarande lite rädd att ett växthus kan leda till extra skatt, för det är trots allt en extra byggnad på tomten. Om det inte gör det idag är det säkert bara en tidsfråga innan myndigheten slår till och beskattar även detta. mad.gif Andra byggnader måste väl beskattas? Jag tror inte att man måste kakla in och ädelträbelägga hela härligheten för att få förmånen att betala skatt. Jag hoppas att jag har fel. ohmy.gif
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 20-11-2002, 09:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          CITAT (Louise i Göteborg @ 15-11-2002, 11:48)
          Minerit, Ingrid

          Att märka ord är den klent begåvades sätt att hävda sig

          ? Vem är det som är klent begåvad? den som vet vad saker och ting heter eller den som inte vet det? wacko.gif
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 20-11-2002, 11:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Framtiden kan vi inte veta nåt om tongue.gif

          Vad herrar (och damer) politiker hittar på för att komplicera vårt liv framöver kan vi aldrig gissa oss till. Var dag har nog av sin egen börda osv...

          Vad som gäller i dag är att byggnader under 10 m² inte räknas. Friggebod är ju ett exempel på en förenkling nämda politiker ordnat åt oss. Ett srålande sätt att bli odödlig på.

          Så ett växthus på max 10 m² behöver inte byggnadslov, inte tas upp i fastighetsdeklarationen och inte skattas för - i dag.

          Sitter det fast på huset kan det ses som en utbyggnad, som Ingrid säger. Med mellanliggande dörr är det klart misstänkt. Jad skull nog hävda att det är ett rangligt provisorium och "glömma" det hela.

          Växthus över 10m² är som vilka andra sekundärbyggnader som helst (förråd, garage,osv). Kräver byggnadslov och skall med i deklarationen - det är dom där biytorna som räknas om så man får nåt dom kallar värdeytor.

          Ett undatag från friggebod-regeln är att byggnaden inte får dominera. Man får altså inte bygga ett hus på säg 20 m² och sen en hel stugby av småttingar.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 20-11-2002, 12:18
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          En kul idé, men en öppen dörr till källaren och sedan klimatskydd endast i form av isolering bestående av kanalplast låter i mina öron som energislöseri (och inbrottsrisk). Vore det inte bättre att se till att varmvattenberedaren är isolerad och bara ägnar sig åt att värma vattnet och sedan värma växthuset med värmeläckage genom väggen och den stängda dörren och en en liten energieffektiv värmefläkt. Då slipper man även problemet med att fuktig växthusluft kommer in i källaren.

          Undrar Jennyn
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 20-11-2002, 12:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Absolut, Jennyn!

          Dörren skall vara stängd, och låst. Men även en stängd dörr läcker mer än väggen.....

          Ett stort problem är fukten. Träfasad kan skyddas med tex mineritskivor som Ingrid säger men fönster och dörrar är för det mesta av trä och mår inte bra av växthusluften. Ja ja vet man kan bygga hela växthus av trä men vi har väl lite andra krav på livslängen på bostadshuset.

          Finessen med dörr, som jag ser det är att man enkelt kan bära ut och in växter för avhärdning och man kan vattna med slang.

          Drömläget vore en stenfasad, källartrappa i söderläge, aluminiumdörr och tvättstugan rakt innanför. Men var finna så goda cigarrer??


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 20-11-2002, 13:42
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          Ja, fuktig växthusluft och trä är absolut ingen bra kombination. Växthus med träprofil är antingen i lärkträ som tål fukt bra eller kärnfur eller tryckimpregnerat. Och även med dessa typer av trä måste de oljas ofta. Mitt eget växthus har aluminiumprofil, men på ett kvarglömt redskap med träskaft hade det redan börjat växa mögel upptäckte jag häromdagen. Mögel och hus är INTE bra. Det kan bli dyrt, ohälsosamt och tråkigt på alla vis.

          /Jennyn funderar på fukt
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 06:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon