Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Viltstängsel mot rådjur, Det är på väg upp och blir fint!
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 17-09-2009, 08:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Hej alla!
          Jag vill bara berätta om mitt viltstängsel och vad som händer. Rådjuren är ju inne och röjer här jämt och ständigt, jag bestämde mig för att byta till högre stängsel för att slippa dem en gång för alla.
          Jag beställde 200 meter viltstängsel, 75 stolpar och lite andra tillbehör på nätet. Nu har min händige (men inte profs) pappa och jag satt upp längs ena sidan på tomten. Det blir väldigt snyggt! Grannarna var lite skeptiska, men nu har de kommit och tittat och sagt "det blev ju inte alls så farligt" och liknande kommentarer. Några har undrat om de inte också ska sätta upp liknande.

          Jag ångrar att jag inte gjorde det här tidigare, det hade sparat mycket besvikelse och tårar. Jag hittade ingen firma som ville sätta upp det till rimligt pris så därför gör vi det själva. Ett förslag var 80.000:- men för dessa pengar kan jag vara ledig från jobbet i ett halvår och sätta upp det själv.

          Vi har borrat med jordborr och satt ned stolpen och hällt på med betong i hålet. Vi har varit noga med snören och vattenpass så det inte ska spreta och luta åt alla håll, nätet är hårt spännt och det ser väldigt bra ut!
          Fortsättning följer!
          Anna-Karin, snart med en rådjursfri tomt!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          flouee
          Inlägg 17-09-2009, 11:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          06-07-2009
          Medlem nr: 24 643



          Oh, vilket roligt projekt! Vad räknar du med att det kommer att kosta?

          Jag väntar med spänning på bilder smile.gif


          --------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)
           
          Citera
          Skruttis
          Inlägg 17-09-2009, 12:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem sedan:
          28-03-2008
          Medlem nr: 14 868



          Är också väldigt nyfiken på hur det ser ut hos dig.
          Vi har själva haft tanken på att sätta sådant åtminstone i skogsdelen av tomten men är lite fundersamma på hur snyggt det blir.
          Vill du dela med dig av någon bild så vore det kanonbra.


          --------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 17-09-2009, 16:51
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 17-09-2009, 09:45) *
          Hej alla!
          Jag vill bara berätta om mitt viltstängsel och vad som händer. Rådjuren är ju inne och röjer här jämt och ständigt, jag bestämde mig för att byta till högre stängsel för att slippa dem en gång för alla.
          Jag beställde 200 meter viltstängsel, 75 stolpar och lite andra tillbehör på nätet. Nu har min händige (men inte profs) pappa och jag satt upp längs ena sidan på tomten. Det blir väldigt snyggt! Grannarna var lite skeptiska, men nu har de kommit och tittat och sagt "det blev ju inte alls så farligt" och liknande kommentarer. Några har undrat om de inte också ska sätta upp liknande.

          Jag ångrar att jag inte gjorde det här tidigare, det hade sparat mycket besvikelse och tårar. Jag hittade ingen firma som ville sätta upp det till rimligt pris så därför gör vi det själva. Ett förslag var 80.000:- men för dessa pengar kan jag vara ledig från jobbet i ett halvår och sätta upp det själv.

          Vi har borrat med jordborr och satt ned stolpen och hällt på med betong i hålet. Vi har varit noga med snören och vattenpass så det inte ska spreta och luta åt alla håll, nätet är hårt spännt och det ser väldigt bra ut!
          Fortsättning följer!
          Anna-Karin, snart med en rådjursfri tomt!


          Går det att ordna bilder?


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 17-09-2009, 18:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Ser det ut som viltstängslet som finns längs vägarna?
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-09-2009, 18:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Berätta mer. Och bilder!

          Vi bor mitt i skogen, i en rådjurstät skog, och vi har hittills varit rätt förskonade. Det kryllar också av grävling i skogarna, och endel vildsvin. Som sagt, vi har haft ringa "ingrepp". Vi förbereder oss, eller vad vi nu gör, för "stängsel" (då som sista utväg, vi vill bo fritt), utifall att.


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 18-09-2009, 21:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Ledsen att jag varit slö med bilder, de kommer förstås! Jag har bara varit upptagen med annat ett tag. Min tomt är på ca 2350m2 och jag köpte 200 m stängsel med tillbehör för 17.500:- inkl frakten på lastbil hit. Om man får göra reklam här så köpte jag på Högberga AB som jag känner till sen gammalt. De har hemsida så man kan titta och beställa på internet, det gick fort och bra utan problem.

          Jag tog 2 meter högt och "hartätt" nedtill, så jag är säker på att hålla dem ute. Jag hoppas hålla andra djur ute också, som grannens hundar, räven och kanske grävling. På ena sidan går grannes väg som är lite högre än min tomt, där sätter jag stängsel och spänner trådar överst på stolparna för att få det lite högre. Stolparna är 8 cm i diamter och impregnerat trä. De är spetsiga i ena änden och tre meter långa. Vi borrade med hyrd jordborr så djupt det gick, på vissa ställen ca 80 cm på andra bara 50 cm, men det var det djup försäljaren föreslog. Har man bra jord kan man också slå ned stolparna med kklubba, men det blir svårt med tre meter höga stolpar! När allt var på plats så sågade vi av stolparna en bit ovanför nätet, lika mycket på alla så det ser jämnt ut.

          Nu håller min pappa på att snickra nya höga grindar, det blir en liten "pergola" över grindarna också, som ska täckas av klätterväxter (hoppas jag). Köpte idag två koreanska piprankor för 425:- styck till den "stora infarten" där bilen ska köras in. Och clematis till den "lilla" grinden som jag ska ha som "köksingång".

          Jag tror A och O är att få staketet rakt, om det ska bli snyggt. Var noga med att spänna snören mellan första och sista stolpen på tomtgränsen, borra lite grövre än stolpen och måtta noga. På några hål fick vi gräva ur de borrade hålen lite för att få stolpen på linje, men det var inte svårt. Det är knappt tre meter mellan stolparna. Pappa har fäst dem smart i gamla grindstolparna i betong, som jag ville ha kvar "av nostalgiska skäl". De är gamla och passar med huset. När vi satte ned stolparna på linje i hålet kollade vi noga med vattenpass att de stod i lod innan en höll och en fyllde på med betong i hålet. Betongen är inte med i priset på staketet, inte heller hyra av jordborr. Tomten är inte plan, så vi har klippt nätet i olika långa sektioner. Första var ca 9 meter lång, den lägsta stolpen fick när från marken och upp, den högsta stolpen fick sitt "bottennät" lite utböjt på marken så att nätet ändå ser "rakt ut" i överkant. Sen blev det lite sluttning, där är nätet bra 3 meter, sen till nästa stolpe så tog vi en lite längre bit. Jag var rädd att vi måste linda ut hela nätsidan från rullen i ett enda stycke, men det var inga problem att rulla ut det man behövde och sen spika med märlor på stolpen, det är alltså flera skarvar. Rullen är as-tung, så det går inte att lyfta den. Vi var två som släpade av den från pallen och lade den på gräset. Sen har vi rullat ut det vi behövs, klippt och fäst upp.

          Jag vill inte ha glipor under staktet, är man inte noga med det kan man säkert göra det lättare för sig. Vi fäste ena änden på nätet på första stolpen med helt islagna märlor, på "mellanstolparna" lät vi märlorna inte gå i botten, så tråden kan röra sig (vind, temperaturskillnad och så). På sista stolpen spände min pappa tråden i varje ruta så hårt han kunde med tråden klämd i en tång bänd runt stolpen medans jag slog märlan i botten så den låste tråden. Vi har inte använt en massa dyra maskiner, bara hammare, tänger, sticksåg och så.

          Försäljaren sa att det var många som köpte det här för att hålla vildsvin ute, men jag tror nog att ett vildsvin tar sig in om den vill in, jag har respekt för dem! Ingen tar sig genom nätet, det handlar i så fall om att gräva under eller välta om inte stolparna sitter djupt nog. Jag lovar att ta bilder och återkomma!
          Anna-Karin


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-09-2009, 14:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Tack Anna-Karin för din beskrivning och dina råd. Förstår att det kräver jobb. Man lär sig under resans gång, har jag ofta tänkt inför (andra) projekt. Därför att det gult värt att få tips och råd från någon som gjort resan.


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          elvisjö
          Inlägg 22-09-2009, 06:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          03-10-2007
          Medlem nr: 12 710



          Fick ett tips av Maj-Lis Petterson som berättade att hon hade satt upp vanlig gärdesgård runt sin tomt mot rådjuren, det måste vara den sorten som har höga störar som i Dalarna annars hoppar rådjuren över.
          Satte därför upp gårdesgård i våras och har än så länge inte haft några problem med djuren
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 23-09-2009, 18:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          CITAT (elvisjö @ 22-09-2009, 07:35) *
          Fick ett tips av Maj-Lis Petterson som berättade att hon hade satt upp vanlig gärdesgård runt sin tomt mot rådjuren, det måste vara den sorten som har höga störar som i Dalarna annars hoppar rådjuren över.
          Satte därför upp gårdesgård i våras och har än så länge inte haft några problem med djuren


          Har läst att det kan funka. Estetiskt tilltalande. Men ack så dyrt. Om jag hade pengar.....


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 07-10-2009, 18:45
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Hej igen!
          OK, nu ska vi se om det går att få in bilderna. Staketet är på bilderna inte klart, bara uppsatt på ena sidan av tomten. Jag har just fräst på insidan av staketet för att kunna gräva och sen plantera häck. Idag är häcken planterad, det var mitt mål att få den på plats innan vintern. Nu ska min pappa och jag fortsätta med staketet på de sidor av tomten som inte ska ha häck på insidan (där växer hassel som nu är nedskuren, men den kommer snart upp igen).

          Det blev två grindar, en "huvudingång" där jag kör in bilen och en "köksingång" . Jag har planterat koreansk pipranka på båda sidor av stora grinden, tanken är att den ska klättra i staket och på stolparna upp på "pergolan" ovanför grinden. Vid lilla grinden är det småblommig clematis planterad. Det ser tomt och kalt ut, men jag har fått klippa ned gräs och ormbunkar kort längs med staketet för att få upp det. Nästa vår kommer det förstås att växa upp mer i diket framför staketet och så kommer häcken på insidan så småningom att bli stor och vid. Med hjälp av er här på forumet har jag valt bukettspiera som ska få vara friväxande och förhoppningsvis även sträcka sig igenom staketet. Grinarna är på bilderna inte heller helt klara, det saknas lås och även sista plankan som ska skyla gångjärnen. Visar också ur vi har fäst staketstolpen mot grindstlpen på ett smart och stabilt sätt. Jag vill inte riskera att staketet blir gängligt med åren.
          Bifogad fil  Staket__f_ste_i_grindstolpe.jpg ( 106.21k ) Antal nedladdningar: 243

          Bifogad fil  Staket__l_ngsida.jpg ( 151.01k ) Antal nedladdningar: 262

          Bifogad fil  Staket__avst_nd.jpg ( 173.4k ) Antal nedladdningar: 234

          Bifogad fil  Staket__fr_n_grinden.jpg ( 208.55k ) Antal nedladdningar: 250

          Bifogad fil  Orsaken_till_staketet.jpg ( 152.65k ) Antal nedladdningar: 237


          Nu hoppas jag att det går att skicka iväg det här och att bilcerna syns. Skickar också med en bild på "de där" som jag inte gillar. De står på min grannes tomt, fotade från min trappa. Staketet i bakgrunden hoppar de över, hoppas mitt är högt nog!
          Anna-Karin



          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 07-10-2009, 19:27
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Tack för bilderna. Ni har lagt ner ett stort jobb. Pipranka och clematis kommer att mjuka upp. Häcken kommer att fylla och dölja. Attans rådjur ranting.gif

          Vi har inte haft ett enda angrepp av rådjur i år (betänk: vi har haft trädgårdsland fyllt med godis; till och med rödbetor - och så alla rabatter), ta i trä. Möjligen är det så att det utökade räv- och grävlingbeståndet håller nere beståndet. Jag vet inte. Tidigare år har vi haft tämligen måttliga problem. Bor helt öppet, mitt i skogen. Jaktlaget kliar sig på hakan och häpnar över att vi kan odla o.s.v. Jag tar i trä igen. Vågar knappt andas.


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 08-10-2009, 10:00
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Tack Tack nu blir det till att titta kolla och bestämma sig till våren
          För bambis barn ska SVÄLTA eller åtminstonde inte äta av våra saker
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 09-10-2009, 07:31
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Hej!
          Två bilder till, jag glömde dem.
          Bifogad fil  Staket__stora_grinden.jpg ( 157.08k ) Antal nedladdningar: 239

          Bifogad fil  Staket__lilla_grinden.jpg ( 118.19k ) Antal nedladdningar: 222


          Jag längtar till våren då jag hoppas få se hur klätterväxterna letar sig uppför och så småningom klär in grindarna...
          Anna-Karin


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 29-11-2009, 20:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Hej igen!
          Arbetet med mitt stängsel fortsätter! Rådjuren verkar förstå att de snart är utestängda, för de är här och vräker i sig av allt de kan hitta. Hur fräcka som helst har de blivit, hoppade här om natten upp på altanen och åt sönder de sista växterna som stod mot husväggen, vissa delvis dolda bakom utemöbler, för att skyddas mot kylan. Växterna ska in under huset för vinterförvaring, men än är det för varmt. Det är de extra fina och kära växterna som nu är ätna! Åh, jag är så arg och ledsen, de förstör så mycket!

          Ja, idag fick vi upp sista stolpen, vi har kommit runt hela tomten! Det går inte fort när vi bara kan bygga på helgerna, dagarna är inte långa heller. Nätet ska upp under kommande helger, så det närmar sig! Vi har borrat med jordborr som vi hyrt. Den smalare boggen gick sönder, så vi har borrat med en grövre borr. Det gick fint, hålen blev djupa och bra och det gick lätt att fylla dem med betong - fast det gick åt mer betong när det var grövre hål, förstås. På den övre delen av tomten är det berg i dagen. Jag hade gruvat mig för hur det skulle gå där. Jag har köpt hållare till stolparna som består av en grov järnpinne med två ringar. Pinnen ska sättas i ett hål i berget och i ringarna sätter man trästolpen. Vi hyrde en bensinbriven bergborrmaskin, en Cobra. Den var tung men ändå lätt att använda. Min pappa är händig men inget profs, men han klarade det galant. Han fick provborra ett hål på hyrfirman. De visade också hur maskinen fungerade. Första hålet borrade vi på ett okritiskt ställe, men det blev bra. Vi undrade hur vi skulle få hålet lodrätt och försökte måtta med vattenpass. Jag tittade och pappa borrade, han tittade på mig och jag måttade och visade åt vilket håll maskinen skulle lutas. Det visade sig sen att den var rätt så bra balanserad och höll man den i ett stadigt grepp så blev hålet helt acceptabelt i lod. Den väsnades, så hörselskydd är ett måste. Borren blåser själv stendammet ur borrhålet, ett moln stod runt den som borrar. Svag vind rekommenderas - annars skyddsglasögon och munskydd...

          Förvånansvärt lätt blev det ett djupt och fint hål, omkring 20 cm djupt och drygt 30mm brett på ett par minuter. Vi funderade på hur vi skulle fästa beslaget i hålet. Pappa hade köpt ett bra men dyrt tvåkomponents fästmassa på tub, men redan i första hålet insåg vi att det blev ett väldans kladdande och massor av massa skulle gå åt. Han åkte för att köpa mer massa, men pratade med personalen på bygghandlen och de kom fram till att använda finbetong istället. Det var ett bra beslut! Betongen blandades till en lös gröt, i konsistensen som varm mannagrynsgröt ungefär. Vi hällde ned i hålet och pressade ned beslaget däri. Betongen får inte vara för fast och hålet behöver inte vara fullt, vi pressade och bultade ned hållaren, satte i trästolpen i ringarna på beslaget och mätte in hur hållaren skulle vridas i hålet för att hamna i rätt linje med de andra stolparna. Vi har hela tiden använt snören och gjort så noga vi kan, det blir aldrig helt perfekt men gör man noga så ser det bra ut när allt är på plats, jag vill inte ha ett vingligt staket! Med vattenpass kollade vi att stolpen var i lod och där det behövdes slog vi ned en grov spik i borrhålet för att pressa beslaget åt rätt håll.

          Ja, sen var alla stolpar uppe! Att borra i berget var mycket lättare än jag befarade och till er som är fundersamma kan jag tala om att det inte var något att oroa sig för! Här är två nya bilder. Min duktiga pappa med Cobran och sen jag, när jag mäter in stolpen som just gjutits fast i berghålet. Gamla staketet ligger bakom mig, det är en meter högt men ingen match för rådjuren. Snart blir det andra bullar!
          Hej så länge, Anna-Karin
          Bifogad fil  2009_11_29_pappa_bergborr.jpg ( 278.17k ) Antal nedladdningar: 209

          Bifogad fil  2009_11_29_stolpsko.jpg ( 241.42k ) Antal nedladdningar: 192



          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 30-11-2009, 07:07
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Hej Jag tror jag hyr in din pappa till våren när det är dags för mig att sätta staket smile.gif
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 14-12-2009, 17:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Hallå! Jag måste bara berätta att i eftermiddag har jag slagit sista märlan i staketet! Nu har jag kommit varvet runt och är bara SÅ himla nöjd! Det är lite småpyssel kvar, vi ska såga av några stolpars toppar som är ojämna i höjd och vi ska spänna trådar på ett par ställen där grannens tomt är högre än min, men nu är det tätt och vare sig grannens hundar eller rådjuren promenerar in här något mer!

          När jag beställde nät så gick jag på tomten och försökte mäta med måttband, fick omkretsen på tomten till 190 meter. Nätet låg i rullar om 100 meter, så två rullar blev lagom. Nu när vi var nästan färdiga så började vi bli lite oroliga, skulle det räcka? När vi spikade upp sista biten nät så blev det på två rullar med sammanlagt 200 meter nät ungefär EN meter över, fast i remsor. Snacka om tur!

          Om vi skulle göra om det här, eller sätta nät på en annan tomt så skulle vi nog göra på samma sätt, möjligen öka avståndet en aning mellan stolparna. Det är ca tre meter, men på vissa ställen blev det mer eftersom marken var sån. Fyra meter skulle absolut räcka om man borrade djurpt i jorden och gjöt med betong som vi gjort. Jag behöver i alla fall inte vara orolig att staketet kommer att bli ostadigt eller rangligt.

          Igår kväll planterade jag de sista av mina 150 pärlhyacinter jag satt vid grinden som "sukt-godis" för rådjuren, jag frågade särskillt efter något som rådjuren tyckte om när jag köpte lökarna. Tjohoo, jag kan knappt tro att det är sant att det är klart - tänk, inga fler rådjur i min trädgård!!!

          Anna-Karin i sjunde himlen


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          flouee
          Inlägg 14-12-2009, 19:33
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          06-07-2009
          Medlem nr: 24 643



          Åh, vad roligt smile.gif Det blev jättefint av bilderna att dömma!


          --------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)
           
          Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 14-12-2009, 21:36
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem sedan:
          09-07-2003
          Medlem nr: 1 876



          Stackars rådjur!!!! devil.gif crazy.gif giggle.gif
          Grattis! Vilket jättejobb du har lagt ner!!!!
          Beundrar detta! 000.gif
           
          Citera
          elvisjö
          Inlägg 16-12-2009, 07:53
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          03-10-2007
          Medlem nr: 12 710



          Här kommer en bild på min gärdesgård byggd av störar som tidigare har använts till hässjor.
          På störarna (dom horisontella) har jag planterat olika sorters klematis,och en rosenvial "lathyrus latifolius"


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0984.JPG ( 174.08k ) Antal nedladdningar: 159
           
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 02:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon