Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > En ny rabatt att göra iordning...
          silos
          Inlägg 20-04-2013, 08:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Jag är väldigt glad och anledning till det är att jag får ha en lååång rabat på tomten brevid hyreshuset och jag får ha vilka blommor jag vill i den rabatten!
          Först måste jag göra iordning rabatten....alltså gräva bort gräsmattan.

          Hur djupt skall jag gräva bort den befintliga jorden innan jag kan ösa på nytt jord?
          Eller kan jag blanda den gamla jorden med det nya och göra en hög rabatt...vad tror ni?

          Måste jag blanda näring i jorden?
          Jag har tänkt att så ettårsblommor i min nya rabatt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2013, 10:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Har du ork och lite hjälp-ta av grässvålen ,luckra befintlig jord och fyll upp med ny jord..Gör inget alls om rabatten är hög-den sjunker med tiden. Fundera på vilka kanter du ska ha runt rabatten.
          Ska du direktså kan du vänta med näring tills det kommit upp något. Då kan du börja gödsla .
          Lycka till!

          Redigerat av kerstin z5-6: 21-04-2013, 10:10


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-04-2013, 10:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (kerstin z5-6 @ 21-04-2013, 11:09) *
          Har du ork och lite hjälp-ta av grässvålen ,luckra befintlig jord och fyll upp med ny jord..Gör inget alls om rabatten är hög-den sjunker med tiden. Fundera på vilka kanter du ska ha runt rabatten.
          Ska du direktså kan du vänta med näring tills det kommit upp något. Då kan du börja gödsla .
          Lycka till!


          Jag tänkte faktiskt göra på det viset.
          Jag tänker ha runda stenar som kant.Stenarna har jag fått lov att ta härifrån hyresgården eftersom alla stenar skall tas bort...

          Undrar om häst gödsel från en hage är bra att ha i min rabat eller blir det bara en massa ogräs som växer upp?

          Tack snälla för ditt svar! smiley_small_hug.gif
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 21-04-2013, 10:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Det blir säkert jättebra med hästgödslet, lägg det i botten av rabatten eftersom det troligen inte är brunnet ännu.

          Grattis till rabatten!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2013, 11:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Du är kanske jättebra på direktsådd? Själv är jag usel på att lämna kvar de fina anuellerna och rensa bort ogräset som kommer upp i och runt dem när de är jättesmå plantor. Därför brukar jag förså i tex plastbyttor med hål i botten , glest i vanlig jord. Låta dem växa till sig lite och sen plantera ut dem där jag vill ha dem .
          Täcka med fiberduk ett tag till de ha etablerat sig bra:)

          Försådden går ju bra att starta med tidigt och ha ute på en balkong tex smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-04-2013, 18:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Så där nu har jag startat grävandet av min rabatt! Och aj aj aj så ont i skinkorna jag fått biggrin.gif
          Under gräsmattan finns fin jord med massor av daggmaskar.Medans jag jobbade så kom jag på att jag skall flytta på alla mina perenna växter från hyreshusets gård...växterna trivs inget vidare där eftersom de får för lite sol.
          Här nedan kan ni se hur platsen för rabatten ser ut...vid det vita staket.Några solrosor kommer jag definitivt har längst....

          Redigerat av silos: 20-09-2015, 09:01
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2013, 19:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Du får ta en bit i taget Silos! Och gör inte rabatten för smal , jag har grävt om min första rabatt -jag vet inte hur många ggr .. o utökat bredden giggle.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 21:52
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Vad härligt Silos! Kommer att bli mycket finare med dina blommor där än ett fult staket!

          Tänk på att dra upp Solrosorna inne! Annars tar fåglarna fröerna! Har försökt att direkt så men se det går inte!

          Vill du ha typ Blomsteräng köp Sommarblandning!
           
          Citera
          silos
          Inlägg 24-04-2013, 07:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2013, 20:00) *
          Du får ta en bit i taget Silos! Och gör inte rabatten för smal , jag har grävt om min första rabatt -jag vet inte hur många ggr .. o utökat bredden giggle.gif


          Tänkte på detta igår medans jag grävde att jag kanske skulle göra de något bredare!
          Det är sååå roligt att gräva och roligt att folk börjar att prata med mig när de går förbi.Igår sa en man att han skulle komma förbi då och då för att se hur det utvecklas.



          CITAT (Peztis @ 21-04-2013, 11:42) *
          Det blir säkert jättebra med hästgödslet, lägg det i botten av rabatten eftersom det troligen inte är brunnet ännu.

          Grattis till rabatten!


          Tack snälla!Bra att du skrev det om att hästgödslet inte kanske är brunnet än,annars hade jag ju blandat den med jorden!

          CITAT (kerstin z5-6 @ 21-04-2013, 12:40) *
          Du är kanske jättebra på direktsådd? Själv är jag usel på att lämna kvar de fina anuellerna och rensa bort ogräset som kommer upp i och runt dem när de är jättesmå plantor. Därför brukar jag förså i tex plastbyttor med hål i botten , glest i vanlig jord. Låta dem växa till sig lite och sen plantera ut dem där jag vill ha dem .
          Täcka med fiberduk ett tag till de ha etablerat sig bra:)

          Försådden går ju bra att starta med tidigt och ha ute på en balkong tex smile.gif


          Det brukar gå bra,men jag skulle så gärna så redan inomhus men jag har tyvärr inte plats!

          CITAT (hattstugan @ 23-04-2013, 22:52) *
          Vad härligt Silos! Kommer att bli mycket finare med dina blommor där än ett fult staket!

          Tänk på att dra upp Solrosorna inne! Annars tar fåglarna fröerna! Har försökt att direkt så men se det går inte!

          Vill du ha typ Blomsteräng köp Sommarblandning!


          Jag som inte har plats för att så inomhus....men som Kerstin skrev,kan jag så i byttor på balkongen och när kan jag i såna fall sätta ut solrosorna?
           
          Citera
          silos
          Inlägg 26-04-2013, 11:54
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Igår jobbade jag över fyra timmar med min rabatt och den är klar,behövs bara nytt jord och senare blir det att så blommor.

          Redigerat av silos: 20-09-2015, 09:02
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 26-04-2013, 12:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Det verkar bli jättefint ju! Snygg kant!

          bravo.gif


          --------------------
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 26-04-2013, 12:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Så fint du fått det Silos - jag gillar också stenar i kanten av en rabatt. Visst är det härligt att hålla på med jord och plantering. Drömmar och förhoppningar sår man. smile.gif


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 26-04-2013, 12:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Det ser jättefint ut.
          Min erfarenhet av solrosor är att de tar sig bäst om man sår dem direkt i jorden.
          Barnen brukade så solrosor på dagis och komma hem med dem i krukor. Vi planterade ut dem och oftast så överlevde de, men växte dåligt.
          Däremot det som föll från fågelbordet växte och blev jättestora och fina.
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 28-04-2013, 11:00
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Vad duktig du är Silos,kommer att bli jättefin och visst mår man bra av att vara ute,rabatten kommer säkert att bli ett samtalsämne,och fler kommer att stanna till och prata med dej!


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2013, 08:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Rebecca @ 26-04-2013, 13:16) *
          Det verkar bli jättefint ju! Snygg kant!

          bravo.gif


          Tack Rebecca!Jag älskar stenar och hade jag en egen tomt så skulle jag vilja ha stenpartier och stora vackra stenar på flera ställen...

          CITAT (gunsta @ 26-04-2013, 13:21) *
          Så fint du fått det Silos - jag gillar också stenar i kanten av en rabatt. Visst är det härligt att hålla på med jord och plantering. Drömmar och förhoppningar sår man. smile.gif


          Tack gunsta!Så är det ju att man sår drömmar och förhoppningar! smiley_small_hug.gif

          CITAT (EsterM @ 26-04-2013, 13:54) *
          Det ser jättefint ut.
          Min erfarenhet av solrosor är att de tar sig bäst om man sår dem direkt i jorden.
          Barnen brukade så solrosor på dagis och komma hem med dem i krukor. Vi planterade ut dem och oftast så överlevde de, men växte dåligt.
          Däremot det som föll från fågelbordet växte och blev jättestora och fina.


          Nu har jag ju bråttom att stoppa solrosfrön i jorden!

          Det samma har även jag upptäckt med solrosorna att de som var sådda inomhus växte sämre.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2013, 08:48
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Klint @ 28-04-2013, 12:00) *
          Vad duktig du är Silos,kommer att bli jättefin och visst mår man bra av att vara ute,rabatten kommer säkert att bli ett samtalsämne,och fler kommer att stanna till och prata med dej!


          Tack Klint!
          Hi hi..folk har redan undrat vart jag tog vägen när jag var sjuk under några dagar!

          Det lustiga är att jag och mina rabatter drar till oss människor var jag än har bott...vad kan det beror på? angel_not.gif

          När jag bodde i eget hus så hade jag 16 underbara rabatter fulla av vackra sommarblommor,under kvällarna doftade hela min trädgård av tobaksblomster och grekisk lövkoja.

          Jag bara älskar att påta i jorden och har alltid gjort det!

          Idag kommer det 5 säckar av jord och så benmjöl eftersom jag läste att luktärtor vill ha benmjöl i jorden?!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-05-2013, 21:47
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Köp kogödsel på påse och ge det till lukärt och sommarblommor:) de knakar av det:)


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 04-05-2013, 19:51
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Om du har möjlighet, sätt dit något permanent att sitta på så att du kan sitta och njuta av det som växter - gärna med en kopp kaffe! Kanske finns det någon granne som gillar att snickra eller är duktig med betong? Och så sätter du fart på grannarna! Rätt som det är så har ni en grillplats där ni alla kan samlas!

          Sätt upp en lapp i trappuppgången!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 04-05-2013, 21:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Peztis @ 04-05-2013, 20:51) *
          Om du har möjlighet, sätt dit något permanent att sitta på så att du kan sitta och njuta av det som växter - gärna med en kopp kaffe! Kanske finns det någon granne som gillar att snickra eller är duktig med betong? Och så sätter du fart på grannarna! Rätt som det är så har ni en grillplats där ni alla kan samlas!

          Sätt upp en lapp i trappuppgången!



          tummenupp.gif Bra idé


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 05-05-2013, 10:34
          Länk hit: #20


          Gäster






          Oh silos, vilka möjligheter du kan ha där, men en stol mot blanket att njuta av och vila bena vore inte dumt och under den kan du ha stenar, det blir snyggt.....

          Jag håller på med min post och NU ska jag kolla mina fröer som inte blir använda i vår, så kan du ta dem tillsammans med den påsen jag sänder lite privata bilder och det fina kortet fr. England....

          Tänk bara vilken doft det blir av blommorna i stilla kvällar ....... kompiskram.gif

          Japp, silos,
          Det blidde fröpåsar med också, försökte sortera så att du kan så dem direkt, alltså sommarblommor, men det slant med en blå klängväxt, blomman för dagen, den kan du så i en kruka tills det är varmt nog att sätta ut den. Har många fleråriga och fr. mina resor, men de passar bäst i växthus...
          En tanke som kom, har du någon matvaruhall i närheten för de brukar sälja ettåriga plantor billigt, så betunier och annat kan du njuta av redan i vår, blocka bort det som blommat över så kommer de blomma hela sommaren, men jag ser att du behöver inte mina råd, för du är kunnig själv och inte undra på att du kommer att få besök när det börjar blomstra ordentligt.
          Det var ju mycket väl gjort att ge dig denna plätt, det blir kanon att vara ute med och nära hem.....
          Nu börjar jag snacka för mycket, vi får ta det per telefon när du fått min sändning. Postar den i morgon på väg till badet...... rolleyes.gif

          Redigerat av Ugglemormor: 05-05-2013, 12:17
           
          Citera

          6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 17:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon