Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Operativsystem, Win 8
          malcolm
          Inlägg 24-02-2013, 16:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Funderar på att byta operativsystem i min dator eftersom XP tydligen inte kan hantera mer RAM än 3 Gb och det räcker inte om man vill scanna in en bild med högre upplösning. Finns här någon som har erfarenhet om Win 8 eller vet något om det och måste man installera om alla program, drivrutiner etc. vid ett byte?
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 24-02-2013, 16:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (malcolm @ 24-02-2013, 16:28) *
          Funderar på att byta operativsystem i min dator eftersom XP tydligen inte kan hantera mer RAM än 3 Gb och det räcker inte om man vill scanna in en bild med högre upplösning. Finns här någon som har erfarenhet om Win 8 eller vet något om det och måste man installera om alla program, drivrutiner etc. vid ett byte?

          Jag har bara ett råd att ge - installera absolut INTE win8... Skaffa Win7 i stället!
          Win8 är fullkomligt olika Win7 eller XP, och hur krångligt som helst att begripa sig på. Vi köpte nyligen en dator på jobb med Win8, efter 2 dagar insåg vi att vi var tvugna att byta till Win7, eftersom användaren inte kunde hitta något (bara att stänga datorn tog 15 min) och fick tillbringa fem gånger så lång tid vid datorn som normalt eftersom inget ser ut som det brukar....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 24-02-2013, 16:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det var väl det som jag var lite orolig för eftersom Win 8 verkar likna en mobiltelefon mera. Har en skiva med Win 7 någonstans och det får nog bli den istället.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 24-02-2013, 16:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (malcolm @ 24-02-2013, 16:40) *
          Det var väl det som jag var lite orolig för eftersom Win 8 verkar likna en mobiltelefon mera. Har en skiva med Win 7 någonstans och det får nog bli den istället.

          Jag vet inte vad Win8 är likt eller ser ut som, men inte är det ett användarvänligt operativsystem... Kör på Win7 om du har det, där känner man iaf igen sig och hittar det man letar efter...



          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 24-02-2013, 16:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Bara det är 64bits verision så, finns till xp med, säkert nån som säljer det på nåt ställe så kan du slänga i 30gig ram istället, om moderkortet stödjer så mycket wink.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 24-02-2013, 16:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Vet inte om jag har 32- eller 64-Mbit versionen eller hur mycket moderkortet stödjer. Hur tar man reda på det?
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 24-02-2013, 17:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Eftersom 3gig är max så är det 32bits men ska nog bara vara att högerklicka på "den här datorn" och i egenskaper, moderkortet får man kolla upp på tillverkarens hemsida, allt som finns i sin låda går att ta reda på i minsta detalj med programmet Everest från Lavalys http://www.lavalys.com/


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-02-2013, 19:14
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (KRT @ 24-02-2013, 16:36) *
          Jag har bara ett råd att ge - installera absolut INTE win8... Skaffa Win7 i stället!
          Win8 är fullkomligt olika Win7 eller XP, och hur krångligt som helst att begripa sig på. Vi köpte nyligen en dator på jobb med Win8, efter 2 dagar insåg vi att vi var tvugna att byta till Win7, eftersom användaren inte kunde hitta något (bara att stänga datorn tog 15 min) och fick tillbringa fem gånger så lång tid vid datorn som normalt eftersom inget ser ut som det brukar....

          Men går det inte att växla till klassiskt visningsläge också?
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-02-2013, 19:36
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Huggorm @ 24-02-2013, 19:14) *
          Men går det inte att växla till klassiskt visningsläge också?

          ja, det går att göra det.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 24-02-2013, 19:48
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Huggorm @ 24-02-2013, 19:14) *
          Men går det inte att växla till klassiskt visningsläge också?

          Det låter rimligt, men då måste man hitta var man skiftar, och eftersom inget ser ut som det bruksr är det nte det lättaste smile.gif

          Vi kom iaf fram till att det var enklare och ffa effektivare att byta till Win7, som användaren behärskade sedan tidigare. Har man obegränsat med tid, eller instruktioner tillgängliga är det säkert inget fel på Win8!


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-02-2013, 07:15
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag kommer nog att installera Win 7, det programmet har jag ju redan så det blir billigare också, frågan är bara när jag skall göra det eftersom det blir en hel del jobb att installera alla program, drivrutier, föra över bilder mm.
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 25-02-2013, 07:27
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Jag kan bara hålla med KRT, akta dig för Windows 8.
          Vi installerade det på min laptop och det är helt hopplöst att begripa sig på. Man hittar ingenting och det har kraschat flera gånger.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 25-02-2013, 08:14
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Gör en backup på en hårddisk och gör ett usbminne bootbart med W7 en clean install tar max 15 minuter med ett usb och med backup allt som allt max en timme så har du allt precis som förut tummenupp.gif
          Beroende på hur mycket program och så så räkna med 30-80gig du behöver till backuppen, men en livräddare wink.gif

          Redigerat av skånepåg: 25-02-2013, 08:15


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-02-2013, 14:02
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Sonen får hjälpa mig när det är dags.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 25-02-2013, 18:05
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Men har du verkligen försökt och konstaterat att det inte går?
          Och om det inte går, är du säker på att det är lite RAM som verkligen är felet, och inte nåt annat?
          Jag frågar för att jag hörde av någon datorkunnig att om RAMminnet blir fullt för en given operation så gör windows så att datorn använder hårddisken till att kortvarigt skriva (och sen radera) överskjutande data på, som egentligen skulle in på RAMminnet.
          Detta gör ju naturligtvis datorn seg, och skulle inte funka att köra t.ex. CAD eller tunga spel på, men om du bara skall scanna in lite bilder, kan du inte leva med att det går lite trögt?

          //T
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 25-02-2013, 19:15
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Att arbeta med tunga program som photoshop och annan mediahantering så krävs det en del ram även 4gig är lite lite för det ska flyta, hårddiskar har en liten extra plats som man kan ställa in för det men det är inte mycket och har man då sega hårddiskar så märks ingen skillnad ändå, en fiffig finess som kom i w7 är readyboost funktionen, den kan man göra om hårddiskar och usbminne till extra ram som ger en märkbar boost och ett 16gig usbminne kostar några hundralappar idag, det ger ingen super prestanda men märkbar skillnad wink.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-02-2013, 13:46
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (skånepåg @ 25-02-2013, 19:15) *
          Att arbeta med tunga program som photoshop och annan mediahantering så krävs det en del ram även 4gig är lite lite för det ska flyta, hårddiskar har en liten extra plats som man kan ställa in för det men det är inte mycket och har man då sega hårddiskar så märks ingen skillnad ändå, en fiffig finess som kom i w7 är readyboost funktionen, den kan man göra om hårddiskar och usbminne till extra ram som ger en märkbar boost och ett 16gig usbminne kostar några hundralappar idag, det ger ingen super prestanda men märkbar skillnad wink.gif



          Synd att du bor så långt bort flirting.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 28-02-2013, 14:03
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Tapio @ 25-02-2013, 18:05) *
          Halaj!

          Men har du verkligen försökt och konstaterat att det inte går?
          Och om det inte går, är du säker på att det är lite RAM som verkligen är felet, och inte nåt annat?
          Jag frågar för att jag hörde av någon datorkunnig att om RAMminnet blir fullt för en given operation så gör windows så att datorn använder hårddisken till att kortvarigt skriva (och sen radera) överskjutande data på, som egentligen skulle in på RAMminnet.
          Detta gör ju naturligtvis datorn seg, och skulle inte funka att köra t.ex. CAD eller tunga spel på, men om du bara skall scanna in lite bilder, kan du inte leva med att det går lite trögt?

          //T

          Det är inte det att det går trögt, det går inte alls om man väljer högre upplösning än 600 dpi
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 28-02-2013, 14:32
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Även storleken på ram har föga betydelse medans hastigheten är det viktigaste ett 1gig ram på 1000mhz arbetar lika bra om inte bättre som 2gig ram på 400mhz, så spara inte in på minne wink.gif

          Redigerat av skånepåg: 28-02-2013, 14:33


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Mr.Tomat
          Inlägg 15-06-2013, 11:05
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          14-06-2013
          Medlem nr: 78 389



          CITAT (KRT @ 24-02-2013, 17:36) *
          Jag har bara ett råd att ge - installera absolut INTE win8... Skaffa Win7 i stället!
          Win8 är fullkomligt olika Win7 eller XP, och hur krångligt som helst att begripa sig på. Vi köpte nyligen en dator på jobb med Win8, efter 2 dagar insåg vi att vi var tvugna att byta till Win7, eftersom användaren inte kunde hitta något (bara att stänga datorn tog 15 min) och fick tillbringa fem gånger så lång tid vid datorn som normalt eftersom inget ser ut som det brukar....


          Där håller jag inte med dig, windows 8 är ett utmärkt system och förmodligen kommer mer system utformas på det viset i framtiden.

          Och efter mina erfarenheter så är windows 8 mycket bra, dröjer lite att komma in i det men när man väl kan det så är det mycket bra. Sen är windows 7 fortfarande ett mycket bra system och dessutom lite billigare smile.gif Så det rekomenderar jag pga priset
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon