Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köra egna stora krukor?
rapuntzel
Inlägg 03-03-2015, 18:58
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 81 322

Jag har ibland haft tomat/gurka/squash i hink en sommar vilket har fungerat bra. I år tänker vi slå på lite större och ha många plantor. Jag tycker dock att det känns supertråkigt att stoppa ner dem i plasthinkar som jag gjort tidigare. Särskilt att springa och köpa flera som sedan står oanvända andra år. Även fult med plast eftersom de står "framme" vid vår entré.

Har googlat idag och undrar om någon har tips på hur man ganska enkelt kan göra en kruka som inte blir allt för svår att hantera (tex är betong för tungt).

Kan man använda tidningspapper/jute eller annat till att göra större krukor, omkring 15 liter. Någon som har någon idé som inte innebär plasthinkar? smile.gif

Ska förståss stå "Göra" i rubriken...

Redigerat av rapuntzel: 03-03-2015, 19:08

Citera

Nytt inlägg
Svar
elinh
Inlägg 05-09-2015, 09:38
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 18 879

Trälådor gjorda av obehandlade furureglar (4.5x4.5 cm)?
Min sambo har byggt sådana odlingsbäddar åt mig och jag skulle vilja ha några som "fristående" lådor på ben så att de blir som "stora krukor". Kanske med hjul på.

Odlingsbäddarna är oljade med kallpressad linolja (utan tillsatser), 3 ggr, och vi får se hur länge de håller. Jag väljer hellre detta och kanske kortare levnadslängd än att använda tryckimpregnerat virke eller plast. Vill du ha färg finns det fina linoljefärger
t.ex. här: http://www.linoljeprodukter.se/

CITAT (Snövid @ 18-03-2015, 13:44) *
Varför inte köpa stora lerkrukor?

Stora lerkrukor har jag investerat i också :-)
Några köpte jag nya (blev så otålig) och några har jag hittat på Blocket. Sök på lerkrukor, terracotta osv.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-08-2019, 05:28

Allt om Trädgård Nr.98

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon