Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Särskrivning. En elak text att ta till sig om man vågar
          johnny_j
          Inlägg 07-02-2019, 19:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Jag avskyr särskrivning. Har man inte gått i skolan är det svårt att hålla med.

          Varför har det blivit allt populärare att särskriva? Förr skyllde man på engelskan men ingen kan ändå stava på engelska så det håller inte.
          Jag är övertygad om att det handlar om lathet. Man bryr sig inte om hur man skriver utan lutar sig mot ett märkligt införstått begrepp, "man förstår ändå".

          Med detta begrepp i bagaget är det enkelt att fortsätta resan, stavning och grammatik blir här underordnade.
          Det svenska språkets regler är sedan länge bortglömda och vi befinner oss i ett ingenmansland där enbart skribenten sätter dagordningen.
          Stekt kyckling lever (man förstår ändå) Eller hur?
          Rök fritt (här står alla särskrivare och röker)
          Rödbetor för kokta (ingen särskrivare förstår felet)

          Många (ja faktiskt) av er som läser detta ser inga fel alls. Det är ni som särskriver. Det är ni som förpestar vårt svenska språk med en pinsam ursäkt att "man förstår ändå". Det vill säga lathet! Facebook och andra sociala medier har hjälpt er att förbättra er särskrivning till absolut fulländning.
          Man förstår ändå.
          a. Skickade fel rapport
          b. Skickade felrapport

          Precis samma sak, eller hur? Nej, i kritiska lägen kan man inte skylla på att "man förstår ändå". Om du har en samhällskritisk tjänst och samtidigt värnar om särskrivning är det inte bra. Vilken av de två exemplen "förstod" du? a eller b?
          Eller anser du att både a och b säger samma sak? Vad säger a & b då?

          Särskrivarnas ursäkter är oändliga. De påminner om kvantdatorer där det kan vara både 0 och 1 samtidigt. Eller a och b samtidigt. Eller sam tidigt.

          Slutligen vill jag tipsa om hur enkelt det är att få slut på denna lathet.
          Ord som sägs ihop skrivs ihop. Punkt.

          Ta exemplet Stekt kyckling lever. Säger du kyckling (paus) lever? I så fall lever kycklingen. Mellanslaget har en funktion, att introducera en paus mellan två ord. Vårt uttal följer denna regel och uttalar det som två ord, kyckling (som) lever. Däremot är det ingen paus i kycklinglever trots att särskrivarna fortfarande envisas med att stava kyckling lever.

          Det här är naturligtvis fullständigt obegripligt för särskrivarna som inte förstår ett dugg av ovanstående.
          För er andra, prova att uttala ordet: snöskyffel ... ingen paus mellan snö och skyffel medan särskrivarna trots det envisas med snö skyffel. Märkligt.

          Polis anmäls
          Polisanmäls

          Samma sak eller hur?

          Redigerat av johnny_j: 15-03-2019, 17:18


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-02-2019, 20:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Håller med dig om att det är irriterande med särskrivningar, likaså med att inte kunna skilja på de och dem eller var och vart. Har ingen aning om vad det beror på.

          Däremot håller jag inte med dig om att "ingen kan ändå stava på engelska" det är ett alltför kategoriskt påstående som definitivt är fel.

          Svårigheten, eller snarare pinsamheten om man vill agera språkpolis så gäller det att man själv inte slinter som när du skriver lathet med versal när det står mitt i en mening. Lathet skrivs med gemen om det inte inleder en mening.


          Tillägg; att vårt språk numera är utsatt för grov misshandel, kan det månne bero på att läsningen av böcker har minskat? Det finns så mycket annat som verkar mera intressant..

          Redigerat av Gunilla T: 07-02-2019, 20:16
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-02-2019, 21:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Tack för lektionen, johnny . Hur många komman utelämnade du i ditt inlägg? Akta glashuset!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-02-2019, 01:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det kan vara väldigt känsligt att påpeka språkliga fel. Jag gjorde det en gång i ett inlägg på ett forum och fick till svar att det inte är så noga med svenskan på sociala medier och att jag inte borde göra fler påpekande i fortsättningen.
          Vid två tillfällen har jag påpekat språkliga fel till journalister på lokaltidningen och båda två tog det på rätt sätt och tackade för att jag varit uppmärksam. Den ena gången handlade det om en damm, som svämmat över sin brädd (det stod bredd) och den andra gången rörde det sig om i stort sett (det stod i stort sätt) Förklaringen, som angavs, var att tidningen numera saknade korrekturläsare.
          De två exemplen ovan är inte särskrivningar, men är exempel på två vanliga fel i dagens svenska texter.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 08-02-2019, 13:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Bengalow @ 07-02-2019, 21:23) *
          Tack för lektionen, johnny . Hur många komman utelämnade du i ditt inlägg? Akta glashuset!

          Ja, du Bengalow, du klankar ned på de flesta i dessa trådar. Är du en arg typ? Eller är du bara arg, typ?


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-02-2019, 15:59
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Varken det ena eller andra. Jag har aldrig skickat ett inlägg av den typen du gjort, och klagat på andra, utan att se till, att jag inte gör fel själv. Jag retar mig på grammatikblundrar på samma sätt som du gör, men det skulle inte falla mig in att klandra andra på det viset. Därtill är jag för gammal och erfaren.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 08-02-2019, 16:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Bengalow @ 08-02-2019, 15:59) *
          Varken det ena eller andra. Jag har aldrig skickat ett inlägg av den typen du gjort, och klagat på andra, utan att se till, att jag inte gör fel själv. Jag retar mig på grammatikblundrar på samma sätt som du gör, men det skulle inte falla mig in att klandra andra på det viset. Därtill är jag för gammal och erfaren.


          Rubriken var ... att ta till sig om man vågar. Du vågade men ingenstans nämner jag någon vid namn. Ändå tar du åt dig.

          Tråkigt att du anser dig felfri. Inget komma före 'och' som du använder det. Inte heller här:
          utan att se till, att jag inte gör fel själv

          Ingen paus efter 'till'

          Redigerat av johnny_j: 08-02-2019, 16:16


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 08-02-2019, 18:17
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Gunilla T skrev: Däremot håller jag inte med dig om att "ingen kan ändå stava på engelska" det är ett alltför kategoriskt påstående
          Ok, ingen var lite överdrivet.
          Gunilla T skrev: när du skriver lathet med versal
          Ja, det var en markering, att särskrivare är LATA. Bryr sig inte. Men visst kunde jag ha skrivit lathet istället för Lathet. Jag kanske bara var lat?


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 08-02-2019, 19:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Hmm, jag har ett problem att bokstäverna ibland bråkar med mej,men jag försöker ändå skriva på forum, för att vad är alternativet? är det bara dom som är mest hemmastadd med det skrivna språket som skall göra sig hörda? jag är ganska säker på att dom som brukar läsa vad jag skriver, ser mina fel och för det mesta förstår vad jag menar,om inte så går det att fråga vad jag menar.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-02-2019, 19:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (andersen @ 08-02-2019, 19:10) *
          Hmm, jag har ett problem att bokstäverna ibland bråkar med mej,men jag försöker ändå skriva på forum, för att vad är alternativet? är det bara dom som är mest hemmastadd med det skrivna språket som skall göra sig hörda? jag är ganska säker på att dom som brukar läsa vad jag skriver, ser mina fel och för det mesta förstår vad jag menar,om inte så går det att fråga vad jag menar.


          Jo, vill man förstå är det inga problem. Jag jobbade ihop med en ordblind person tidigare så jag är van. Dubbla bokstäver blev enkla och tvärtom, tje-ljuden skall vi inta tala om, men det gick att förstå vad han skrev. Ibland vände han sig till mig när det var något viktigt så att jag fick rätta. Själv har jag lite problem med att vokalerna byts ut, a blir e och tvärtom är vanligast. Dvs när jag skriver, när jag sen kollar i efterhand ser jag felen och kan rätta.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-02-2019, 19:30
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (andersen @ 08-02-2019, 19:10) *
          Hmm, jag har ett problem att bokstäverna ibland bråkar med mej,men jag försöker ändå skriva på forum, för att vad är alternativet? är det bara dom som är mest hemmastadd med det skrivna språket som skall göra sig hörda? jag är ganska säker på att dom som brukar läsa vad jag skriver, ser mina fel och för det mesta förstår vad jag menar,om inte så går det att fråga vad jag menar.

          Skriver du fel med mening för att visa att det inte är så noga, för du kan väl inte ha missat i svenskundervisningen att man börjar varje ny mening med stor bokstav ?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-02-2019, 20:00
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det finns ett intressant fenomen och det är vad som händer i hjärnan dag till dag vad gäller ord, meningar och texter. När det gäller ord kan man ha kört fast i ett korsord och så ligger det till nästa dag och vips är låsningen borta och man kommer på orden direkt. Med texter förhåller det sig på liknande sätt, då en skriven text bearbetas i hjärnan under natten och man kan förbättra textinnehållet väsentligt kommande dag.

          Man blir aldrig fullärd i det svenska språket, alltid finns det något man kan utveckla. Sen går det inte att komma ifrån att vissa ord har man svårt för. Jag har problem med streck och sträck och är tvungen att slå i SAOL för att bli säker. Det heter klädstreck men fågelsträck. Jag tror att det beror på att tvättlinan ser ut som ett streck och att fåglarna sträcker ut i ett fågelsträck. Sen har vi i ett sträck som betyder utan avbrott i en följd och då troligen att det syftar på en sträcka Det finns
          mao (med andra ord) mycket att fördjupa sig i (obs här en språkfälla skall jag skriva ett eller två i ?) i det svenska språket.
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 08-02-2019, 21:15
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Mjärden @ 08-02-2019, 19:30) *
          Skriver du fel med mening för att visa att det inte är så noga, för du kan väl inte ha missat i svenskundervisningen att man börjar varje ny mening med stor bokstav ?


          Nej det gör jag inte,för mej tar det tid att skriva ett par rader,och då ligger fokus på att få till stavningen och jag vet att det blir andra fel då, ang svenskundervisningen,så vet jag inte om lärarna såg mitt problem,vi som har svårt med att bokstäverna bråkar,brukar bli duktiga på att komma runt det problemet med att byta ut vissa ord som är svåra att stava till, om jag tar ordet eskalera som ett exempel,det är ett svårt ord för mej att stava till,då skriver jag öka men då blir det problem att nå fram med min text, för ordet öka framhäver inte på samma sätt som ordet eskalera. dom här raderna tog mej nästan tio minuter att skriva, ni andra skriver nog samma sak på en till två minuter, utan dom felen som jag har i min text.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 08-02-2019, 21:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Hur många fina idéer har du kommit på när du gör något på rutin? Duschar, kör bil en välkänd väg, rutinjobb ... Hjärnan har inget att göra och blir uttråkad. Därför hittar den på egna saker att göra som du sedan uppfattar som snilleblixtar eller liknande. Prova själv!


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-02-2019, 21:20
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag sitter ibland och tänker till över språket vi talar och skriver. Om man skriver en tro, vad heter det i plural?

          Beträffande "frågetecken" så skall detta bara skrivas med ett tecken, men för att betona djupet i frågan, så brukar man lägga till ett eller två tecken. Det är liknande med punkter - det skrivs med en enkel punkt, men vill man betona eftertänksamhet, så skriver man med tre punkter...

          Det finns en väldigt intressant programpunkt i TV4's Nyhetsmorgon på fredagar - "Språkakuten". Två duktiga etymologer diskuterar nya och äldre ord i svenska språket. Deras programtid ligger vid pass 9.40.

          Redigerat av Bengalow: 08-02-2019, 21:22
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 08-02-2019, 21:32
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Bengalow @ 08-02-2019, 21:20) *
          Jag sitter ibland och tänker till över språket vi talar och skriver. Om man skriver en tro, vad heter det i plural?

          Beträffande "frågetecken" så skall detta bara skrivas med ett tecken, men för att betona djupet i frågan, så brukar man lägga till ett eller två tecken. Det är liknande med punkter - det skrivs med en enkel punkt, men vill man betona eftertänksamhet, så skriver man med tre punkter...

          Det finns en väldigt intressant programpunkt i TV4's Nyhetsmorgon på fredagar - "Språkakuten". Två duktiga etymologer diskuterar nya och äldre ord i svenska språket. Deras programtid ligger vid pass 9.40.


          Sedan har vi ju ovan på det generations frågan, språket betyder ju inte samma sak för dom unga,tex grym som är något bra eller häftigt för dom,och för oss äldre betyder det ordet elakt.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-02-2019, 21:49
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Bengalow @ 08-02-2019, 21:20) *
          Jag sitter ibland och tänker till över språket vi talar och skriver. Om man skriver en tro, vad heter det i plural?


          Intressant fråga. Jag tror rolleyes.gif att tro inte kan vara i plural. Man kan inte dela upp sin tro i flera delar. Ungefär som universum. Det finns en del som pratar om flera universum men jag anser det är fel, ordet betyder världsalltet så även om det finns fler "universum" liknande vårt så ingår alla i samma världsallt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 08-02-2019, 22:13
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Trosföreställningar...
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-02-2019, 20:24
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2019, 21:49) *
          Intressant fråga. Jag tror rolleyes.gif att tro inte kan vara i plural. Man kan inte dela upp sin tro i flera delar. Ungefär som universum. Det finns en del som pratar om flera universum men jag anser det är fel, ordet betyder världsalltet så även om det finns fler "universum" liknande vårt så ingår alla i samma världsallt.


          Nu frågade jag inte om min tro, Ruda, men om min + ev. grannens tro, som är annorlunda. Då blir det ju plural. Beträffande universum så finns det plural i latinet. Det heter universa. Man kan tala om "sitt eget universum", d.v.s. att leva i sen egen värld, och då finns det naturligtvis någon annans värld också. Alltså - universa…men helt säker är jag inte. Vi får nog vänta på vad johnny.j har för svar.

          Det föreslagna "trosföreställningar" är en omskrivning med dubbelmening: tros-föreställning - en föreställning med trosor, eller en inbillning genom att tro på någon/något, men ordet i plural?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2019, 21:40
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Bengalow @ 09-02-2019, 20:24) *
          Nu frågade jag inte om min tro, Ruda, men om min + ev. grannens tro, som är annorlunda. Då blir det ju plural. Beträffande universum så finns det plural i latinet. Det heter universa. Man kan tala om "sitt eget universum", d.v.s. att leva i sen egen värld, och då finns det naturligtvis någon annans värld också. Alltså - universa…men helt säker är jag inte. Vi får nog vänta på vad johnny.j har för svar.

          Det föreslagna "trosföreställningar" är en omskrivning med dubbelmening: tros-föreställning - en föreställning med trosor, eller en inbillning genom att tro på någon/något, men ordet i plural?


          Förvisso kan flera människor ha var sin tro och då blir det plural men själva ordet har ingen pluralform, liksom exempelvis lamm. Universa går det att skriva men ordet är en självmotsägelse. Det enda alltet kan inte finnas i flertal.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon