Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra Trachycarpus fortunei
          Snokan
          Inlägg 20-07-2017, 11:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-06-2017
          Medlem nr: 85 882



          Hej!

          Detta är mitt första inlägg här så jag hoppas jag gör allt rätt enligt regler mm. Annars får ni smälla mig på fingrarna. :-)

          Jag har en Trachycarpus fortunei - Väderkvarnspalm på balkongen. Jag grubblar ihjäl mig över vintern. Den ska ju vara härdig till ca -10 grader, men jag är skeptisk till att låta den stå kvar ute.. Jag bor i Göteborg och här har vi ganska hårda vindar och mycket regn fram till januari. Sedan kommer kylan. Vår balkong ligger på tredje våningen och alla väder vi har blir extra kraftiga oavsett vind, regn, sol och värme.

          Jag vill helst inte ha den inne i lägenheten hela vinterhalvåret. Vi har helt enkelt inte plats. Så en idé är att vinterförvara den i garaget. Det är en garagelänga utan värme. Dock tror jag inte det blir fullt så kallt där som ute. Problemet är att det inte finns något dagsljus och eluttaget går på timer (2-timmarsintervall). Plats finns där i alla fall. Vi har bara motorcyklar i garaget och dom är det ju ingen som rör på vintern.

          Hur mycket ljus behöver palmen på vintern? Jag kanske kunde ordna belysning som går på batteri. Jag kan även klä in kruka och blad i frigolit och/eller bubbelplast som skydd.
          Ska jag ha den på balkongen måste jag klä in den ordentligt och då vet jag inte hur den ska få ljus. Jag har eluttag på balkongen så det finns möjlighet till lampa även på vintern. Men jag kan bara tända och släcka manuellt, vilket blir ett problem för jag veckopendlar till jobbet.

          Har ni några tankar kring detta? Eller en ännu bättre idé? Jag skulle gärna ställa den på ett "dagis" men jag känner ingen som kan ta den över vintern plus att den är lite svår att frakta. Den gick nätt och jämnt in i bilen när jag köpte den och nu är den omplanterad i en gigantisk kruka.

          Tack på förhand!
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 25-07-2017, 16:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Jag skulle välja garaget, om du har där kring noll eller några minus gör det inget att det är mörkt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 12:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon