Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinbär och blåbär på balkongen - Zon 2, Behöver hjälp med plantering
          evaviolaingrid
          Inlägg 26-03-2018, 11:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          26-03-2018
          Medlem nr: 87 024



          Hej,

          jag är nybliven balkongägare i Zon 2 med morgonsol.

          Jag köpte en uppstammad svart vinbärsbuske av sorten Storklas som jag nu ska plantera i en större kruka.
          Jag fick tips om att köpa en Lindesbergskruka, men känner att de är alldeles för dyrt för min budget och tänkte höra om nån kan tipsa om hur man isolerar en egen kruka? Har köpt en pilkorg med plast på insidan som jag tänkte isolera med ett gammalt liggunderlag. Men hur tjockt behöver jag isolera för att den ska kunna övervintra nästa vinter? Och behöver krukan dränering? Eller ska jag plantera med lecakulor i botten? Eller både göra hål för dränering och lecakulor?

          Har egentligen samma fråga när det gäller blåbär. Har köpt två olika sorter (som man tydligen behöver pga pollinering). Ska jag isolera deras krukor på samma sätt? Dränering? Lecakulor?

          Helt nybörjare på det här och vill så gärna få en bärrik, prunkande balkong smile.gif

          Tacksam för svar!

          /Eva
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-03-2018, 15:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          För det första skulle jag plantera i så stora krukor som möjligt, det blir ju hyfsat stora plantor så småningom som behöver plats för sina rötter. Stora krukor håller också fukten bättre.

          Krukorna behöver dräneringshål i botten så inte växterna drunknar om du inte har tak över balkongen. Lecakulor behövs inte, om du vill hålla jorden lite luftig och syrerik går det utmärkt med grovt grus. Men sätt inte det i botten på krukan utan blanda det med jorden. I botten på krukan fyller det ingen funktion.

          Det här med att linda in krukor till vintern är nog en trädgårdsmyt. Det blir inte varmare i en inlindad kruka om det inte finns någon värmekälla. När kylan kryper på blir det så småningom lika kallt i krukan som i luften. Det enda positiva är möjligen att snabba temperaturförändringar går lite långsammare i en inlindad kruka men lika kallt blir det så småningom. Det man bör skydda från i så fall är vinterblöta, att det inte regnar rakt in i krukan.

          Du bor i en bra zon så det borde inte bli ett stort problem, ute hamnar ju alla rötter i tjäle också när det blir tillräckligt kallt, de brukar överleva.

          Blåbär kräver en jord med lågt pH värde, det som kallas för surjord. Det får du genom att plantera dem i Rhododendronjord.

          Lite näring krävs också för växter i kruka, ingen näring son innehåller kalk till surjordsväxter.

          Lycka till!

           
          Citera
          evaviolaingrid
          Inlägg 26-03-2018, 15:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          26-03-2018
          Medlem nr: 87 024



          Åh vilka bra tips, tusen tack för hjälpen!
          Åker och köper rhododendronjord direkt smile.gif

          /Eva
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 15:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon