Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Balkonglådor i zink-hur och vad planterar jag bäst?, Nybörjare behöver tips på ej självvattnande balkonglådor
          evaviolaingrid
          Inlägg 04-04-2018, 12:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          26-03-2018
          Medlem nr: 87 024



          Hej!

          Jag ska för första gången i mitt liv plantera 3 st balkonglådor i zink och jag bor i zon 2, balkongen är i nordostläge-sol från ca 7-14 och den är halvskyddad från vind.

          Av fåfänga skäl har jag köpt zinklådor vilket jag tycker är absolut snyggast (se bild), men ser nu när jag googlar att de allra flesta tycker att man ska ha självvattnande lådor om man inte är hemma hela tiden och kan vattna varje dag. Vilket jag inte kommer kunna vara hela sommaren.
          Jag undrar därför hur jag bäst planterar i dessa zinklådor för att kunna resa bort max någon vecka i sommar? Finns det någon därute som har tips? Kan man tillverka en egen självvattnande kruka i zinklådorna? Ska jag inte plantera alls utan bara ställa ner plantor i sina plastkrukor? Ska jag göra hål i botten (undviker jag gärna då jag har balkonger under som säkert inte skulle bli glada att det rinner ner på deras balkong)? Eller räcker det med lecakulor i botten?

          Sen undrar jag också vad man kan plantera i dessa blomlådor som skulle passa mitt läge? Jag vill gärna ha lite kryddor och sallader som man kan gå ut och skörda efter vart, kanske rosmarin, timjan, mangold, ruccola? Tror ni det funkar? Sen vill jag ju också att det ska se vackert ut utifrån/nerifrån, gärna med nån hängande, blommande växt. Vad skulle det kunna vara?

          Helt nybörjare på det här, så supertacksam för tips!

          Vänligen

          /Eva
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  29994559_10160248155765652_715121698_o.jpg ( 111.42k ) Antal nedladdningar: 49
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-04-2018, 13:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 589
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Kommer regnet åt balkonglådan behöver du nog göra hål i dem en regnig sommar kan plantorna drunkna ifall det inte finns dräneringshål. Odlar enbart i självvattnade blomlådor med övervattningsskydd vid sommarstugan så kanske nån annan kan ge råd om hur du ska göra med zinklådorna.

          +Om du inte redan gjort det kolla vad som står i ordningsreglerna där man bor för på extremt många ställen får man inte ha balkonglådor på utsidan av balkongen för att grannarna kan få skvätt från vattningen + det finns ju en extremt minimal risk att en dåligt fastsatt låda trillar ner på nån nedanför.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          evaviolaingrid
          Inlägg 05-04-2018, 11:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          26-03-2018
          Medlem nr: 87 024



          Tack för svar!
          Du hade helt rätt, inte poppis med utåthängande lådor i min förening och alla går till porten precis under balkongerna, så det är nog säkrast att hänga de inåt. Men det är ingen katastrof, har rätt stor balkong, så det går ändå. Kan ju också plantera hängväxter som växer ner över kanten ändå, så det blir fint utåt.

          Funderar på vit snöflinga och småpetunia... Och lite kryddor som koriander, gräslök och mynta på insidan liksom mot balkongen. Kan det vara nåt?

          Får fundera på hålen i botten. Kanske får ställa ut uppsamlingsfat under så det inte rinner ner på balkongen under helt enkelt. Huvudsaken är ju att växterna mår bra och inte att krukan är hel smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 09:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon