Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Råd om vintervattning på veranda, Hyser ett antal uteväxter på sval veranda
          MickeK
          Inlägg 30-10-2018, 15:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Sedan flera år förvandlar jag på vintern min glasveranda till vinterförvaring av växter. I första hand de kaktusar som står där även sommartid.

          Efter att ha 'totalsläckt' en större fuchsia i många år (alltså ställt den svalt o helt mörkt) började jag låta den stanna i ljuset på verandan. Sedermera också ett olivträd på ca. 2 m.

          Vad gäller vattning på vintern har det aldrig varit problem med kaktusarna. De har möjligen fått någon liten skvätt under vintern vid enstaka tillfällen men det ska nog mycket till för att de ska lämna in.

          Fuchsian har jag improviserat med. Då den hade totalmörkerförvaringen var rådet att EN gång mitt i vintern ge lite vatten. Funkade bra. Den fick alltid starta om varje vår då alla förra årets skott ju vissnat, men den kom alltid igång. Lite av det skälet, att den skulle kunna starta från ett mer utvecklat stadie, slutade jag med mörkerförvaringen och satte bara in den på verandan. Har vattnat lite efter eget huvud och den har i alla fall alltid klarat sig. Fördelen är att den kan fortsätta från alla utväxta skott (är en hängfuchsia) och utveckla ett lite större grenverk.

          Olivträdet var rätt visset då våren kom sist. Första året hade jag den i källaren och trodde den var död på våren. Inte ett blad satt kvar MEN med lite pyssel så sköt den massa skott och är nu riktigt fin. Jag har sedan satt in även den på verandan.

          Verandan har ljus från tre håll och tempen ligger vanligen runt 7-10 grader (beror ju på yttertempen).

          Min fråga är om ni har någon tumregel för hur ofta man ska vattna dessa halvvilande växter och tänker då på fuchsia och olivträd. Var tydligen för snål med olivträdet förra året för den hade rejäl lövfällning men har klarat sommaren bra. Istället för att gissa själv, hur ofta och hur mycket per gång?
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 31-10-2018, 13:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Hej

          Jag har alltid använt mig av tumregeln antal grader = antal vattningar. Dvs är det 5 grader så vattnar jag 5 gånger. Nu varierar ju temperaturen gärna något i våra vinterförvaringar så man får tänka lite själv oxå, men som tumregel har det fungerat för mig. I mitt förråd kan det variera från 3-12 grader under en vinter. Jag har vattnat en svätt varje gång, inte mycket, kanske en halv dl i en 15 cm kruka?

          /Unni
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 31-10-2018, 16:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Tack för tips. Antalet gånger o temperatur kan ju funka på ett ungefär då, eftersom det hänger en del på yttertemperaturen. Och kan nog prova att höfta mängden vatten utifrån krukorna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon