Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citronträd på väg att blomma - vad göra?
          Lottaolausdon
          Inlägg 09-11-2018, 09:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          09-11-2018
          Medlem nr: 88 386



          Mitt citronträd har stått i ett fönster under hösten. Senaste månaden, lite drygt, har det haft en växtlampa med neutralt ljus. Planen var att flytta trädet till en matkällare med vinterväxtlampa till helgen - men sista veckan har trädet börjat växa så det verkligen knakar! 10-15 blomknoppar o dm-långa skott. Samtidigt är det tydligt att det inte uppskattar torrt o varmt inomhusklimat, det har börjat tappa blad. Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Stoppa ner det i matkällaren med knoppar o allt, klippa bort skotten? Inte låta det gå in i vintervila? Anledningen att trädet stått i fönstret under hösten är för att jag bor långt norrut, så det får flytta in tidigare än optimalt. Tacksam för tips! Med vänlig hälsning, Lotta
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 12-11-2018, 10:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Hej, jag är ingen expert, men jag skulle genast skicka ner det i matkällare. Det behöver svalare temperatur. Förhoppningsvis stannar tillväxten av och även blomningen. Det kanske inte är optimalt med så lång vila, men om du har kvar det i rumstemperatur så kommer trädet nog ha svårt att behålla blad och blommor ändå, och definitivt frukter. Föhoppningsvis sätter det nya knoppar när du tar fram det i värmen igen.

          Jag hade mitt citronträd inne i bostaden första vintern efter att jag hade köpt det. Det blommade en del och behöll faktisk bladen, men det fick ingen vila och orkade inte bära fram någon frukt. Det stod bredvid ett fönster och med extraljus. Jag frågade en handlare på våren och han sa att det måste få en sval period för att kunna sätta frukt. Det stämde med mitt träd i varje fall. Jag tycker det finns knoppar och blommor hela tiden på trädet fast i liten mängd jämfört med våren. Trädet verkar inte må dåligt av det. Man får räkna med att några knoppar faller bort. När jag ställer undan mitt träd har det ofta knoppar som sedan verkar kunna hänga kvar länge utan att blomma.

          /Unni

          Redigerat av Unni: 12-11-2018, 10:52
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 07:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon