Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          mieb
          Inlägg 01-07-2008, 22:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Jag längtar efter en inspirationstråd för oss balkongägare. Det måste ju krylla av en massa fantastiska balkonger och balkongtips. Så visa bilder på din balkong, berätta vad du är extra nöjd med och dela med dig av dina bästa balkongtips och idéer. Eller läs och bli inspirerad.

          Jag börjar: Lite av en slump så började jag att ta in mossa och natur på min balkong. Från början var det meningen att mossan bara skulle täcka jorden i en kruka men antalet mosskrukor har växt till flera stycken och nu har jag ett riktigt litet woodland på balkongen. Det är väldigt nytt så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Jag kan verkligen rekommendera det eftersom det är både roligt och helt gratis.

          Om jag ska rekommendera någon växt som jag har på balkongen så får det bli min fina Alyssum i rosa-violett-vita nyanser, den är så läcker. Jag kan också rekommendera vindspel i bambu, för det är ett sådant mysigt kluckande ljud i dem, meditativt och avkopplande (om det inte blåser halv storm).

          Är det någon här som har gjort en liten fontän att ha på balkongen, så skulle jag bli jätteglad över tips och bild om det. Det blir nog mitt nästa balkongprojekt! smile.gif

          En bild på min balkong. Läs mer i bloggen om ni vill! Mies balkong



          Redigerat av mieb: 01-07-2008, 22:09


          --------------------
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 02-07-2008, 10:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Mycket trevligt initiativ!

          Mitt bidrag till tråden blir nog mer av det ätliga slaget. Jag tycker förvisso blommor är fina och bra att komplettera andra växter med, men närmast hjärtat när det gäller balkongodling ligger nog de ätliga grödorna. Jag har väl kommit fram till att det ätliga som går att odla i den ringa jordmängd en balkonglåda utgör, är kryddor. I de olika lådorna har jag dill, basilika, oregano och timjan varvat med penséer och violer. Av en vän fick jag en paprikaplanta och en tobaksplanta. Iom att jag samplantarede dessa och tobaken fullkomligt tog över, så har paprikan inte vuxit sig så stor ännu, men har äntligen fått en egen kruka åtminstone. Annars är det mina cayennepepparplantor som visat på mest livskraft tillsammans med sockerärten. Av frösådden av cayennen fick jag säkert en tjugotal plantor som jag nu skänker bort till höger och vänster, hade aldrig trott att så många skulle klara sig! De mest praktfulla exemplaren behålelr jag själv och några har börjat bära frukt! Sockerärten är riktigt kul! Växer så det knakar och har snart tagit över den enorma terracotta som jag trodde skulle bli svår att fylla. Även här har princip alla frön tagit sig och jag har nu en grön vägg av växter på balkongen, detta är då främst sockerärten och passion som bidrar med. Dessa två får klättra på en bambuspaljé och är nu helt täckt av grönska. Jag fotsätter att "binda upp" passion kors och tvärs för att det ska bli ytterligare tätare, denna har nu dessutom börjat blomma riktigt rikligt, knopparna avlöser varandra!

          Som komplement till detta har jag sedan en tomat och en kapkrusbär. Båda två blommar villigt och kapkrusbäret har börjat sätta frukt, även om det troligtvis är långt kvar tills de mognar. Kapkrusbäret är köpt som miniplanta, men utöver det har jag ett gäng små groddar ifrån kärnor från en köpt physalis, som nu står och växer till sig i små plastkrukor. Lite synd är det att dessa växter tar så stor plats för nu har jag knappt något utryme kvar på balkonen längre! Men det är så kul att odla och nästa år ska jag göra det ännu bättre. Jag tänker främst förbättra kvoten jordmån/utrymmesåtgång genom en större trälår mot väggen som man kan samplantera olika grödor i. Jag har även lärt mig mycket när det gäller olika arters groningstider och växtsätt, detta kommer även att underlätta nästa år när jag ska förbereda för en ny balkongsäsong. Men jag ska inte sticka under stol med att jag trots mina tankar på förbättring är helnöjd, total nybörjare som jag är!

          Nu har jag inga bra bilder och kameran hittar jag inte, så jag får väl komplettera med bilder efteråt om någon är nyfiken.

          Här kommer dock en jämförelse. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, men det är svårt att fånga allt på ett övergripande sätt.
          Balkongen den 4 juni:


          Balkongen den 26 juni:


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          frågvis
          Inlägg 02-07-2008, 19:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          14-05-2007
          Medlem nr: 10 397



          Hej. vad roligt att få se några kort på olika balkongers innehåll.
          Tycker om att läsa olika inlägg och titta i album. Man får väldigt många tips och råd den vägen.

          Har själv haft blommor på balkongen i flera år, men aldrig så många som nu.
          Det är sista åren som jag bara vill ha mer och mer.
          Tyvärr flyttade vi för några år sen. Gamla lägenheten hade en balkong som var ca 8x3 m. idag är den ca 3x2m, så det är lite skillnad.
          Så ni kanske förstår att jag saknar den.

          Blommorna jag har är mest sommarblommor. Har även några pereena växter, bla liten kärleksört, campanula, fläcklungört, penningblad, nejlika. Dessutom har jag kapkrusbär och humle.

          Den här kombinationen har jag på varje sida av balkongen.
          Bifogad fil  Blommor_018.jpg ( 420.66k ) Antal nedladdningar: 220


          Här är mina pereena växter
          Bifogad fil  Blommor_017.jpg ( 368.57k ) Antal nedladdningar: 241



          Britta zon 2-3
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 02-07-2008, 21:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Vad trevligt med lite respons! smile.gif

          Kee: Sockerärter som är så gott! När jag var barn så hade vi det och vi sprang alltid till landet för att plocka och tugga i oss. Det var väldigt vad det växer och prunkar på din balkong! Jag tänkte på att det måste vara ganska grönt och fint inifrån när du har satt spaljen framför fönstret.

          frågvis: 8x3 m är ingen balkong, det är ju en mindre trädgård!!! Jag förstår verkligen att du saknar den, men den du har nu är ju inte jätteliten heller faktiskt.
          Snygga blomsterarrangemang du har! Den röda tobaken är alltid lika snygg och framhäver det gröna så fint!


          --------------------
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 02-07-2008, 22:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          mieb: Det är grönt på insidan av fönstret också, så jag ser inte så mycket av det gröna på utsidan inifrån, men visst, jag skulle inte ha ngt emot att kanske utöka spaljén lite. Har tankar kring några ståltrådar upp till balkongen ovanför så att passion kan få klättra ändå upp. Problemet blir nog att fästa dem men det går nog att lösa, jag har bra relation med grannen ovan.

          Vore kul med lite fler balkongodlares inflikningar i denna tråd, kom igen var inte blyga!

          Redigerat av Kee: 02-07-2008, 22:19


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 03-07-2008, 17:36
          Länk hit: #6


          Gäster







          Min balkong är en stor test av vad som är möjligt att odla. Den är milt sagt överbelamrat av en salig blandning av växter.
          Tanken är väl att ha standardväxter i lila som jag sällan tröttnar på och sedan variera med sommarblommor hej vilt.

          Bifogad fil  blkcollagejun3c_copy.png ( 730.97k ) Antal nedladdningar: 316


          Flamvial, penséer, blodlönn, rosenskära, hängpetunia, blad från akleja och funkia är vad som syns bäst just nu på dom bilderna.

          Vill inte påstå att jag lyckats mer än med "hej vilt" men jag lär mig fortfarande och har mest kul yahoo.gif

          Hade tänkt ta med lite fler bilder men det vill visst bara ladda upp en bild per inlägg.

           
          Citera
          mieb
          Inlägg 11-07-2008, 20:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Jaha, här har det ju inte hänt så mycket sedan sist! Men det är ju semestertider... wink.gif

          Rihane: Kul att se bekantingar här! Din balkong är ju inte någon balkong egentligen, utan en hel liten trädgård i microformat.
          När jag har läst din blogg och sett dina härliga bilder så har jag blivit inspirerad till att ha gammaldags trädgårdsväxter som löjtnantshjärtan och malvor och att driva upp egna plantor. Så det ska jag göra nästa år! yes.gif

          När det gäller balkongfontän så får jag inspirera mig själv dårå, eftersom jag hittade en sida med fina fontänskulpturer och annat.

          Om jag hade haft en trädgård så skulle den här herrn smugit omkring där helt klart. Men med sina 94 cm är han lite för stor för min balkong. Men fin är han!


          Den här är ju också aningen för stor...


          Det får nog bli en sådan här liten krabat i en hink eller balja:


          Kolla mer här om ni vill


          --------------------
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 12-07-2008, 00:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Bilderna är från tidigt i juni, nu har allt kommit en bra bit längre men jag har inte hunit plåta än.


          Ena hörnet, där min syrén, monster-pelargonen, schersminen och lönnen står.


          Dvärgsyrén doftar underbart medan den blommar.


          Jag tror den heter mirakelblomster eller något liknande.


          Julens hyacinter bestämde sig för att blomma om. Tack för det, det doftar underbart!


          Blomman för dagen klättrar väldigt snabbt, men än blommar den inte.


          Lite grönska på balkonggolvet behövs också.

          Bredvid står små pelargoner, man ser lite av dem men jag ska se om jag inte kan få med dem på bild en dag också, nu när de blommar.


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Cactus
          Inlägg 12-07-2008, 21:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          28-10-2005
          Medlem nr: 6 737



          Här kommer några färska bilder från min balkong i Skåne.

          Bifogad fil  IMG_0003_b.JPG ( 213.14k ) Antal nedladdningar: 468
          Bifogad fil  IMG_0001_b.JPG ( 221.3k ) Antal nedladdningar: 394

          Bifogad fil  IMG_0202.JPG ( 178.84k ) Antal nedladdningar: 310


          Nytt för i år är miniatyrrosorna och klematisen i hörnet ("Königskind"). Jag har det rätt blåsigt, så vis av erfarenhet har jag mest sega växter som inte bryts så lätt i balkonglådorna som hänger på räcket.

          Runt pelarna, som är en del av balkongkonstruktionen, har jag byggt en bur av spaljénät i plast. Klockrankan växer mycket villigt och brukar blomma fram tills frosten tar den. Två år i rad har jag haft blomning ända in i december.

          Bifogad fil  IMG_0006_2b.jpg ( 108.64k ) Antal nedladdningar: 194


          Redigerat av Cactus: 12-07-2008, 23:43
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 12-07-2008, 23:14
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          LadyG: Tänk att du har både syren och schersmin på balkongen, det är ju otroligt! Jag har nästan bestämt mig för att jag ska ha dvärgsyren nästa år, fast nu vill jag ju ha en schersmin också för de doftar så ljuvligt. Men jag misstänker att jag inte får plats. Jag har aldrig sett någon dvärgsyren i verkligheten utan bara på bild, doftar den som en vanlig syren?

          Cactus: Mmm, älskar din skånska balkong! En hel liten rosenrabatt på pallar och de grönskande pelarna är ju superfina. Såg att du har satt nät i taket för att de ska klättra vidare, det kanske var ett tips för Kee och hans passionsblomma.

          Jag blev väldigt inspirerad av den fina runda spaljén som du har till klematisen. Jag har funderat mycket på hur och var jag ska fästa upp min kaprifol när den börjar växa ordentligt, men nu är det problemet löst för en sådan spaljé vill jag ha till den. Så tack för det tipset!

          Såja nu börjar det ta sig här. Jag visste väl att det skulle finnas massor med fantastiska balkonger här! Så inspirera mera! bravo.gif


          --------------------
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 13-07-2008, 00:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Mieb, syrén doftar väldigt gott men jag tror schersminen doftar mer. Tanken var att de inte skulle blomma samtidigt dock, jag trodde syrén skulle vara tidigare än den var eller så var det bara min som var långsam smile.gif

          Schersminen ska klippas ner lite i höst, den börjar grena ut sig lite för mycket nu, och den kan behöva föryngras lite. Men jag klipper inte så hårt i den, det har jag inte hjärta till. Den har förgyllt mina sommardagar så mycket med sin doft som drivit in genom fönstret med sommarbrisen wub.gif


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Cactus
          Inlägg 13-07-2008, 00:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          28-10-2005
          Medlem nr: 6 737



          Tack för de vänliga orden!

          Jag glömde att nämna att jag sedan flera år gör min egen jordblandning för att slippa vattna så ofta.

          Jag blandar jorden med bl.a. perlit och vermikulit som är vulkaniska mineral med förmåga att kunna binda vatten. Enligt min erfarenhet så fungerar det mycket bra. Det brukar ju annars vara ett gissel att jorden i krukor torkar ut alldeles för fort, men med denna blandning brukar det räcka med att vattna högst en gång om dagen även när det har varit som varmast.

          I år har jag jag använt följande ingredienser:
          • 3 delar basjord (Hasselfors U-jord)
          • 1 del kogödsel på påse
          • 1 del perlit
          • 1 del vermikulit


          Redigerat av Cactus: 13-07-2008, 00:22
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 13-07-2008, 19:44
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          LadyG: Det låter underbart med schersminen! Själv får jag nog satsa på en dvärgsyren istället av utrymmesskäl. Det låter ju lovande att den doftar som en stor syren!

          Cactus: Tack för tipset på jordblandning, det är ju kanon! Jag har ju mossa i några krukor och jag måste säja att det är jättestor skillnad på avdunstningen i de krukor som är utan mossa och de med. Växterna verkar dessutom trivas bra för övrigt också eftersom jorden inte blir tät av mossan utan bara håller fukten bättre.


          --------------------
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 13-07-2008, 22:02
          Länk hit: #14


          Gäster






          CITAT (mieb @ 13-07-2008, 20:44) *
          LadyG: Det låter underbart med schersminen! Själv får jag nog satsa på en dvärgsyren istället av utrymmesskäl. Det låter ju lovande att den doftar som en stor syren!

          Cactus: Tack för tipset på jordblandning, det är ju kanon! Jag har ju mossa i några krukor och jag måste säja att det är jättestor skillnad på avdunstningen i de krukor som är utan mossa och de med. Växterna verkar dessutom trivas bra för övrigt också eftersom jorden inte blir tät av mossan utan bara håller fukten bättre.


          Dvärgsyrénen blommar två ggr också... tummenupp.gif . Hur stor blir schersminen? Visserligen heter det dvärgsyrén men på andra året, som jag har min, har den hunnit bli ganska stor. Har lite förskräckt beskurit den...

          /Rihane
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 14-07-2008, 06:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          CITAT (Cactus @ 13-07-2008, 01:10) *
          Jag glömde att nämna att jag sedan flera år gör min egen jordblandning för att slippa vattna så ofta.


          Är det ingen av er balkongodlare som testat att täckodla? Jag tänkte köra på det nu när jag ska iväg till veckoslutet. Förvisso kommer jag ha blomvakt, men för att säkerställa att inte mer än nödvändigt avdunstar ska jag hämta hem en påse gräsklipp och testa. De flesta av mina större krukor är redan "övertäckta" av växten som växer däri, men det kan knappast skada med lite mer skydd, dessutom gödslar det ju!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 14-07-2008, 06:52
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          CITAT (Rihane @ 13-07-2008, 23:02) *
          Dvärgsyrénen blommar två ggr också... tummenupp.gif . Hur stor blir schersminen? Visserligen heter det dvärgsyrén men på andra året, som jag har min, har den hunnit bli ganska stor. Har lite förskräckt beskurit den...

          /Rihane


          Om schersminen får kruka så det räcker och inte blir beskuren kan den nog bli nästan hur stor som helst känns det som...


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Nix
          Inlägg 19-07-2008, 11:02
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          28-04-2008
          Medlem nr: 15 652



          En glad nybörjare tänkte bidra med foton från min grönskande balkong.
          Tyvärr ej så mkt som gått i blom ännu, väntar ivrigt!

          Bifogad fil  hörnanunderifrån.JPG ( 56.57k ) Antal nedladdningar: 265


          Bifogad fil  blommorpårad.JPG ( 55.46k ) Antal nedladdningar: 215

          Bifogad fil  kattbuffe2.JPG ( 40.37k ) Antal nedladdningar: 246
          Bifogad fil  väggampel.JPG ( 45.14k ) Antal nedladdningar: 175

          Bifogad fil  tagetesihyllan.JPG ( 43.78k ) Antal nedladdningar: 192
          Bifogad fil  litenampel.JPG ( 67.99k ) Antal nedladdningar: 200


          Bifogad fil  helabalkongenbredden.JPG ( 59.28k ) Antal nedladdningar: 263


          Tror ni jag får några blommor på mina fjärilsblomster, luktärtor och blomman för dagen, tillslut?
          EN knopp har jag hittat på luktärt iofs, men då jag odlar för första året så här på allvar är jag nyfiken på om mina plantor är "efter", borde de stå i blom nu??
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 21-07-2008, 18:25
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Kee: Jag har aldrig täckodlat och vet inget direkt om det. Däremot så har jag ju mossa i vissa krukor som är förträffligt mot avdunstning visade det sig, fast ger det ju ingen näring förstås. Om du provar så får du gärna berätta om hur det går! =)

          Nix: Oj, vilken härligt lummig balkong du har och med en fluffhylla till kissarna och allt. =) Mysigt med så mycket klätterväxter, det kommer att bli en mindre djungel hemma hos dig innan sommaren är slut! Vad är det för växt med de fina flikiga bladen som är på bla den andra bilden som du visar?
          Jag tror säkert att det kommer att blomma snart. Jag hade samma fundering om min klematis som är nerklippt. Den stod stilla hur länge som helst kändes det som, men vips så har den växt som ett litet ogräs och satt knoppar också!


          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 21-07-2008, 18:32
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Jag hittade förresten en liten balkonginspirationssida hos Hannu Sarenström. Kika här!


          edit: bilden kommer från Hannu Sarenströms sida.

          Redigerat av mieb: 21-07-2008, 18:36


          --------------------
           
          Citera
          Darkmoon
          Inlägg 21-07-2008, 20:11
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 076



          Då är det väll min tur att bidra med lite bilder till den här tråden.

          i år blev dock det dock inte riktigt som jag hade tänkt, har en tillfällig balkong nu under denna sommaren, men ska förhoppningsvis flytta vidare till hösten, därför kände jag inte att jag ville bygga någon mer robus ställning på balkongen, så spaljerna i plast blev lite tillfälligt men fungerar bra som lite insynsskydd och sen känns det mer ombonat.

          På den vänstra klättrar blomman för dagen upp i sällskap med luktärt.
          Och på den högra fjärilskrasse och luktärt. några ringblommor kastar sig ut från en väggampel, inte så genomtänkt beslut att plantera dom där, dom skulle behöva en mer stabil kruka, men dom blommar för fullt så får vara glad för de iaf.



          bild 014.jpg


          bild 015.jpg


          Några av mina tomatplantor, den till vänster är någon sort av busktomat, kommer dock troligen inte att välja dessa nästa år efter som den blev mkt större än vad jag hade tänkt. Då funkar den högra bättre, det är en gulpärontomat. Efter som att man är tomatallergiker så tänkte jag prova och se om jag tål den gula bättre.



          bild 012.jpg


          Några pelargoner, den engelska har äntligen fått kropp, trodde inte den skulle blomma i år så jag blev jätte glad när jag upptäckte detta yahoo.gif



          bild 018.jpg


          Ska ut och fota lite mer så får jag återkomma med fler kort senare.
           
          Citera

          24 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon