Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          mieb
          Inlägg 22-07-2008, 14:27
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Darkmoon: Ja spaljeer är verkligen ett bra sätt att snabbt få det lite mer ombonat och få en rumskänsla. Hoppas att du får en riktigt trevlig bostad och balkong på nya stället, det är ju alltid lite jobbigt att bo tillfälligt.

          Jag har också engelska pelargoner, en namnlös som står på balkongen och Lord Bute som står i köksfönstret. Jag läste att just engelska pelargoner behöver en köldknäpp för att blomma så jag ställde ut dem några veckor i våras och nu blommar båda så snällt.

          Lord Bute:


          --------------------
           
          Citera
          Darkmoon
          Inlägg 22-07-2008, 18:14
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 076



          mieb: vilken fin pelargon du har, gillar färgen.
          råkade få alla blommor att vissna bort på min i våras, så jag trodde som sagt inte att de skulle bli nå mer blommor nu så långt in på sommaren, men nu blommar den ändå, var kanske den kalla perioden som var tidigare som gjorde susen smile.gif

          spaljeer är kanon, men blir inte i plast nästa gång. tycker plast är lite för veka när de blåser och sen är dom inte så jätte snygga heller. men nu tillfälligt fungerar de iaf.
          Har fått mängder av ideer som jag ska testa nästa år, funderade tex på att bygga en grönvägg av torvblandning, har någon här provat på de förut?
           
          Citera
          Nix
          Inlägg 22-07-2008, 21:57
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          28-04-2008
          Medlem nr: 15 652



          CITAT (mieb @ 21-07-2008, 19:25) *
          Kee: Jag har aldrig täckodlat och vet inget direkt om det. Däremot så har jag ju mossa i vissa krukor som är förträffligt mot avdunstning visade det sig, fast ger det ju ingen näring förstås. Om du provar så får du gärna berätta om hur det går! =)

          Nix: Oj, vilken härligt lummig balkong du har och med en fluffhylla till kissarna och allt. =) Mysigt med så mycket klätterväxter, det kommer att bli en mindre djungel hemma hos dig innan sommaren är slut! Vad är det för växt med de fina flikiga bladen som är på bla den andra bilden som du visar?
          Jag tror säkert att det kommer att blomma snart. Jag hade samma fundering om min klematis som är nerklippt. Den stod stilla hur länge som helst kändes det som, men vips så har den växt som ett litet ogräs och satt knoppar också!


          Tack så jättemycket! Roligt att du tycker det. Hihi du noterade katthyllan, trots att den bara fick vara med på ett hörn? wink.gif Det är kattparadiset därute enligt mina små fyrfotingar. yahoo.gif


          Bifogad fil  Robbipåhyllan.JPG ( 46.45k ) Antal nedladdningar: 152

          Bifogad fil  Saganjuterbalkonghylla.JPG ( 46.25k ) Antal nedladdningar: 130

          Det är kul att kunna kombinera mysig kattplats med mitt växtintresse!
          Tack vare att jag odlar kattgräs som jag ställt i en zinkbalja på golvet så låter katterna bli att smaka på övriga växter, tack och lov.

          Jag tror att du syftar på mina fjärilskrasse?
          Bifogad fil  fjärilskrassenära.JPG ( 41.97k ) Antal nedladdningar: 124

          Bifogad fil  Fjärilskrassenstora.JPG ( 27.95k ) Antal nedladdningar: 107


          eller var det nån av de andra du menade?
          På det foto du nämnde är det en blomman för dagen närmast kameran, sedan fjärilskrasse och bakom den luktärt (längs in i hörnet en lite ledsen rosbuske).


          Jag hoppas att du har rätt! Jag älskar det gröna lummiga, men än härligare vore det ju om det dessutom kom massa blommor på de gröna! Men luktärten har faktiskt fått EN blomma, jag har inte hittat fler knoppar men jag hoppas de kommer för denna blomman är verkligen vacker tycker jag!

          Bifogad fil  förstaluktärtblomman.JPG ( 45.46k ) Antal nedladdningar: 112


          Vad kul med din klematis!! Hoppas knopparna slår ut snart, de är så himla vackra de blommorna! Drömmer lite om en klematis... men jag har fått för mig att de är så svårskötta och jag är en sån nybörjare.
           
          Citera
          Cactus
          Inlägg 23-07-2008, 00:44
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          28-10-2005
          Medlem nr: 6 737



          CITAT (Nix @ 22-07-2008, 22:57) *
          Vad kul med din klematis!! Hoppas knopparna slår ut snart, de är så himla vackra de blommorna! Drömmer lite om en klematis... men jag har fått för mig att de är så svårskötta och jag är en sån nybörjare.


          Klematis är inte speciellt kinkiga. Det gäller bara att välja en sort som är lämplig att odla i kruka på balkong. Vad man måste tänka på är vinterförvaringen och om man måste klippa ner den under vintern för att kunna ställa den skyddat. Vissa sorter blommar t.ex. enbart på fjolårsveden, medan andra blommar även på helt nya skott. Klematis har också djupa rötter och man bör därför välja en kruka av högre modell.

          Jag planterade en Klematis "Königskind" i en kruka på balkongen i mitten på maj. Den har nu blommat oavbrutet i över en månad och det kommer nya knoppar hela tiden. Königskind blommar med blå-lila blommor på årsskotten och kan alltså klippas ned över vintern. Den blir inte heller särskilt hög, ca 150 - 180 cm.

          Jag är också nybörjare på Klematis, men det finns en alldeles förträfflig tråd om Klematis här i forumet. Jag kan varmt rekommendera dig att du läser igenom den. Jag lärde mig massor där.

          Bilden visar den första blomman på min klematis i början av juni. Den har betydligt fler nu.

          Bifogad fil  IMG_0169.JPG ( 206.06k ) Antal nedladdningar: 382


          Redigerat av Cactus: 23-07-2008, 01:47
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 23-07-2008, 21:58
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Jag har bestämt mig för att börja kalla min balkong för min "trädgård"! tongue.gif

          (bild kommer ev)


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 23-07-2008, 22:36
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Darkmoon @ 22-07-2008, 19:14) *
          mieb:Har fått mängder av ideer som jag ska testa nästa år, funderade tex på att bygga en grönvägg av torvblandning, har någon här provat på de förut?

          Grönvägg av torvblandning har jag aldrig hört talas om! Låter väldigt spännande, kan du inte berätta lite? smile.gif

          Nix: Klart jag såg hyllan! Som kattägare ser man ju allt kattrelaterat... giggle.gif
          Ja, det var fjärilskrassen jag menade, den har väldigt fina blad tycker jag. Hoppas att den börjar blomma snart så att du kan visa bilder.

          Kee: Klart att du ska kalla den din trädgård! Själv brukar jag stå i balkongdörren och blicka ut över mina domäner! biggrin.gif
          Funderar starkt på att ha en allé i bortre delen faktiskt...


          --------------------
           
          Citera
          Darkmoon
          Inlägg 23-07-2008, 23:48
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 076



          CITAT (mieb @ 23-07-2008, 23:36) *
          Grönvägg av torvblandning har jag aldrig hört talas om! Låter väldigt spännande, kan du inte berätta lite? smile.gif


          Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.
           
          Citera
          Nix
          Inlägg 24-07-2008, 19:51
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          28-04-2008
          Medlem nr: 15 652



          CITAT (mieb @ 23-07-2008, 23:36) *
          Nix: Klart jag såg hyllan! Som kattägare ser man ju allt kattrelaterat... giggle.gif
          Ja, det var fjärilskrassen jag menade, den har väldigt fina blad tycker jag. Hoppas att den börjar blomma snart så att du kan visa bilder.


          Hehe jag känner igen det där wink.gif

          Vet du vad?! Jag har faktiskt "hittat" massa knoppar idag! De är främst högt upp på de fjärilskrasse som klättrar i nätet och jag såg dem först när jag gick ut och tittade utifrån wink.gif men nu upptäckte jag knoppar överallt, på flera krassar! Wiiieee! en är nära att slå ut också, ser gul ut, spännande!! hihi.
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 24-07-2008, 23:15
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Darkmoon @ 24-07-2008, 00:48) *
          Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.


          Aha, då är jag med. Jag kom på att jag såg något i den vägen i Trädgårdsföreningen för ett tag sedan. Det var inte precis hönsnät och jag antar att konstruktionen var fylld med jord, men principen är nog densamma om jag har förstått dig rätt. Spännande projekt, det ska bli intressant att höra hur det går om du provar. smile.gif

          Letar upp en bild som jag tog på den gröna väggen i trädgårdsföreningen:

          Bifogad fil  15.jpg ( 688.18k ) Antal nedladdningar: 152


          Nix: Kul! Du vet väl att det innebär bildbevis när de har slagit ut? wink.gif

          tillägg: Förresten, jag håller med Cactus om att klematis inte är kinkig eller svår (hittills i alla fall... ) så det är klart att du ska prova. =)

          Redigerat av mieb: 24-07-2008, 23:28


          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 07-08-2008, 23:01
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Så här ser det ut på min balkong nu en vecka in i augusti. Hur ser det ut på din?




          Min fina klematis 'Pink Fantasy'.



          --------------------
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 08-08-2008, 09:08
          Länk hit: #31


          Gäster






          CITAT (Darkmoon @ 24-07-2008, 00:48) *
          Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.

          Låter som en bra idé. Något att tänka på. Jag har öppet i sidorna så det skulle ge vindskydd.....

          Visar en bild på balkongen åt söder. I framkanten finns en något övervuxen perennaodling. Det som växer bäst där är lewesia och pastellakleja.
          I framkant står också en funkiakruka. Där hade jag dubblanarcisser som skugga och hade sått lite penséer i höstas i samma kruka.
          På perennabacken står en pelargonskål. Hittade billiga svarta skålar i svart hårdplast förra sommaren gjorde hål i den ena, fyllde den andra med lecakulor och stoppade den förstnämnda i. Bakom finns en bamselåda som är frost och värmehärdig. Där har jag mer funkia, löjtnantshjärta, stockrosor, muskmalva, ringblommor och vid balkongräcket två klematis. I den lådan finns blad på tuberose och iris.
          Till vänster en rosenskära som kröp så nära vid blåsten. Jag har klippt ner den liten. Den lilla solcellspanelen till höger är till en kitschig lampa i form av en fjäril.
          Bifogad fil  odla.jpg ( 179.74k ) Antal nedladdningar: 147


           
          Citera
          DragonLady
          Inlägg 04-09-2008, 01:23
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem sedan:
          10-10-2005
          Medlem nr: 6 663



          Jag har mest än så länge nästan bara mina inneväxter på balkongen.
          Håller fortfarande på att modifiera balkongen så det blir mer skyddat mot väder o vind så man även kan nyttja den vintertid.
          Senast byggde jag en stor blomlåda och satte upp ett tillfälligt nät som skulle härbärga mina ärtor, varggap, krasse, luktärt som också skulle fungera som lite skugga för de övriga växterna som inte tål brännande sol.
          Jag skall ha en snyggare klätterställning till nästa år då jag tänkte ha klematis i lådan istället.
          Det jag jobbar för är en grön o levande balkong även på vintern när man inte kan ha inneväxterna ute, dvs. vintergröna växter happy.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Balkong1.jpg ( 961.11k ) Antal nedladdningar: 216
           


          --------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 04-09-2008, 16:00
          Länk hit: #33


          Gäster






          CITAT (DragonLady @ 04-09-2008, 02:23) *
          Jag har mest än så länge nästan bara mina inneväxter på balkongen.
          Håller fortfarande på att modifiera balkongen så det blir mer skyddat mot väder o vind så man även kan nyttja den vintertid.
          Senast byggde jag en stor blomlåda och satte upp ett tillfälligt nät som skulle härbärga mina ärtor, varggap, krasse, luktärt som också skulle fungera som lite skugga för de övriga växterna som inte tål brännande sol.
          Jag skall ha en snyggare klätterställning till nästa år då jag tänkte ha klematis i lådan istället.
          Det jag jobbar för är en grön o levande balkong även på vintern när man inte kan ha inneväxterna ute, dvs. vintergröna växter happy.gif


          Är det en Karlbergare på bilden?
           
          Citera
          DragonLady
          Inlägg 04-09-2008, 16:32
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem sedan:
          10-10-2005
          Medlem nr: 6 663



          CITAT (Rihane @ 04-09-2008, 17:00) *
          Är det en Karlbergare på bilden?



          Jaha... ja det är det nog yes.gif

          Redigerat av DragonLady: 04-09-2008, 16:34


          --------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

           
          Citera
          icca
          Inlägg 22-02-2009, 18:49
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-02-2009
          Medlem nr: 21 244



          Det här var en helt fantastisk tråd för balkonginspiration, tips och idéer. Jag har fått mer att klura på under den här tråden än vad timmars av surfande på olika siter har gett. Hoppas att tråden kan byggas vidare denna sommar istället för att det skapas någon ny tråd. Det är så nice att ha allt samlat i en och samma tråd.
          Just nu håller jag på att planera upp min nya balkong. Jordgubbar sitter i miniväxthus på förodling. Chiliplantor likaså. Och jag sitter med anteckningar och ritar planer. Återkommer när sommaren börjar närma sig.
           
          Citera
          Ylva-Li
          Inlägg 23-02-2009, 17:16
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          29-06-2007
          Medlem nr: 11 265



          Ja! Underbar tråd! Har suttit här och blivit inspirerad.

          Jag har problem med skuggområdena på min balkong. Har stora krukor med bland annat ros, kaprifol och minikörsbärsträd i där jag gärna hade satt något runt fötterna på den stora växten. Allt jag satt hittills har dött eftersom krukorna skuggas av balkongräcket.

          I år har jag sått flitiga lisa som jag har hört ska blomma även i skugga. Någon som har andra tips på skuggtåliga blommande växter som trivs i kruka på balkong? Zon 1.

          Vh/Ylva-Li
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 23-02-2009, 17:37
          Länk hit: #37


          Gäster






          CITAT (Ylva-Li @ 23-02-2009, 17:16) *
          Ja! Underbar tråd! Har suttit här och blivit inspirerad.

          Jag har problem med skuggområdena på min balkong. Har stora krukor med bland annat ros, kaprifol och minikörsbärsträd i där jag gärna hade satt något runt fötterna på den stora växten. Allt jag satt hittills har dött eftersom krukorna skuggas av balkongräcket.

          I år har jag sått flitiga lisa som jag har hört ska blomma även i skugga. Någon som har andra tips på skuggtåliga blommande växter som trivs i kruka på balkong? Zon 1.

          Vh/Ylva-Li


          Vet inte om tagets tål skugga men dom sägs vara bra att ha runt rosor för att undvika problem med dom..
          Grävde upp en nunneört i höstas hos min syster. Hon har mängder stående mot en norrvägg. Denna fantastiska nunneört står i en ynklig kruka på balkongens mörkaste hörn och ser fortfarande ut att leva. Hade tänkt att ge den ett bättre hem såsmåningom.

          Mina vita myskmalvor verkar trivas i både sol och skugga.

          Min mamma hade alltid flitiga lisor i en skuggig rabatt. Flitiga Lisa köpte hon plantor av och sticklingsförökade. Hon var inte riktigt inne på sådder som jag är. Har ett vagt minne av att hon hade tagets där också.

           
          Citera
          Nix
          Inlägg 27-02-2009, 00:34
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          28-04-2008
          Medlem nr: 15 652



          CITAT (icca @ 22-02-2009, 18:49) *
          Det här var en helt fantastisk tråd för balkonginspiration, tips och idéer. Jag har fått mer att klura på under den här tråden än vad timmars av surfande på olika siter har gett. Hoppas att tråden kan byggas vidare denna sommar istället för att det skapas någon ny tråd. Det är så nice att ha allt samlat i en och samma tråd.


          Det tycker jag med!
          Härligt att titta i denna tråden nu i vintermörkret, men vore också roligt om "balkongfolk" fortsätter med nya bilder i denna tråden i sommar smile.gif Det gör gärna jag! Har precis inhandlat fröer inför kommande sommar på balkongen och beslutsångesten hos en nybörjarodlare är stor.

          Hey alla som hade gröna balkonger -08, vilka favoriter fick ni, vad blommade bäst? Vad ska ni odla/köpa även i år och vad ska ni inte ta med i år?

          Jag hade dessa på balkongen förra året;
          Minisolros -blir inga i år, var inte så "roliga" whistling.gif Den finaste blåste omkull en blåsig dag...
          Tagetes -växte i massor -08, hade två sorters men fick ge bort massa plantor då de inte fick plats på balkongen. Tyckte dock inte blomman var vacker nog så den skippar jag i år.
          Klockfacelia -tog sig dåligt, blev bara till en kruka, har provat den 2 somrar utan att lyckas, så det blir inga sådana i år thumbdown.gif
          Fjärilskrasse -Växte som sjutton! supervackra blad, de får vara med i år med!
          Bifogad fil  balkongenutifr_n08.JPG ( 82.23k ) Antal nedladdningar: 154


          Blomman för Dagen -Vackra, lättskötta, underbara. Får vara med i år med.
          Luktärt -växte bra men fick inte så mkt blommor. Tydligen kan de vara giftiga för katter har jag förstått i efterhand så jag skippar nog dem i år.
          Petunia -älskar dem, köpte plantor förra året, blir plantor i år med tror jag.
          Kattgräs -blir en kruka i år med, håller katterna ifrån de andra växterna flirting.gif


          Nu är det kanske lite tidigt ännu, men jag har börjat fundera på blommor/fröer till i år.
          Har köpt en del jag aldrig provat att så, tex Aster, Doroteablomma och Kantlobelia, samt Blomstertobak och Gräslök. Skulle gärna prova en Klematis i år med! en tålig sort... Samt att det var en viss sorts Petunia som jag aldrig lyckades jaga rätt på bland plantträdgårdarna förra året som jag tänker leta om i år...

          Bifogad fil  Petunian_ra.JPG ( 49.62k ) Antal nedladdningar: 110


          Planen för balkongen är annars att lägga trätrall, mörkt oljat, innan grönsäsongen drar igång på allvar. Att köpa nya, mindre möbler (så vi och blommorna får mer plats hihi) och sätta upp några högre hyllor på väggen, samt att faktiskt inte ha lika mkt djungel i år, det var lite väl trångt under sensommaren förra året, iaf på golvet... angel_not.gif

          Bifogad fil  balkongen08.JPG ( 67.7k ) Antal nedladdningar: 152


          Hur är det med er andra?
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 27-02-2009, 11:10
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Jag efterlyser bilder och tips på hyllor, odlingstrappor och liknande på mindre balkonger ("lägenhetsstorlek"). Jag har hittils enbart kört med balkonglådar på räcket och krukor på backen.


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Darkmoon
          Inlägg 27-02-2009, 11:37
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 076



          Nu har man äntligen flyttat ifrån lägenheten till en liten stuga med stor terass och en liten gräsplätt med ett fallfärdigt växthus som jag ka försöka rädda. Kommer dock att odla det mesta i kruka eftersom att jag tycker det är så behändigt.

          officinalis: När jag bodde på balkong hade jag 2 aluminiumhyllor från ikea, jätte praktiskt då dom rymde massor med krukor och var lätta att hålla rena. Dessa kompletterade jag med stora plastlådor (tror dom är 100*50, även dom från ikea) och använde dom som grönsaksland för morötter, sallad, rädisor osv. Allt sammans följer givetvis med till nya stället. Ska leta reda på bilder sen som jag kan lägga upp.
           
          Citera

          24 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 03:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon