Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          officinalis
          Inlägg 27-02-2009, 11:52
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Aha, ja. Lådor har jag också funderat på och göra om till långtidsvattnande kärl, men ifall det börjar regna så kommer de bli överfyllda med vatten, så avrinningshål kanske är bäst. Vore bra ifall man kunde kombinera på något sätt.
          Blir inte aluminiumhyllorna väldigt varma? (dvs. torkar ut krukor fort)


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Darkmoon
          Inlägg 27-02-2009, 12:43
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 076



          CITAT (officinalis @ 27-02-2009, 11:52) *
          Aha, ja. Lådor har jag också funderat på och göra om till långtidsvattnande kärl, men ifall det börjar regna så kommer de bli överfyllda med vatten, så avrinningshål kanske är bäst. Vore bra ifall man kunde kombinera på något sätt.
          Blir inte aluminiumhyllorna väldigt varma? (dvs. torkar ut krukor fort)


          avriningshål är nog ett måste specielt om man har en öppen balkong, gjorde själv hål på mina några cm upp på sidorna, och fyllde upp dit med lecakulor, då blir det som ett vattenmagasin på botten, funkade perfekt för mig.
          Att aluminiumhyllorna skulle torka ut krukorna märkte inte jag av, tycker inte krukor som stod på hyllan blev fortare torra än andra.
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 27-02-2009, 12:55
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Ok. Tack för tipsen. Rota gärna fram lite bilder. Det är inspirerande smile.gif


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 04-03-2009, 00:24
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Nix @ 27-02-2009, 02:34) *
          Det tycker jag med!
          Härligt att titta i denna tråden nu i vintermörkret, men vore också roligt om "balkongfolk" fortsätter med nya bilder i denna tråden i sommar smile.gif Det gör gärna jag! Har precis inhandlat fröer inför kommande sommar på balkongen och beslutsångesten hos en nybörjarodlare är stor.

          Hey alla som hade gröna balkonger -08, vilka favoriter fick ni, vad blommade bäst? Vad ska ni odla/köpa även i år och vad ska ni inte ta med i år?


          Kul att tråden börjar vakna till liv nu när våren närmar sig! =)

          Mina favoriter från i somras är nog lavendeln, rosen, klematisen och mossodlingen. Jag hoppas på att de klarar sig till kommande säsong. Den här sommaren kommer jag förhoppningsvis att ha en hel del egenuppdrivna plantor; både ettåriga och perenner, det ska bli jättekul! Förra sommaren hade jag väldigt mycket på golvet, denna sommaren tänker jag satsa en del på klättrande växter har jag tänkt, så att jag utnyttjar höjden plus att solen kommer till på ett annat sätt. Kanske att jag köper en ny och mer färgstark klematis och förhoppningsvis växer kaprifolen till sig lite. Dessutom kommer jag att ha frösådd slingerhjärta och törnrosas kjortel, om det går som planerat.

          Så här såg balkongen ut fram till för ca två veckor sedan, nu har jag flyttat och vintertäckt en del växter.


          Idag har jag sått!


          Bland annat Törnrosas Kjortel, som klättrar och är helt bedårande!


          Redigerat av mieb: 04-03-2009, 00:24


          --------------------
           
          Citera
          Nix
          Inlägg 04-03-2009, 14:40
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          28-04-2008
          Medlem nr: 15 652



          Var du nöjd med din klematis?
          Jag har beslutsångest för om jag ska prova klematis i år... Köpte du lök, frö, planta?

          Det finaste på din balkong är trots allt kissarna tycker jag flirting.gif wub.gif

          Jag är sådan fegis med att övervintra växter på balkongen, å var dum nog att plocka in rosbusken mitt i vintern och ställde den i förrådet. Vattnat den ett fåtal ggr, måste våga mig dit och se om den lever.... troligen inte. Kunde man alltså låtit den stå kvar på balkongen istället? Hur hjälpte du dina att övervintra?

          Törnrosas kjortel såg jättefin ut! Kräver den mycket sol?
          Vad hade du sått mer?

          Klokt att "odla på höjden" -samma tanke har jag inför denna sommaren. Blev lite för mycket krukor på golvet och alldeles för lite plats för katter och människor förra året...

          Jag ska börja så ikväll eller imorgon!
          Det blir Blomman för Dagen, vanlig krasse och fjärilskrasse (fast den ska egentligen sås i april står det) och sedan har jag gått och köpt lite väl många fröer med söta färgglada blommor som just bor i krukor och inte klättrar...hm...vet inte riktigt vad som hände där.. help.gif
          Ska prova att så Doroteablomma, Aster och kantlobelia (vilka jag ej sått förr) samt jag ska ge Basilika, Gräslök och lite Sallad ett försök (tror jag!). Ja och så Blomstertobak och Kattmynta har jag köpt fröer till också... whist.gif

          Någon som vill avråda från att odla någon utav dessa till en liten balkong med sol 4 tim/dag?

          Alla utom Blomman För Dagen och Krasse har jag aldrig sått innan. Lobelia har jag haft på balkongen innan, men då köpt färdiga plantor. Men övriga har jag aldrig provat... Dessutom har jag läst om säkert 10 till blomsorter jag skulle vilja så, men jösses amalia, jag har ju redan ångest för hur allt det jag redan köpt ska få plats?
          Hm, jag som bara skulle ha klättrare i år egentligen...

          Snart är det vår!!!
          yahoo.gif
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 04-03-2009, 23:42
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Nix: Jag är jättenöjd med mina klematisar, för de är faktiskt två. En rosa "Pink Fantasy" och en vit "Miss Bateman", båda blommade ju fint och hade massor av knoppar på sensommaren. Det enda "felet" med dem var ju att de är så bleka i färgen mot min vita vägg, annars är de fantastiskt vackra båda två. Jag köpte dem i början av juni som plantor.

          När det gäller vinterförvaring så har jag inte gjort så mycket. Fram till det smällde till och blev jättekallt i mitten av februari stod mina krukor orörda, men när den riktiga kölden kom så ställde jag in de flesta mot väggen och svepte in dem med tidningar och sopsäckar. Klematisarna har jag däremot inte gjort någonting med av någon anledning, får väl se om de har överlevt kylan.

          När man läser om törnrosas kjortel så står det att den vill stå soligt. Jag har eftermiddagssol på min balkong så vi får se om det är ljust nog. Man får nog prova sig fram, funkar det så funkar det. Sådder är ju ett ganska billigt nöje som man kan chansa lite med. Att prova och laborera lite är ju halva nöjet! smile.gif

          Kissarna vinkar förresten och tackar!


          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 05-03-2009, 00:09
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (officinalis @ 27-02-2009, 13:10) *
          Jag efterlyser bilder och tips på hyllor, odlingstrappor och liknande på mindre balkonger ("lägenhetsstorlek"). Jag har hittils enbart kört med balkonglådar på räcket och krukor på backen.


          Hittade lite fina hyllor:


          Somrigt: http://jagochminablommor.tradgardsblogg.se...rappa!.html
          Med ritning och allt... : http://www.karinsvaxtverk.se/pelargontrapp...rgontrappan.pdf
          Dyrt: http://www.fritillaria.se/eshop/index.php?...50b42f5af8c1da6
          Lantligt: http://www.offside.nu/pages/menu/115892718...355644344912881
          Saklig: http://www.linofin.se/tradgard.htm

          Och billigt på IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/11981/
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00117397



          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 05-03-2009, 00:45
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Lite inspiration: smile.gif



          Trevlig balkonginspirationsblogg & butik: http://www.botaniccity.com/balkongliv/

          Om man funderar på att skaffa ett balkongträd: http://www.botaniccity.com/shop/includes/l...balkongtrad.pdf


          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 05-03-2009, 15:32
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Nu står mina inomhussådder i mitt lilla växthus som äntligen kommit till användning och i en pluggbox som är nyköpt.


          Mina utomhussådder står på bordshyllan på balkongen. Akleja, liten blåklocka och lövkoja blir det förhoppningsvis så småningom. Jag blev så inspirerad av Cactus här i tråden som hade en sådan snygg spaljé till sin klematis. Jag har haft den i åtanke hela tiden och när jag var på Blomsterlandet så hade de sådana så då var det bara att slå till! Jag har tänkt att kaprifolen ska klättra på den lite längre fram.


          --------------------
           
          Citera
          Kvirre
          Inlägg 06-03-2009, 22:37
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          20-03-2005
          Medlem nr: 5 195



          Här blir man verkligen inspirerad! smile.gif Jag har en vägg som aldrig får direkt sol, där har jag tänkt ha en spalje med någon grön klätterväxt och så hänga dit krukor med tex flitiga Lisa. Behöver man ha en extra stadig spalje om man ska hänga dit krukor, eller funkar vilken som helst? Har ni några bra tips på klätterväxter som klarar sig utan sol?


          --------------------
          Nyss blivit med liten trädgård i zon 2-3
           
          Citera
          zissi
          Inlägg 06-03-2009, 23:27
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          thanks.gif Har redan fått många bra tips till min nya stora balkong under tak. Har haft trädgård förut så det blir att tänka om lite nu när man bor i lägenhet. Det är sol på balkongen fram till ca 11.00.
          Intresserad av: dvärgsyrén på stam med viol o murgröna, klematis, kryddväxter, odlingstrapp, härliga plastmattor, lyktor, armeringsjärn, mindre rabattros (kanske för skuggigt?), gammal avskavd träsoffa (hittade på en gammal vind), gammal trampsymaskin, gamla rostiga zinkhinkar o baljor, mossa o annat från naturen, smulgubbar e.dyl., dubbel flitiga lisa+vit lobelia+murgröna, petunia, fuchsia o en massa, massa annat.
          Vi får se vad det blir till slut o vad som trivs....o inte minst vad som får rum.
          Fortsätt o skicka inspirationsbilder snälla ni. Älskar att titta på era härliga balkonger. Jag lovar att ni ska få se min........om ett tag.....just nu är den förråd till allt möjligt sen flytten. Väntar på värme så vi kan börja röja o sen inreda o plantera. yahoo.gif
          smiley_small_hug.gif

          Redigerat av zissi: 06-03-2009, 23:45


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 07-03-2009, 00:24
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Kvirre @ 07-03-2009, 00:37) *
          Här blir man verkligen inspirerad! smile.gif Jag har en vägg som aldrig får direkt sol, där har jag tänkt ha en spalje med någon grön klätterväxt och så hänga dit krukor med tex flitiga Lisa. Behöver man ha en extra stadig spalje om man ska hänga dit krukor, eller funkar vilken som helst? Har ni några bra tips på klätterväxter som klarar sig utan sol?

          Murgröna, säjer jag då! Jag ställde ut en murgröna på golvet på balkongen i somras och den växte så det knakade. Den är ännu finare när den får vara utomhus plus att den är vintergrön och vacker året om. Så till våren ska jag köpa mer murgröna som ska få klättra bredvid klematisen.
          Spaljé som man kan hänga krukor finns i bloggen som jag tipsade om i tidigare inlägg, titta här!


          zissi: Dina planer för balkongen låter helt underbara! Lova att du visar massor med bilder längre fram! smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 07-03-2009, 00:48
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Mysig balkong


          Lite fler inspirationslänkar!:

          Balkongtipssida
          Låt balkongen blomma
          Naturskyddsföreningens vilda balkong
          Tips, tips, tips!
          Balkong enligt Feng Shui
          Faktablad från Riksförbundet Svensk Trädgård




          --------------------
           
          Citera
          Kvirre
          Inlägg 07-03-2009, 13:14
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          20-03-2005
          Medlem nr: 5 195



          Ja, armeringsjärn är verkligen snyggt, har funderat på det. smile.gif En spalje i plast, är den för vek för att hänga krukor i? Hur högt kom din murgröna på en sommar? Finns det några snabbväxande (ettåriga?) som klarar skugga?


          --------------------
          Nyss blivit med liten trädgård i zon 2-3
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 07-03-2009, 19:37
          Länk hit: #55


          Gäster






          CITAT (mieb @ 01-07-2008, 22:00) *
          Om jag ska rekommendera någon växt som jag har på balkongen så får det bli min fina Alyssum i rosa-violett-vita nyanser, den är så läcker. Jag kan också rekommendera vindspel i bambu, för det är ett sådant mysigt kluckande ljud i dem, meditativt och avkopplande (om det inte blåser halv storm).



          Nej tack till vindspel tycker jag, jag blir skogstokig på grannes jäkla plingplongande på nätterna, på sommaren måste man kunna få sova med öppet fönster utan att behöva lyssna på den konserten. thumbdown.gif

          CITAT (Darkmoon @ 27-02-2009, 12:43) *
          avriningshål är nog ett måste specielt om man har en öppen balkong, gjorde själv hål på mina några cm upp på sidorna, och fyllde upp dit med lecakulor, då blir det som ett vattenmagasin på botten, funkade perfekt för mig.
          Att aluminiumhyllorna skulle torka ut krukorna märkte inte jag av, tycker inte krukor som stod på hyllan blev fortare torra än andra.


          Kolla bara med hyresvärden, inte alla godkänner avrinning om det är trottoar eller liknande under. Jag kan tyvärr inte ha dylikt, vilket minimerar möjligheterna lite. Krukor med fat får det bli här istället. flirting.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2009, 20:05
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 19:37) *
          Nej tack till vindspel tycker jag, jag blir skogstokig på grannes jäkla plingplongande på nätterna, på sommaren måste man kunna få sova med öppet fönster utan att behöva lyssna på den konserten. thumbdown.gif


          håller med tycker det är jobbigt när andra grannar har en massa vindspel som låter hela tiden, enbart djuren är skönt att lyssna på och ev någ ro givande porlande vatten.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2009, 20:11
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          lita vår på balkongen/uteplatsen

          http://www.pixbox.se/pic_show_id26445084.html
          http://www.pixbox.se/pic_show_id26445082.html
          http://www.pixbox.se/pic_show_id26445083.html

          satte i höstas, har haft dom intill väggen hela vintern utan vatten. redan i dec kom en del upp och nu i jan-feb har dom verkligen tat fart. snart börjar väl dom första att blomma.

          mina rosor som jag haft i krukor har klarat balkong vintern galant. andra växter som inte fått vinter skydd är schersmin,forsythia,fläder,deutzia,lönn. resten har fått vinterskydd. men det mesta ha klarat sig.
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 07-03-2009, 21:52
          Länk hit: #58


          Gäster






          Jösses vad det spirar flaxss! Jag har inte vågat köpa primörer iår, förra året lurade Wilmer mig till att köpa det alldeles för tidigt, det slutade med snöstorm och att de blommade över ack för snabbt i mitt sovrum istället... laugh.gif Men såklart är hon förlåten för länge sen och det med råge. Knökade ner knölarna på landet istället, där kommer de förhoppningsvis upp iår och förgyller husdjursgraven. wub.gif
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 08-03-2009, 01:56
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 21:37) *
          Nej tack till vindspel tycker jag, jag blir skogstokig på grannes jäkla plingplongande på nätterna, på sommaren måste man kunna få sova med öppet fönster utan att behöva lyssna på den konserten. thumbdown.gif
          Kolla bara med hyresvärden, inte alla godkänner avrinning om det är trottoar eller liknande under. Jag kan tyvärr inte ha dylikt, vilket minimerar möjligheterna lite. Krukor med fat får det bli här istället. flirting.gif


          g.gif Hm, jag har mitt vindspel utanför sovrumsfönstret så den första att vakna i så fall är jag. Vindspelet hänger på en konsoll och är lätt att lyfta ner på kvällen. Som i andra lägen får man använda sunt förnuft.


          --------------------
           
          Citera
          ahrana
          Inlägg 08-03-2009, 16:41
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          18-05-2008
          Medlem nr: 16 171



          åh hej vilken trevlig tråd!

          jag blev så glad över att hitta kurkhållarna! precis vad jag letat efter.

          hemma hos oss har pelargoner precis flyttat till större och smultronen är på väg upp :D

          på återsenede!

          Lina
           
          Citera

          24 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 11:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon