Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kant mot trädgårdsland?
          Hasse_h
          Inlägg 17-04-2014, 15:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Har snart grävt färdigt ett trädgårdsland på dryga 30 kvm och börjar nu fundera på kanterna mot det. En långsida ligger mot gräsmattan där vi klipper med maskin, de övriga sidorna ligger mot en gammal igenväxt åker/äng där vi röjer med grästrimmer.

          Det skulle vara bra att ha nån form av kant mellan trädgårdslandet och omgivningen, men budgeten för det är begränsad. En ram av tryckimpregnerad trall 28x120 kanske i dubbel höjd blir inte så dyrt, men det är ju detta med impregneringen då. Ska odla potatis, rotsaker och bärbuskar innanför så det känns lite tveksamt även om det inte ska vara nåt läckage ur virket.

          Vad skulle man annars kunna ha som inte kostar skjortan och inte går sönder om man kör trimmern eller klipparen mot det? Alla tips och idéer är intressanta.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-04-2014, 21:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Finns även kantplåt dvs korrugerad plåt på 5 meters rulle ca 17cm hög. Brukar ligga på runt 160-190:- per rulle.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 17-04-2014, 23:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Ok, som typ de i grön plast då? Det borde funka, får kolla upp det.
           
          Citera
          Lasse Be
          Inlägg 18-04-2014, 16:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-03-2014
          Medlem nr: 79 570



          Har just satt en kant mellan gång och jord i min blivande köksträdgård Tog vanligt trä i 22x70 borrade in armeringsjärn i botten (8mm) och tryckte ner. Finns enbild i mitt album enkelt, billigt och giftfritt. Mitt är visserligen i mindre skala än ditt men tror att det funkar ändå Lycka till


          --------------------
          60+are som kryper runt i gräset på sommaren och åker på isen på vintern
           
          Citera
          josohl
          Inlägg 18-04-2014, 20:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem sedan:
          21-08-2004
          Medlem nr: 4 341



          Ytterligare ett alternativ är gamla plattor, typ sjöstensplattor. Man brukar kunna få hämta gratis på vissa tippar eller så brukar det finnas massor att köpa på Blocket för nästan inga pengar alls. De är 40 x 40 cm, kapa dem på mitten med vinkelslip (så att du får 20 x 40 cm bitar), gräv ner dem cirka 10-15 cm så har du en tålig och giftfri kant till ett billigt pris! (Dessutom av återanvänt material.)

          Icke-impregnerat trä håller tyvärr inte många år när man gräver ner det i marken.

          Redigerat av josohl: 18-04-2014, 20:10
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 18-04-2014, 21:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Lasse Be @ 18-04-2014, 17:38) *
          Har just satt en kant mellan gång och jord i min blivande köksträdgård Tog vanligt trä i 22x70 borrade in armeringsjärn i botten (8mm) och tryckte ner. Finns enbild i mitt album enkelt, billigt och giftfritt. Mitt är visserligen i mindre skala än ditt men tror att det funkar ändå Lycka till

          Ser trevligt ut, undrar bara om du behandlar trät på något sätt? Eller räknar du med att byta det efter några år?
          Tänker du lägga kantsten på utsidan?


          CITAT (josohl @ 18-04-2014, 21:08) *
          Ytterligare ett alternativ är gamla plattor, typ sjöstensplattor. Man brukar kunna få hämta gratis på vissa tippar eller så brukar det finnas massor att köpa på Blocket för nästan inga pengar alls.

          Ja, det alternativet finns men det innebär en massa tungt och dammigt jobb. Inte första valet just nu.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 20-04-2014, 07:35
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Lasse Be @ 18-04-2014, 17:38) *
          Har just satt en kant mellan gång och jord i min blivande köksträdgård Tog vanligt trä i 22x70 borrade in armeringsjärn i botten (8mm) och tryckte ner. Finns enbild i mitt album enkelt, billigt och giftfritt. Mitt är visserligen i mindre skala än ditt men tror att det funkar ändå Lycka till

          Jag kollade igen på dina bilder, jag kanske ser fel, men den brädan som ligger mot marken, den ser ut att vara i tryckt virke? Liksom dina stående stolpar?
           
          Citera
          Lasse Be
          Inlägg 20-04-2014, 17:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-03-2014
          Medlem nr: 79 570



          Helt rätt, nästan. Bara stoplarna är tryckta, varför det nu blev så. Allt annat virke är endast laserat en gång. Mina kanter är ju inte riktigt det du efterfrågar, men jag tänkte att med armeringsjärn som fötter så står även en tunn planka ganska stadigt i marken och jag byter gärna om ett antal år mot att slippa tryckt virke.


          --------------------
          60+are som kryper runt i gräset på sommaren och åker på isen på vintern
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 22-04-2014, 10:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Då förstår jag. Jo, jag är inne på att göra något snarlikt, men skippar stolparna. Lite obehandlad ytterpanel i dimensionen 21x120 och med din lösning med armeringsjärnen som förankrar dem i marken. Tänkte att jag gräver ner dem till hälften, lägger en remsa markduk under och en bit ut så lägger jag sedan enkla markstenar 210x140 utmed plankorna ovanpå duken. Det gör inget om jag får lägga 300:- vart 3:e år på att byta virket.

          Jag tror det blir tillräckligt bra.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 23:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon