Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bandbredd och internetleverantör
          Pius
          Inlägg 17-06-2011, 11:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          Mina frågor till "församlingen" här är just vilken bandbredd och vilken internetleverantör har ni och hur mycket kostar det?

          Själv har jag 1,5-2 mbit/s (det lägsta) hos Telia och kostar 252 kr i månaden. Funderar på att skaffa mig lite mer så jag kanske kan se på Voddler.

          Men att det ska vara så attans dyrt fortfarande.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 17-06-2011, 11:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Bredbandsbolaget 100/100mb/s antingen 259 eller 299:- i månaden kommer inte ihåg tongue.gif
          Bor i lägenhet så har ju fiber direkt i väggen ^^


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          dahla
          Inlägg 17-06-2011, 14:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          CITAT (Pius @ 17-06-2011, 12:11) *
          Själv har jag 1,5-2 mbit/s (det lägsta) hos Telia och kostar 252 kr i månaden.


          Jag har samma, jag bor som siste man på den här telefontråden långt ut i skogen och kan inte få högre hastighet... det har varit problem från första mars när dom kopplade in telefon och Internet här och det verkar aldrig bli någon rätsida på det hela heller... jag har gjort runt 20 felanmälningar och efter tre dagar klarskriver dom och påstår att dom har lagat någonting... när jag ställer frågan om vad problemet var så kan dom inte svara på det... dom har lovat kompensation för problemen men jag har aldrig sett nånting av den kompensationen och jag har ärligt talat ingen tilltro till telia eller skanova längre. Jag har samlat alla anmälningar jag har gjort om fel och dokumenterat hur lång tid det har tagit för att få återkoppling och jag kommer lämna det här till allmänna reklamationsnämnden och mitt juridiska ombud ska få ta hand om det här med kompensationen som jag blivit lovad.

          Jag har ändå arbetat med Internet i 16 år nu så jag har ju lite koll på hur det INTE får gå till... jag kan ju förstå hur frustrerande det lär vara för någon som är teknisk analfabet och hamna i min situation...

          Om det hade fungerat så tycker jag inte att 250 kronor i månaden är någonting att gnälla över... det finns inte många "nöjen" man kan betala 250 kronor för och använda dygnet runt i en månad... vad kostar en biobiljett för två timmar idag?
           
          Citera
          varghem
          Inlägg 18-06-2011, 07:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem sedan:
          05-06-2009
          Medlem nr: 23 954



          Vi hade ett himla problem med uppkopplingen till telias bredband också i början. Det kom och gick allt efter eget behag. Efter 3 år kom dom äntligen på att våra ledningar var kassa (när dom mätte när jag klagade så var det iiiiiiiiiinga problem) Teknikern som dök upp blev förskräckt över våra ledningar och bytte omedelbums.
          Sen dess har det funkat nästan felfritt.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 18-06-2011, 11:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har glocalnet mobilt bredband 189 per mån det lovar 7mbit för det mesta dvs det varierar (det är svårt att kolla jag testade bredbandskollen men den var inte att lita på -jättekonstiga resultat). Jag köper dessutom säkerhetspaket 35 per mån. Det duger att surfa med vilket i princip är det enda jag gör just nu. Det duger inte att ladda ner något med tror jag har inte ens testat. Det jag har gjort är att lyssna på streamade ljudböcker ibland och då sänks hastigeheten efter ett tag eftersom det är begränsning (eller betala 100 kr till) i tid för den köpta hastigheten. Min son som är kunnig i det här säger att det går att få billigare nu så jag byter kanske senare, Återkommer om jag får reda på något bättre. Däremot är jag helt såld på mobilt jag kan ha det med mig och plugga in var jag vill. Köpte en liten bärbar dator samtidigt som går ner i handväskan för 150/mån i 2 år.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 18-06-2011, 15:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (fvd @ 18-06-2011, 12:44) *
          Jag har glocalnet mobilt bredband 189 per mån det lovar 7mbit för det mesta dvs det varierar (det är svårt att kolla jag testade bredbandskollen men den var inte att lita på -jättekonstiga resultat). Jag köper dessutom säkerhetspaket 35 per mån. Det duger att surfa med vilket i princip är det enda jag gör just nu. Det duger inte att ladda ner något med tror jag har inte ens testat. Det jag har gjort är att lyssna på streamade ljudböcker ibland och då sänks hastigeheten efter ett tag eftersom det är begränsning (eller betala 100 kr till) i tid för den köpta hastigheten. Min son som är kunnig i det här säger att det går att få billigare nu så jag byter kanske senare, Återkommer om jag får reda på något bättre. Däremot är jag helt såld på mobilt jag kan ha det med mig och plugga in var jag vill. Köpte en liten bärbar dator samtidigt som går ner i handväskan för 150/mån i 2 år.


          Mobilt bredband verkar helt klart perfekt.

          Det kom några år för sent för min del bara. Jag åkte ofta från Stockholm till landet, där jag fick använda modem, då hade det varit bra med mobilt bredband.

          Det borde väl spara in pengar också eftersom jag skulle kunna säga upp den fasta telefonen (som jag ändå knappt använder, jag sms:ar och mailar folk). Tidigare hade jag Tele2 men kommer inte ihåg varför jag bytte. confused.gif

          Det är krångligt det här med vilken leverantör som är billigast och bäst. Man jag får väl hålla mig till Telia så jag slipper byta mailadress.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 18-06-2011, 15:49
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Man behöver ju bara en mobil och en dator idag, mobilt är ju bra för er som bara surfar men ladda ner och se filmer så kan det gå segt men idag har de ju rätt hög hastighet och utan tak så väljer man rätt bara ^^


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 18-06-2011, 19:09
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Den fasta telefonen sade jag upp direkt när jag bytte till mobilt, jag hade ADSL och var tvungen att ha telefonen till det. Jag SMsar för 65 ör på bredbandet också.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 18-06-2011, 19:21
          Länk hit: #9


          Gäster






          Bredbandsbolaget 100/100, telefoni ingår. Tror vi betalar lite över 300 bagis i månaden. Mycket nöjda.
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 18-06-2011, 20:58
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Har sagt upp mitt fasta bredband till augusti och övergår till mobilt. Har nu 6mb och får 3,5- 4 mb med mobilt bredband(har testat). Blir mycket billigare och jag som har lång ledning slipper ständiga avbrott när vädergudarna är på dåligt humör. Men så har jag en 3g-mast inpå knuten så signalerna är stabila o starka när jag ansluter till det mobila nätet. 199 kr istället för nuvarande 306 kr blir ju en del på sikt.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Aqualize
          Inlägg 19-06-2011, 10:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          08-09-2009
          Medlem nr: 25 967



          Kanske inte en permanent lösning men jag vill tipsa om att man kan koppla mobilen till datorn och använda den som bredbandsmodem. Kostnaden blir som när man surfar genom mobilen, dvs. man bör ha ett datatillägg till abonnemanget. Detta har fungerat på nog i princip alla telefoner, dock kan det vara krångligt att sätta upp om man måste göra det helt manuellt. Jag rekommenderar att ta hem telefontillverkarens program för att koppla datorn till mobilen (av flera tillverkare kallad "PC suite"). Där kan det finnas en snabbknapp för att koppla upp på nätet, ev. får man ange sin operatör.
          I värsta fall får man bli utan dessa saker och då identifierar datorn mobilen som ett modem. Då ska man skapa en fjärranslutning som ringer upp ett visst nummer och detta är något man kan få gräva djupt efter på operatörens supportsidor eller googla på. Numret ska vara något i stil med *99***1#. Är det ett vanligt nummer man hittat så är det inte vad man ska ha för då fungerar det som ett gammalt dialupmodem och man får hastighet och minutkostnad efter det.

          Hastigheten beror på mobilen, vilken standard den har. T.ex UMTS är väl vanlig 3G, HDSPA snabbare osv. Googla på spec för ens mobil.

          För att svara på trådskaparens frågan: Jag har studentnät och skiten ingår i hyran. Ingen specificerad hastighet men nätverksuttagen kör 10Base-T, dvs. 10 Mbit/s är maximala ur det.

          Redigerat av Aqualize: 19-06-2011, 10:59
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 02:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon