Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pengar, är inte lätt att handskas med dem numera - och dyrt är det.
          ingrid fuxwall
          Inlägg 10-05-2012, 20:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Var med och skötte en försäljning för välgörande ändamål, vi det blev självfallet kontanter.
          Dessa skulle skänkas till en organisation och jag tog på mig uppdraget att ta pengarna för att skicka dem vidare. Första banken handskas inte med pengar! Så jag fick gå till nästa där de snällt tog emot mina sedlar men det kostade 125 kronor att få dem räknade.

          Självfallet var jag tvungen att visa leg för att få sätta in pengarna – till förmån för aidssjuka barn i Afrika, gjorde jag gärna men var tvungen att beklaga mig över att det var så svårt att handskas med pengar numera och fick då veta att man nog snart skulle kunna hyra en kortläsare för enstaka tillfällen, som för hjälporganisationer när de står med sina bössor, för kyrkan för att få in kollekt och allt sådant.
          Funderar vidare och inser att även barn som säljer jultidningar och kakor bör ha med sig en kortläsare – samhället utvecklas! men jag hänger inte med
           
          Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 10-05-2012, 20:16
          Länk hit: #2


          Gäster






          Hmmm tänker bara på mig själv, jag har nästan aldrig kontanter. Med andra ord kan Rödakorstanterna skramla hur mycket de vill med bössan, det hjälper inte helt enkelt. Hyra kortläsare, det låter ändå väldigt spejsat... Undrar om det skulle hjälpa? Stannar man för att fumla upp ett kort ur plånboken och dra den och slå koden för att skänka en slant? Jag är tveksam. På loppisar och annat funkar det såklart bättre, där är det nog en bra ide.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-05-2012, 20:29
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (ingrid fuxwall @ 10-05-2012, 21:10) *
          Funderar vidare och inser att även barn som säljer jultidningar och kakor bör ha med sig en kortläsare – samhället utvecklas! men jag hänger inte med


          Ja det är nog säkrast så stor som rånrisken är nu för tiden. En unge som har en massa kontanter på sig är ett lätt och eftertraktat villebråd.
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 10-05-2012, 20:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Vi går ju mot det kontantlösa samhället. Har själv aldrig kontanter på mig. Tycker plastkorten är en lisa att ha. Om man inte glömmer koden förstås, vilket har hänt.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-05-2012, 20:44
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är säkrast att alltid ha några hundra i kontanter i plånboken, för plötsligt en dag fungerar inte kortet och då står man där crying.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-05-2012, 20:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är oftast gratis att sätta in pengarna på eget konto, sen kan man skicka dem vidare. Jag har alltid lite kontanter på mig, en del affärer godkänner inte kortbetalning för småsummor.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 10-05-2012, 20:53
          Länk hit: #7


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 10-05-2012, 21:44) *
          Det är säkrast att alltid ha några hundra i kontanter i plånboken, för plötsligt en dag fungerar inte kortet och då står man där crying.gif

          Amäh! DÅ har man ju ett kort till! wink.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-05-2012, 21:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag försökte en gång handla med kortet på en julafton. Efter 3 försök halade jag upp några hundralappar och betalade med. Kön bara växte i kassan. Kassan fick inget svar från banken, det var nog inte bara jag som försökte just då. biggrin.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-05-2012, 21:37
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Vi brukar slänga mynt i en liten papplåda, och gå till banken då den är "full". Det skulle kosta 125,- att räkna upp, sa banken. Då gick Anita till grönsakshandlaren på torget,och berättade vad som hänt. "-Men kom hit med pengarna - vi behöver dom!. Utan att räkna dom, gav han frun vad han trodde fanns i lådan. Såklart gynnade hon handlaren, köpte 20 liter lingon, och han bar hem dom till oss... Service på min ära...!
           
          Citera
          stephan sndlng
          Inlägg 10-05-2012, 22:09
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          24-04-2012
          Medlem nr: 75 927



          1017 år sedan första Svenska myntet präglades i Sigtuna Anno 995 Erik Segersäll hette gubben som myntade.
          idag får man många plastkort för det myntet?
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 10-05-2012, 22:12
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Jag tror att inom en snar framtid kommer många betalningar skötas via mobilen.


          --------------------
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-05-2012, 22:18
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Läser med förvåning den här tråden . Har inte era banker insättningsmaskiner för sedlar resp mynt ?

          Det har våran , Swedbank , och inte kostar det något att få pengarna räknade/insatta.

          Om man har pengar som ska skickas in till något ändamål så kan man , utan att betala ett öre , sätta in dem på sitt eget konto och så därifrån överföra dem till organisationen i fråga.

          Man får såklart kvitto från insättningsmaskinen så man vet summan och kan redovisa till insamlingsföreningen hur mycket det var . Sedan skriver man ut sidan där man kan se överföringen.


          Har alltid , som flera andra här , ett par hundringar i plånboken i fall att . Har ju råkat ut för att kortet inte funkar eller att man inte tar kort.

          Att man ska betala med kort hos torghandlaren eller till Röda Kors-bössan verkar inte så smidigt.



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 10-05-2012, 22:21
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Det blir synd om alla härliga gårdsloppisar och bondauktioner när kontanterna försvinner.

          Har själv alltid ngr hundringar i plånboken för nödfall. Annars sliter jag mest kort.

          Tycker det är hutlöst av bankerna att ta så mkt betalt för att räkna kontanter, men så länge vi inte protesterar kan de ju bete sig som de vill. wink.gif


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-05-2012, 23:04
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Red Top @ 10-05-2012, 23:21) *
          Det blir synd om alla härliga gårdsloppisar och bondauktioner när kontanterna försvinner.

          Har själv alltid ngr hundringar i plånboken för nödfall. Annars sliter jag mest kort.

          Tycker det är hutlöst av bankerna att ta så mkt betalt för att räkna kontanter, men så länge vi inte protesterar kan de ju bete sig som de vill. wink.gif




          Vår bank ville ta ut en räkningsavgift för insättning av mynt i atuomaten. Protesterna blev stora , t o m en som satt i styrelsen protesterade , så det blev ingen avgift.

          Avgiften var tänkt att täcka upp för inköpet av automaten men då skulle banken få betalt många gånger om under årens lopp .

          Protesterade mot en annan sak som banken ville införa för ett tag sedan och fick prata med en mycket skamsen chef som gjort bort sig genom att gå emot sina egna regler.

          Det lönar sig ibland att protestera så man ska inte ge upp utan att prova det.

          Redigerat av mamamaggan: 10-05-2012, 23:05


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-05-2012, 00:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (mamamaggan @ 10-05-2012, 23:18) *
          Läser med förvåning den här tråden . Har inte era banker insättningsmaskiner för sedlar resp mynt ?

          Det har våran , Swedbank , och inte kostar det något att få pengarna räknade/insatta.

          /.../

          Swedbank är ju en av de banker som mer och mer slutar med pengar på banken. Här hos oss tvingas alla Swedbankkunder ta kort och använda bankomat oavsett vad de tycker om det.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-05-2012, 00:52
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Anma @ 11-05-2012, 01:14) *
          Swedbank är ju en av de banker som mer och mer slutar med pengar på banken. Här hos oss tvingas alla Swedbankkunder ta kort och använda bankomat oavsett vad de tycker om det.



          Jo visst blir det sämre och sämre med hanteringen av kontanter men så länge det finns insättningsautomater så kan man ju sätta in kontanter , och få dem räknade , utan avgift.



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-05-2012, 05:24
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Och alla gamla människor som inte kan hantera ett kort. Tror ni att dom kommer ihåg ett kod.

          Värst är Nordea här i stan. Vir hade problem med svärmors konto. Kortet hade gått ut, inget nytt kom. Sen skickade dom ett nytt kort men hon skulle hämta det på posten. Hon orkade inte ta sig dit. Även om min sambo har fullmakt för allt som rör henne så fick han inte ut brevet på posten.

          Först när han blev so riktig förb........ då fick han kortet hem till sig. Men under tiden då? Innan sambon hittade ett Nordea kontor som habe kontanter tog det sin tid. När dom där sedan tyckte att sambon skulle ha sin mamma med sig, var han nog nära att riva kontoret. Vad har man fullmakt till?

          Hon har aldrig haft kort och skulle inte heller kunna lära sig det med sina nästan 97 år.

          Elisabeth
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 11-05-2012, 05:53
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-05-2012, 06:24) *
          Och alla gamla människor som inte kan hantera ett kort. Tror ni att dom kommer ihåg ett kod.

          Värst är Nordea här i stan. Vir hade problem med svärmors konto. Kortet hade gått ut, inget nytt kom. Sen skickade dom ett nytt kort men hon skulle hämta det på posten. Hon orkade inte ta sig dit. Även om min sambo har fullmakt för allt som rör henne så fick han inte ut brevet på posten.

          Först när han blev so riktig förb........ då fick han kortet hem till sig. Men under tiden då? Innan sambon hittade ett Nordea kontor som habe kontanter tog det sin tid. När dom där sedan tyckte att sambon skulle ha sin mamma med sig, var han nog nära att riva kontoret. Vad har man fullmakt till?

          Hon har aldrig haft kort och skulle inte heller kunna lära sig det med sina nästan 97 år.

          Elisabeth


          Ja, det här är ett utmärkt exempel på att dataåldern, och med den betalhanteringen, fasas in på tok för snabbt. Önskvärt vore om man väntade in generationsväxlingarna på ett lite humanare sätt och körde parallella system tills folk har med sej tekniken "i ryggmärgen", fr.a. fram på ålderns höst.

          Redigerat av Cacki: 11-05-2012, 05:54


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 11-05-2012, 05:58
          Länk hit: #19


          Gäster






          Långt tillbak inrbar Banktillståndet en skyldighet att hantera kontanter och växla pengar.

          Utvecklingen med internetbanker förändrade mycket.

          Bankerna är idag bara intreserade av vinst och det är lätare att avgiftsbelägga korten och transaktionerna på korten.

          Det är mycket svårt för den som inte blir betrodd med kort utan bara hänvisad till kontanter.

          Det fins krav från butiksanställda att inte hantera kontanter sena kvällar ...
          Liksom det fins krav från pubbar att det måste vara kontanter ...

          Själv gillar jag kortet men kontanter i reserv är nödvändigt och ett måste.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-05-2012, 06:26
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Cacki @ 11-05-2012, 06:53) *
          Ja, det här är ett utmärkt exempel på att dataåldern, och med den betalhanteringen, fasas in på tok för snabbt. Önskvärt vore om man väntade in generationsväxlingarna på ett lite humanare sätt och körde parallella system tills folk har med sej tekniken "i ryggmärgen", fr.a. fram på ålderns höst.


          Cacki hur mycket det än sitter i ryggmärgen så tar åldern ut sin rätt, med glömska och eventuellt även åldersdemens. Då måste för läkarvetenskapen hitta botemedel för det.......

           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-03-2024, 06:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon