Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pluggbrätten - täcka eller inte täcka?, Eventuella skillnader mellan pluggbrätten och miniväxthus
          Billhook
          Inlägg 26-02-2019, 22:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          09-05-2009
          Medlem nr: 23 110



          Bifogad fil  pluggbr_tten.jpg ( 117.22k ) Antal nedladdningar: 15


          Jag har fått en hel hög med pluggbrätten av proffskvalitet med bevattningbrickor och kapilärduk. Jag brukar förodla i små minidrivhus, krukor med plastpåsar över samt några pluggboxar med lock inomhus nu på vårvintern - jag har tyvärr inget växthus eller uterum. Jag har även försått ute i några odlingslådor i trädgården under duk.

          Något som slår mig är dock att jag aldrig ser något nämnas om övertäckning av sådden i pluggbrätten. Hur gör man? Behöver man inte täcka över sådden i pluggbrättena med någon plast? (Genomskinliga lock verkar ju inte finnas att köpa). Mindre pluggboxar säljs ju på handelsträdgårdar etc men där ingår lock precis som till minidrivhus. Varför skiljer det sig så?

          Dessutom: Är det mest lämpligt att förså i pluggbrätten inomhus i rumsvärme (med eller utan täckning) vid ljusa fönster, eller utomhus i skyddat läge i odlingslådor (med eller utan täckning)? Jag bor i Halland i zon 1.

          Jag tänker väl huvudsakligen odla perenner, men lite ettåringar kommer det också att bli. Jag har köpt en jättestor trädgård som inte fått någon större omvårdnad i många år och därför behöver renoveras. Jag tänker därför försöka ordna plantor i stora mängder själv för att hålla nere kostnaderna så gott det går.

          Tacksamt för all respons! confused.gif smile.gif

          Redigerat av Billhook: 26-02-2019, 22:56
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-02-2019, 17:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du bör ha nån slags plast över för att behålla jämn fukt en stor plastkasse och lite blompinnar som håller upp plasten brukar funka.

          Var du sår beror på vad du ska så en del vill gärna gro kallt andra vill ha hög och jämn värme. Själv tycker jag ofta det är enklare så i mindre byttor och sedan skola ut i brätten men om man vill kan man så i dem med. Det finns inte bara ett sätt att odla upp växter.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Billhook
          Inlägg 28-02-2019, 19:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          09-05-2009
          Medlem nr: 23 110



          Tack för svaret! Jo, att förså fröer är jag ganska van vid, i minidrivhus, plastlådor med påsar över etc. Förvirringen uppstod snarast i att jag inte har odlat i stora pluggbrätten innan och att dessa normalt inte verkar säljas med genomskinliga huvar. Jag har mest sett dem med frösådder i stora växthus utan någon plast över, alternativt utomhus i kall- eller varmbänkar och inte heller då med direkt någon plast över. Därför min undran över om pluggboxarna på något sätt var tänkta för en annan typ av förodling än "vanliga" minidrivhus/krukor med plastpåsar över/bredsådd med plast över etc.

          Nu hittade jag Lindbloms Frö som säljer just dessa pluggbrätten (de var en gåva från en vän, jättemånga!) och de har visst börjat sälja genomskinliga huvar nu som passar pluggbrättena. Så det löser ju det hela en del. Men som sagt - det verkar vara ovanligt med huvar till de stora (yrkesodlar-)brättena. :-)
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-03-2019, 11:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag jobbade som trädgårdslärare ett tag och då la vi stora sjok av mjölkvit plast över grönsakerna vi sådde med maskin i brättena. plasten togs bor då det grott sedan var det rätt hög fuktighet i växthusen så de klarade sig bra bara de grott


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon