Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära rosor nu?, Vildvuxen ros som behöver tuktas för att bli fin.
          Bruning!
          Inlägg 01-09-2017, 06:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          01-09-2017
          Medlem nr: 86 360



          Bifogad fil  IMG_9312.JPG ( 143.84k ) Antal nedladdningar: 7
          Hej! Ny på detta forum och ny på att ta hand om mina rosor. Rosen på bilden (är det en så kallad klätterros? Buskros? Stamros?) är fruktansvärt vildvuxen och växer snabbt som tusan. Har försökt beskära riktigt tufft i musöronens tid under några år. Det klarar den uppenbarligen, men blir inte vackrare av det. Kan jag beskära ner den nu, riktigt rejält? Finns det en chans att få den att blomma "längre ner" till nästa eller nästnästa år? För att dels slippa långa grenar med blommor långt upp över grannens garagetak och dels slippa den fula nakna stammen. (Har satt clematis som ska få klättra runt stammen, men den har inte kommit så långt än.)

          Tacksam för all ev input!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-09-2017, 06:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Du kan klippa ner den till våren så den kan börja om från början men tyvärr tror jag resultatet blir likadant. Den ser ut att stå på en skuggig växtplats och din bild visat tydligt hur den söker sig mot ljuset. Det blir inte snyggare att plantera en annan växt för att dölja den kala stammen och en Clematis kommer inte heller att gilla det skuggiga läget. Dessutom kommer det bli svårt att klippa ner Clematis om rosen är taggig.

          Så alternativet är att flytta plantan till en ljusare plats eller gilla läget.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-09-2017, 06:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag tycker rosen ser normal ut ifall det är en klängros de har i stort sett alltid nakna knän men man kan plantera nån större perenn nedanför som döljer det


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bruning!
          Inlägg 01-09-2017, 14:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          01-09-2017
          Medlem nr: 86 360



          Aha, tack så mycket för era svar! Jag vet inte om det är en klängros, hur vet man vilken sort det är?
          Har inte tänkt på väntplatsens läge förut. Det är skuggigt ja. Får klura på hur jag ska göra då!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 03:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon