Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompstera i plastsäckar?, Hur var det nu?
          Järfälla
          Inlägg 08-06-2003, 15:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 987



          Jag har för mig att förra året pratade sig någon varm för att det gick utmärkt att kompostera i plastsäckar - eller om jag läste i nån tidning... Då hade jag så bra kompost att jag inte lusläste, och minnescellerna var inte påslagna. ohmy.gif

          Nu ändrar vi på tomten och måste tömma en befintlig kompost. Har inte plats och tid att göra en ny. (Har redan en alldeles ny för i vår - och den har jag hållt fri från ogräsrens, så den vill jag inte blanda med den gamla.)

          NU TILL FRÅGAN:
          Tror ni det funkar att flytta över all kompost (som till viss del legat drygt 1 år) till säckar??
          (det är trädgårdsavfall + lite grönsaksrens + kaninspån/spillning)

          Vad ska man tänka på?

          Någon som provat???

          Funderar också över min vårinköpta kodynga som visade sig vara färsk, inte brunnen. blink.gif Tänkte låta den ligga till nästa vår. Den ligger kvar i svarta plastsäckar - är det bra eller dåligt att låta den vara så över vintern? Bör jag hålla koll på något, eller göra något? Säckarna ligger i halvskugga.

          /Cajsa
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-06-2003, 19:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Plastsäckar japp för den färdiga komposten, fast de tar ju plats de med - har Du plats med en pallkrage eller två?
          Annars så skulle jag blanda trädgårdskomposten och den ickebrunna kodyngan åsså stoppa alltihopa i en pallkrage elelr två - och så använda nästa vår!

          Annars kan Du låta den ligga kvar i plastsäckarna - ingen händer.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2003, 02:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Komposten som legat till sig ett år behöver inte ligga innesluten, den behöver bara efterkomposteras om ens det. Bra är om den inte lakas ut helt av regn, så att lägga den fritt i en hög med en skiva eller liten pressenning ovanpå räcker - om du inte vill använda den direkt.

          Färsk stallgödsel kan mycket väl komposteras i plastsäck. Fryser mer under vintern än om den ligger isolerad, men till vintern är det lång tid och då är även färsk kogödsel klar att efterkomposteras som ovan.

          Färk matkompost brukar inte vara så bra att lägga i plastsäck pga att fåglar, råttor och möss kan gnaga och hacka sig in i dem.


          --------------------
           
          Citera
          Järfälla
          Inlägg 15-06-2003, 21:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 987



          Tack för svar.

          Angående kodyngan:
          Vi har så många projekt i trädgården/tomten att de 2 halvdanna komposterna får invänta sin tur i "att-göra-listan", därför vill jag inte börja göra ännu en kompost/pallkrage.

          Kodyngan ligger i dubbla svarta plastsäckar, och är väldigt praktiska och "hygieniska" att flytta runt. (Vi grejar överallt, så varje nytt "permanent" ställe visar sig sedan vara bra till nåt annat)

          Fråga:
          Är det bra eller dåligt att de står i stark sol eller helskugga?
          Bör man kontrollera dem nån gång under sommaren - i så fall vad , eller är de helt "självgående"?

          Förövrigt så gick det dåligt att flytta över befintlig kompost (från förra året) till plastsäckar eftersom pinnar osv gjorde hål på säcken direkt. (Sen var det så mycket myror där... Äckligt!) Får se hur jag gör... Ville flytta bort den för att göra i ordning en rabatt just där. Därför tänkte jag en tillfällig plastpåse-lösning (som troligen drar ut på tiden) tills nya komposten har fått sin plats. Jag tror jag fyller upp lite hål på allmänningen istället... wink.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 18:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon