Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stenigt köksland, hur små stenar ska bort?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 02-08-2003, 12:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 61



          Mitt ena köksland är en gammal rabatt med ganska mycket sten i. När jag grävde i våras försökte jag ta bort alla stenar som var större än ca 2 cm. Grus är ju bra för strukturen men sten är inte bra om man odlar t ex morötter och svartrot. Tror ni att 2-centimetersgränsen är OK eller ska jag sätta gränsen vid en annan storlek?

          Det gäller alltså stenarna generellt i jorden, enstaka stora stenar på ytan kan ju vara gynnsamt som temperaturutjämnare men de får inte ligga längre ner och hindra rotfrukterna från att sträcka på sig.


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 02-08-2003, 13:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Humm 2cm, det är ju ganska stort. Grus är ju bra, men inteför mycket av det heller. Jag sollade i mitt trädgårdsland. Det fungeradebra. Men då ska man ha en soll med lagom maskor också. Men 1-2cm är kanske lagom, jag tycker du ska ta bort en del av de som är 1cm ocg alla över det. Lägg dit lite större stenar efter att du sått och saker och ting kommit upp. Så skulle jag gjort. Det kanju vara bra med stenarna på våren...


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 03-08-2003, 07:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 61



          Tack för svaret, allt över 1 cm låter bra. Det var så mycket sten att jag drog gränsen där jag stod ut med att ha den (begränsning av arbetsinsatsen), första omgången fick därför behålla tvåcentimetersstenarna. Alla utplockade stenar la jag i en hög vid sidan om, de kommer säkert till användning senare. När jag höstgräver kan jag plocka fler stenar, och så småningom blir det nog riktigt bra.

          Jorden behöver dessutom förbättras mycket, det märks en väldig skillnad mot mitt andra köksland. Kompost, marktäckning med gräsklipp och gödsling med komposterad kogödsel har den fått hittills.


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 03-08-2003, 09:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Hehe, man är lat ibland. Det är j uett väldigt jobb att plocka sten så jag förstår dej. Du får nog årdning där också till slut....


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon