Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Carmencitarönn som växer snett
          HelenaLag
          Inlägg 13-09-2021, 19:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          09-05-2013
          Medlem nr: 78 094



          Hej,
          Jag har en rönn Carmencita sedan några år. Den har vuxit bra och är fin, men den växer snett. Den hade stöttning första åren och stammen är rak och fin men det är själva kronan och toppen som växer lite som ett C. Jag har provat att tvinga den att växa rakare genom att fästa en lina nära toppen och dra den rakare. Har haft detta drag på under flera säsonger. Men det har inte hjälpt så mycket. Nu funderar jag på om jag kanske borde beskära den. De två skotten som är högst är sidoskott som vuxit om den riktiga toppen.
          Jätteglad om någon har ett tips!
          //Helena

          Bifogad fil  E3272A37_2611_4BD3_B930_A6E6A489E675.jpeg ( 135.13k ) Antal nedladdningar: 10
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2021, 17:20
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Men är det något stor problem om toppskottet växer lite bågformigt? Detta är ju ett träd som i naturen växer i blandade buskage där den måste sträcka sig mot solen varän den finns. Det är inte meningen att den skall växa hög och rak som en gran. Småträd blir ofta mer eller mindre oregelbundet formade.
           
          Citera
          HelenaLag
          Inlägg 17-09-2021, 21:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          09-05-2013
          Medlem nr: 78 094



          Nej, det kanske inte är något problem. Jag vet inte. Jag tänker att jag vill ge trädet de bästa förutsättningar att bli fint på sikt och då trodde jag att det var bra om det växer rakt och tycker mig ha hört att det inte är bra om andra skott växer högre än toppskottet. Men det kanske inte gör något i det här fallet. Jag ville i alla fall fråga 😊
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 20:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon