Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra olivträd?
          Ann i Göteborg
          Inlägg 28-08-2014, 12:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 580



          Jag funderar på hur jag skall övervintra olivträdet (stam+krona=1m högt) som nu stått i kruka ute hela sommaren. Jag har inget växthus eller orangeri utan kan välja mellan
          - inomhus
          - i det inglasade uterummet (ljust då även taket är av plast, men där blir minusgrader då det är riktigt kallt ute)
          - friggeboden (ganska mörkt trots ett fönster och även här kan temperaturen gå en bra bit under 0)

          Vad behöver jag tänka på vad gäller ljus, luftfuktighet, vattning, temperatur, m.m.?

          Hur tycker ni jag skall göra?


          --------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-09-2014, 01:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Uterummet är absolut att föredra. Ljust och svalt är perfekt. Lite minusgrader klarar det. Jag har mitt på den inglasade balkongen. Den har överlevt tre vintrar. Blir det riktigt kallt brukar jag spraya den lite med ljummet vatten.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 19-09-2014, 14:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 580



          Tack för ditt svar! Då skall jag förbereda för inflyttning så jag är redo när SMHI börjar varna för frost.


          --------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 20-09-2014, 14:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är säkrare metoden:

          oliv är mellanhavet träd så de behöver sval mellan +10-+15 under vinter med ljus för att de har blad och med lite vatten för att de har blad under vinter tid så:

          1 det kan man övervintra dem i sovrum som har + 18 till +20 med lysrör över minst 12 timmar varje dag.

          2 ute i vedbod eller mini växthus som har plus grader med att isolera kruka.

          3 på platsen som har lite plus och koppla till Sensor som koppla till Termometer som kan koppla till minielement som kan höja grader och kan skydda oliv från frost, frost som kan döda blad stam och rötter

          Obs
          ( olivträd kommer från mellanhavet och där finns fukt ljus och grader kan inte blir mindre än -10)

          så jag bjuder den här förslag till södra Sverige:

          - Jag läste att de stå ute i söder Sverige till -10 grader, de kan blomma bra och blir bra med frukt, för att de behöver kalt under vinter för att ge blommor, om du känner att ska bli frost, man kan spreja de med kalt vatten, för att kalt vatten ge ut värme när de vända sig till is under frost tiden, så de skyddar växter.

          --Olivträdet behöver stå ute hela året och behöver lite kalt som -10 före blomning.

          -- så jag tycker att oliv kan stå ute till temperatur blir -10 efter ska bra om blir mindre än 10 minus kan man ta den inne med plus från +10 till plus +18 med lysrör minst 12 timmar plus försöka höja fuktigt och med lite vattning.
          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 20-09-2014, 14:38
           
          Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 05-10-2014, 20:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 580



          Hej!

          Om trädet tål ner till -10 grader så skall jag ju inte ha för bråttom med att plocka in det. Det får alltså stå ute ett tag till och så förbereder jag till flytt till uterum eller in i huset om det blir riktigt kallt. Måste alltså skaffa växtbelysning i förebyggande syfte. Var hittar jag bra och prisvärd växtbelysning? Tänker att jag också kan ha den till de tidiga frösådderna... det borde väl gå?

          Tack för era svar och ert engagemang!


          --------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-10-2014, 11:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Den tål ca -10c/-12c om den växer i marken eller om man täcker krukan/växten. Annars ta in det när det varit några frostnätter ner till -5c i kruka tål dom, rötterna är känsliga för kyla när dom står i kruka. Då har den stått ute så länge det går och fått lite frost som gör att den blommar mycket till våren.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 09-10-2014, 10:07
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 08-10-2014, 15:52
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Tänk bara på att man ska vara försiktig med att ta in växter i torr rumsvärme om de har stått ute långt fram på hösten när det börjat bli kallt. Det blir en rejäl chock för växten som t o m kan dö av det. Så det är absolut bäst om du kan flytta olivträdet till ett svalt utrymme och inte ha det inomhus i rumsvärme. Inomhus mår ett olivträd överhuvud taget inte bra, i synnerhet inte på vintern. Om du ändå vill försöka övervintra det i rumstemperatur så är det nödvändigt med extra belysning, och försök undvika att det blir för torrt i luften. Fast om du bara behöver ta in det i rumsvärme tillfälligt under nån kort köldknäpp några få dagar på vintern så är det nog inte nån större fara, och jag tror inte att du behöver ha någon extra belysning då heller.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 09-10-2014, 04:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Om man har inte bra plats, så kan man övervintra den, om man isolerar kruka med isoleringsmaterial och lägga att den blir inte blött under vinter, plats som den står på är luftigt plats, man kan svepa kronan med vinterskyddsväv och ställa den bredvid varm vägg,
          Obs
          Man kan placera den på fönster bräden som lägger i trapphus, för batt deen är svalt o ljus under vinter tid.

          H.Bassam
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2014, 10:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Har inte haft några problem med att ta in olivträd direkt från ute till inne. Och ger man extraljus så har det för mig inte varit några problem att ha som krukväxt inne, brukar blomma i dec-feb, lite blad fälls men inte i jättemängd. Däremot ger man inte extraljus eller otillräckligt och man vattnar oregelbundet (eller för lite för mycket) så kommer bladfall garanterat.

          Så här hanterar jag princip alla växter jag odlar i krukor som behöver vintervila. Har dom ute så länge det går tar in och har extraljus minst 16timmar helst 18timmar ger vatten och näring som vanligt hela vintern. Tar sedan ut med avhärdning efter frosten är förbi. Ingen växt har dött, och alla brukar efter ca 2-3veckor börja växa aktivt igen och senare blomma och inleda ''vår'.
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 09-10-2014, 14:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Jag har inte haft samma positiva erfarenhet som du Alexander av att ha växterna ute länge. I synnerhet inneväxter som jag har haft ute "på grönbete" under sommaren brukar må väldigt dåligt om man väntar för länge med att ta in dem, så att temperaturomställningen blir väldigt stor. Men just oliv har jag ingen erfarenhet av att ha inne i rumsvärme.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2014, 15:04
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Tycker generellt växter som vill ha vintervila och som tål lite frost på hösten är ganska tåliga, då menar jag inte vanliga inne krukväxter man har ute på sommaren som man tar in kanske i mitten på september, innan det blir +5c. Utan växter som fikon, citron, oliv, myrten, rosmarin, palmer m.m.

          Denna metod av att ge dom vintervila under hösten ute, och att ge dom vår inne med extraljus under vintern. Har gjort att jag just kunnat odla växter som oliv och andra vintervilande krävande växter fast man bor i lägenheten. Även känsliga ''trädgårds'' växter har jag övervintrat på detta vis som vinranka, magnolia, hortensia m.m.

          Man får testa sig fram vad som funkar bäst för en själv smile.gif har man ett svalt utrymme som håller frostfritt eller där det bara blir lättare frost så kan det vara lättare kanske för man behöver inte tänka på vattningen lika utan det vilar och sköter mest sig självt. Att stimulera vår inne kan kanske vara lite knepigare. Fördelen som jag se är just det jag känner att jag har koll på växterna mer och dom blommar tidigare som gör att man få skörd som annars inte hinner mogna och växterna får en längre växtperiod. Nackdel är att man får vänta lite på våren och man måste avhärda noga innan man sätter ut. Men bäst är väl utefter sina egna förutsättning testa sig fram tummenupp.gif
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 09-10-2014, 22:56
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Oliv behöver kalt för att ge blommor växter, så det är bra .om de sätter ute längre på
          hösten till blir minus 5, för att de ger bra blommor knoppar .

          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 12:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon