Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blomman för dagen, avhärdning?
          Anna F
          Inlägg 03-06-2003, 09:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-05-2003
          Medlem nr: 1 383



          Hej!

          Hur ska jag bära mig åt för att avhärda mina enorma "Blomman för dagen"? I vanliga fall brukar det ju vara "små" plantor man avhärdar, inte en och en halv meter långa "trasselnystan". Hur det skulle gå till att bära dem ut och in fattar jag inte...
          Jag har flyttat ut dem i vårt inglasade uterum, och där har de nu bott en vecka (och blivit ännu större...). Tanken är att de ska ut i trädgården, men jag antar att de måste avhärdas ordentligt först, eller räcker det kanske att ha bott i uterummet ett tag?

          hälsningar

          Anna


          --------------------
          ––– ZON 1 –––
           
          Citera
          Cecilia zon 5
          Inlägg 03-06-2003, 10:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 934



          Jag har slängt ut mina på balkongen i kallblåsten idag. Känner mej lite taskig men de ryms helt enkelt inte inne. Du kan få rapport om nåra dar om dom klarar sig utan avhärdning ohmy.gif ohmy.gif

          Det var ett hiskeligt pillande för att ta lös dom från allt dom hade slingrat in sig i här inne tongue.gif
           
          Citera
          Ann-Christin Lin...
          Inlägg 03-06-2003, 10:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 23



          Ja, de är ena hiskeliga monster på att växa! Tur att de inte är köttätande också! Jag hade två STOOOORA exemplar i 15-liters hinkar i växthuset förra året, men de växte faktiskt ihjäl sig, så det var riktigt skönt att klippa ner dem och försöka slingra loss alla deras armar mellan tomater, gurkor och melon! I år låter jag bli Ipomoea! wacko.gif rolleyes.gif

          Du får väl försöka reda ut oredan så gott det går. Har du tänkt låta dem slingra uppåt väggarna på spaljéer, eller ska du ha dem på någon sorts pilstrut eller, jag blir så nyfiken.... wub.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Hälsar Anki!
           
          Citera
          ina76
          Inlägg 03-06-2003, 12:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          13-01-2003
          Medlem nr: 574



          Hmm, mina blomman för dagen är ca 1 cm höga. Jag var sen med sådden. det är första gången jag sår denna blomma.

          Har ni några mirakelknep för att få fart på växten??
           
          Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 03-06-2003, 19:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 316



          Jag hivade helt resolut ut mina förra veckan! Det må bära eller brista...står inte ut med att ha dem inne längre. Och de giller inte inneklimatet längre heller. Blir det några järnnätter får jag väl försöka skydda dem med väv. Men med tanke på den värmebölja som stundar är risken kanske inte så stor...
           
          Citera
          Anna F
          Inlägg 03-06-2003, 21:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-05-2003
          Medlem nr: 1 383



          Tack för alla svar. Jag gör väl som ni andra – slänger ut dem och hoppas på det bästa! Ska bara trassla ut dem först, vilket inte blir det lättaste.
          Anki – de är egentligen inte mina utan tillhör femåriga dottern. Hon har haft dem som "djungel" i sitt rum, och nu är hennes plan att de ska klättra på den gamla julgranen som vi med gemensamma krafter tryckt ner i marken... Förhoppningsvis funkar det som hon har tänkt.

          /Anna


          --------------------
          ––– ZON 1 –––
           
          Citera
          Anna F
          Inlägg 03-06-2003, 21:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-05-2003
          Medlem nr: 1 383



          Tack för alla svar. Jag gör väl som ni andra – slänger ut dem och hoppas på det bästa! Ska bara trassla ut dem först, vilket inte blir det lättaste.
          Anki – de är egentligen inte mina utan tillhör femåriga dottern. Hon har haft dem som "djungel" i sitt rum, och nu är hennes plan att de ska klättra på den gamla julgranen som vi med gemensamma krafter tryckt ner i marken... Förhoppningsvis funkar det som hon har tänkt.

          /Anna


          --------------------
          ––– ZON 1 –––
           
          Citera
          Anna F
          Inlägg 03-06-2003, 21:31
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          12-05-2003
          Medlem nr: 1 383



          Tack för alla svar. Jag gör väl som ni andra – slänger ut dem och hoppas på det bästa! Ska bara trassla ut dem först, vilket inte blir det lättaste.
          Anki – de är egentligen inte mina utan tillhör femåriga dottern. Hon har haft dem som "djungel" i sitt rum, och nu är hennes plan att de ska klättra på den gamla julgranen som vi med gemensamma krafter tryckt ner i marken... Förhoppningsvis funkar det som hon har tänkt.

          /Anna


          --------------------
          ––– ZON 1 –––
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 03-06-2003, 23:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          CITAT
          Hmm, mina blomman för dagen är ca 1 cm höga. Jag var sen med sådden. det är första gången jag sår denna blomma.


          Du är inte ensam om att ha sått sent, mina är ungefär sju cm höga, och nybörjare är jag också.


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Cecilia zon 5
          Inlägg 04-06-2003, 12:15
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 934



          Ella och Ina, jag tror inte ni behöver oroa er, när de väl sätter fart och växer går det fort!!!
          (dock la jag märke till att de röda som jag hade sått tog lite längre tid på sig än de blå. Nu har de växt ikapp)

          Rapport från balkongen: Alla fyra plantor lever och frodas trots ner mot fem grader och blåst inatt. Det kommer nog att gå vägen biggrin.gif
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 04-06-2003, 15:26
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Hur pass kräsna är det när det gäller skugga!? Jag har en gammal hasselbuske som klippts ner och vuxit upp på ett vidrigt sätt, som jag behöver för att den ger insynsskydd. Jag funderar på att låta blomman för dagen klättra på de grenarna. Jag försöker forma och glesa ur hasseln så att den ger lite mer typ flytande skugga... wacko.gif blink.gif

          Vad tror efarna blomman för dagen odlare???

          Allt stöd mottages tacksamt! wub.gif wub.gif wub.gif


          --------------------
          Ella
           
          Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 04-06-2003, 20:14
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 316



          Jag tror Blomman för dagen är rätt så solkrävande, det är i alla fall min erfarenhet. Men du kan väl alltid prova att sätta några plantor vid hasselbusken. Går det så går det!

          För övrigt tycker jag det borde räcka med att så dem nån gång i början av maj, varför ska de sås redan i februari, när de växer så våldsamt så man till slut bara vill bli av med dem..!? Nästa år tänker i alla fall jag vänta till i maj.
           
          Citera
          evarina
          Inlägg 05-06-2003, 10:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem sedan:
          16-04-2003
          Medlem nr: 1 184



          Jag försökte avhärda min blommafördagen. Den surade så fort den kom utomhus. Så till slut fick jag nog och ställde ut den för 3 veckor sedan. Tänkte att om den dör så fixar jag en ny. Den var grinig i 3 dagar men växter nu så det knakar.
          /Eva
           
          Citera
          Ann-Christin Lin...
          Inlägg 05-06-2003, 15:17
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 23



          Anna F - det låter ju görfestligt med Blomman för dagen i julgranen! Om det lyckas måste du fotografera och visa oss! wub.gif rolleyes.gif

          Jag har en bekant som har planterat klematis vid ett dött - och helt avbarkat - litet äppelträd! Det är jättesnyggt.... wub.gif smile.gif


          --------------------
          Hälsar Anki!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 21-05-2024, 13:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon