Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dracaena Marginata, Hur vet man om dracenan fått för mycket vatten?
          ArgaTanten
          Inlägg 13-03-2018, 19:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          Hej. Jag är ny här på forumet, men jag har sett att det finns massor av trådar om dracenor. Dock har jag inte lyckats hitta svar på vad jag undrar. Helt enkelt: Hur i hellsefyr vet man om en kantdracena har fått bruna bladspetsar pga för mycket vatten ELLER om det beror på torr luft, ELLER något annat, kanske för lite vatten, t o m? Det verkar finnas tusen olika teorier. confused.gif
          Jag köpte för en månad sedan en dracaena marginata, eller rättare sagt tre stycken, samplanterade i en kruka. Nu är det så här att den största av dem, som är ca 130 cm hög) har väldigt många blad (ja, de flesta av bladen, faktiskt) som är bruna i bladspetsarna. Den näst högsta har en del blad med bruna spetsar, medan den minsta av dem (ca 40 cm hög) bara har några enstaka blad med bruna spetsar.
          Nu funderar jag så klart över varför de ser ut så här, och vad det kan bero på. Krukan står i ett ganska mörkt hörn, MEN ca varannan dag baxar jag den till ett söderfönster, så den får stå ljust. Jag duschar den med blomspruta varje dag, nästan. Vattnar gör jag underifrån, på fat, en gång i veckan.
          Det sägs ju att bruna bladspetsar tyder på övervattning, men skulle då inte alla tre dracenorna ha lika mycket bruna bladspetsar? Jag funderar på om det kan bero på torr luft, men återigen: Skulle inte alla tre vara lika torra då?
          Kan det vara så att krukan får för lite vatten, så att den största av växterna inte får tillräckligt och att det är därför den har fler bruna bladspetsar än de mindre? Och hur gör man egentligen när man vattnar underifrån på ett bra sätt? Hur länge ska man låta krukan stå i vatten? Jag är "nyfrälst" på det här med krukväxter, och har försökt läsa mig till hur man tar hand om sina "älsklingar" på bästa sätt, men ingenstans har jag lyckats hitta något om hur länge man egentligen ska låta växterna stå i vatten när man vattnar på fat.
          Hoppas det finns några kloka, snälla människor här som kan komma med råd. help.gif
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 13-03-2018, 19:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Intressant fråga ! jag har tyvärr inget riktigt svar .Men man ska inte låta det stå vatten på fatet. På vintern måste man vara väldigt försiktig så man inte övervattnar Dracenor. Den har rötterna långt ner i krukan måste man tänka på.
          Men som sagt så har jag inte några bra svar. men för mycket vatten på vintern är inte bra.
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          ArgaTanten
          Inlägg 14-03-2018, 19:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          Tack för svar. Jo, jag vet ju att "för mycket vatten" inte är bra, men frågan är då: Kan de alls få för mycket vatten om man vattnar underifrån? Jag har gjort så att jag ställer krukan på ett stort fat med vatten och så har jag låtit den stå ca 1 timme. Är vattnet slut då, har jag fyllt på lite mer och låtit den stå en halvtimme till, ungefär. Därefter lyfter jag bort krukan. Kan växterna ändå ha fått för mycket vatten av det? Eller är det så, att den största av dem inte hunnit dricka tillräckligt ändå, och därför har fler bruna bladspetsar än de mindre??? Som sagt, det är så mysko att den största plantan har så många blad med bruna spetsar... confused.gif
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 15-03-2018, 15:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          Alldeles för mycket vatten ! Du dränker den i princip. Rötterna är längst ner i krukan just där du nästan hela tiden har vatten. De får syrebrist. Att den större får mer bruna bladspetsar kan ju bero på att den harr större rötter som ligger längst ner i blötan....
          Nej låt den torka till innan du vattnar nästa gång. Och häll inte på nytt hela tiden !
          Lycka till och berätta hur det går.
          Mvh vanjalarsa 😌
           
          Citera
          ArgaTanten
          Inlägg 26-03-2018, 10:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          "Rötterna är längst ner i krukan just där du nästan hela tiden har vatten."
          Hur menar du nu? Jag låter den stå i vatten en timme, en gång i veckan, skrev jag ju, och sedan tar jag bort krukan från fatet med vatten. Då kan det väl inte vara vatten hela tiden??? confused.gif
           
          Citera
          teo
          Inlägg 27-03-2018, 19:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          19-07-2009
          Medlem nr: 24 902



          Har man 'vanlig blomjord' (som oftast består av mycket torv) fungerar den ju som en tvättsvamp som man lägger i vatten - den suger upp så mycket vatten att den blir mättad. Det dröjer sedan lång tid innan den torkar upp - förmodligen längre tid än en vecka. Kantdracena har ju inte så stora blad (till ytan) där vatten kan avdunsta. Jämför med en fredskalla som (tydligen) förbrukar enorma mängder vatten och ofta behöver vattnas flera ggr/veckan (annars slokar bladen snabbt)
           
          Citera
          ArgaTanten
          Inlägg 16-04-2018, 09:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          [quote name='teo' date='27-03-2018, 20:18' post='1747140']
          Har man 'vanlig blomjord' (som oftast består av mycket torv) fungerar den ju som en tvättsvamp som man lägger i vatten - den suger upp så mycket vatten att den blir mättad.

          Har du något tips på lämpligare jord för växter som inte vill ha så blött? Har i alla fall planterat om dracenorna nu i en större kruka (jo, jag vet att det riskerar att bli ännu blötare då, men den gamla krukan var väldigt, väldigt trång) och så har jag blandat blomjorden med perlite, lite pimpsten och en näve planterindsgrus. Vet inte om det blir en bättre jord för dracenorna av det, men jag hoppas. Vad tror du om den jordblandningen? Än så länge verkar de trivas bättre, i alla fall.
           
          Citera
          teo
          Inlägg 16-04-2018, 14:16
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          19-07-2009
          Medlem nr: 24 902



          Allt som är icke-torv - och inte suger upp vatten är ju bättre i det avseendet. Den beskrivna blandningen låter bättre - mer åt kaktus/suckulentblandning.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 13:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon