Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > orkidéer, omplantering?
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 30-04-2018, 16:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Hej!
          Jag är ingen "orkidémänniska" men har fått några orkidéer av andra, och har i alla fall försökt sköta om dom så dom hållits vid liv. De har blommat och sett ganska OK ut i något eller några år, men nu fick jag för mig att plantera om dom, eftersom de har sett lite hängiga ut ett tag. Det är vanliga orkidéer som man kan köpa i vilken livsmedelsaffär som helst som säljer enkla växter, alltså inga märkvärdiga rariteter. Jag köpte en påse med planterings"jord" som är nåt slags substrat bestående av barkbitar och liknande, alltså inte alls nån jord direkt. Det är ju helt omöjligt att få dessa hårda bitar att omsluta plantornas rötter som ju inte ser ut som vanliga växtrötter, utan som hårda slingriga fingrar ungefär. Jag vet att orkidéerna inte gillar vanligt vatten p g av kalken så jag skulle kunna tänka mig att man kan blanda i okalkad torvmull i substratet för att rötterna ska få mer kontakt med det dom står i. Som det nu är så kan man bara lyfta upp hela rotpaketet ur det torra substratet... Vad säger ni som vet?
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 30-04-2018, 21:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Rötterna vill ha både luft och ljus så jag tror inte att torvmull är så bra, rötterna ruttnar nog.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-05-2018, 05:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Orkidéer skall planteras i barkkompost, rötterna skall inte omslutas av jord. I naturen växer de på träd med rötterna fullt synliga.
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 01-05-2018, 10:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Hmm... jaså på så sätt. Rötterna ska alltså ligga löst bland barkkomposten? Ska ha både ljus och luft; det förklarar ju varför "orkidéjord" ser ut som den gör. Tack för svar!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 02:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon