Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitt mjöl?
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 16:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nya kostråd har det kommit och där stod bl.a. att man skall undvika vitt mjöl. Hur då? Kan man färga det? Vilken färg är nyttigast? Vad anser det allsmäktiga Odla-forumet?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 05-10-2013, 16:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          Varför ska man undvika vitt mjöl?


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2013, 17:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2013, 17:11) *
          Nya kostråd har det kommit och där stod bl.a. att man skall undvika vitt mjöl. Hur då? Kan man färga det? Vilken färg är nyttigast? Vad anser det allsmäktiga Odla-forumet?


          Du kanske kan försöka med rödbetor men jag tror inte mjölet blir nyttigare giggle.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 17:16
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nä, men då är frågan vad färgen har för betydelse?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 05-10-2013, 17:20
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Gurkmeja?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 05-10-2013, 17:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Jag antar att frågan är ironiskt ställd, men ändå: Vitt mjöl (finmalet, skalat vete) har högre kolhydratinnehåll samt en massa gluten. Kolhydraterna i sådant mjöl är s.k. "snabba" kolhydrater, och man vill eftersträva långsamma kolhydrater i en sundare kost. En enkel regel kan vara att tänka på att äta kolhydrater ung. som en diabetiker... Om man nu inte vill gå in för någon särskild annan diet.

          Bra mjölsorter har således långsammare kolhydrater, och mindre gluten. Grovmalet råg, havre, fiberrika ting...
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 05-10-2013, 19:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Är kanske med mjöl som med ris, ju vitare desto onyttigare. Ju mindre förädlad desto bättre ur näringssynpunkt. Har väl med skalet att göra tror jag. Fast idag besprutas ju allting så skalen kanske inte är så hälsosamt att äta varken i grönt, frukt eller säd. Sedan tycker jag att ett fullkornsbröd smakar mycket godare än en seg barkis.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 19:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Förstår inte riktigt nu heller trots förklaring av EKLO. Frön av alla växter innehåller stärkelse men knappast socker så vad det är för skillnad mellan råg och vete fattar jag inte. Jag har googlat runt lite men blir inte klokare. Just stärkelse räknas som "långsam". Gluten består av proteiner så varför skulle det vara onyttigt? Visserligen innehåller fullkorn mer mineraler och fibrer men det borde inte vara någon skillnad mellan vete och råg? Kostråd som bara säger att man skall undvika vitt bröd säger inget om vad man skall äta istället eller av vilka skäl man skall undvika vitt mjöl. Det är lite flummigt, låter mer som att det som är gott skall undvikas. Matreligion? jag bör dessutom undvika för mycket fibrer pga min lättirriterade tjocktarm. Innan jag fick en vettig diagnos provade jag att äta mer fibrer pga råd från min läkare, sk bulkmedel. Jag blev sämre.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2013, 19:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Känns skönt i alla fall att dom kan ändra kostråden även om det tar en evinnerlig tid. För detta med vitt mjöl är ju faktiskt ingen nyhet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 05-10-2013, 19:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2013, 20:30) *
          Förstår inte riktigt nu heller trots förklaring av EKLO. Frön av alla växter innehåller stärkelse men knappast socker så vad det är för skillnad mellan råg och vete fattar jag inte. Jag har googlat runt lite men blir inte klokare. Just stärkelse räknas som "långsam". Gluten består av proteiner så varför skulle det vara onyttigt? Visserligen innehåller fullkorn mer mineraler och fibrer men det borde inte vara någon skillnad mellan vete och råg? Kostråd som bara säger att man skall undvika vitt bröd säger inget om vad man skall äta istället eller av vilka skäl man skall undvika vitt mjöl. Det är lite flummigt, låter mer som att det som är gott skall undvikas. Matreligion? jag bör dessutom undvika för mycket fibrer pga min lättirriterade tjocktarm. Innan jag fick en vettig diagnos provade jag att äta mer fibrer pga råd från min läkare, sk bulkmedel. Jag blev sämre.


          Rent innehållsmäsdigt är vitt mjöl sämre än obehandlat mjöl på grund av att den har sämre näringsvärde (färre vitamier, mineraler och fibrer) men i övrigt samma mängd stärkelse och gluten etc.

          Fram till 1995 fanns krav på att vitt mjöl skulle näringsberikas motsvarande grad som försvinner genom att mjölet skalats etc. Numer finns inte det kravet.

          Så slutsats är att alla mjölsorter är i grunden lika, skillnaden ligger i mängden aminosyror, mineraler, fibrer och vitaminer.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-10-2013, 19:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Du har redan fått en del svar men jag tänkte ändå svara .


          Vitt mjöl , som motsats till grovt fullkornsmjöl , är inte bra p g a att det ger ett stort påslag på blodsockret så även om man inte är diabetiker så har man kommit fram till att det inte är bra för någon att låta blodsockret åka jojo.

          Det utsöndras mycket inslulin för att ta ner blodsockret igen och det i sin tur gör att man blir överviktig. Ju mer insulin din kropp är tvungen att utsöndra ju större risk alltså för övervikt och eventuellt också för att utveckla diabetes typ 2 ( åldersdiabetes ) .

          Man ska eftersträva att hålla sitt blodsocker på en så jämn nivå som möjligt för att må så bra som möjligt .
          Ett sätt kan ju vara att gå över till fullkornsmjöl eller , om man vill vara riktigt radikal , sluta helt och hållet med mjöl av säd.

          Man kan t ex använda mandelmjöl , fiberhusk , pofiber , kokosmjöl m fl i sin matlagning vilket då också gör att man har lättare för att gå ner i vikt.


          Man har ju länge propagerat för att man ska undvika socker men vitt mjöl m fl saker är minst lika " farligt " .

          Mer elller mindre alla bör nog hålla koll på sitt kohydratintag och framför allt på hur det påverkar kroppen .

          Redigerat av mamamaggan: 05-10-2013, 19:43


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-10-2013, 19:51
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (mamamaggan @ 05-10-2013, 20:41) *
          Du har redan fått en del svar men jag tänkte ändå svara .
          Vitt mjöl , som motsats till grovt fullkornsmjöl , är inte bra p g a att det ger ett stort påslag på blodsockret så även om man inte är diabetiker så har man kommit fram till att det inte är bra för någon att låta blodsockret åka jojo.

          Det utsöndras mycket inslulin för att ta ner blodsockret igen och det i sin tur gör att man blir överviktig. Ju mer insulin din kropp är tvungen att utsöndra ju större risk alltså för övervikt och eventuellt också för att utveckla diabetes typ 2 ( åldersdiabetes ) .

          Man ska eftersträva att hålla sitt blodsocker på en så jämn nivå som möjligt för att må så bra som möjligt .
          Ett sätt kan ju vara att gå över till fullkornsmjöl eller , om man vill vara riktigt radikal , sluta helt och hållet med mjöl av säd.

          Man kan t ex använda mandelmjöl , fiberhusk , pofiber , kokosmjöl m fl i sin matlagning vilket då också gör att man har lättare för att gå ner i vikt.
          Man har ju länge propagerat för att man ska undvika socker men vitt mjöl m fl saker är minst lika " farligt " .

          Mer elller mindre alla bör nog hålla koll på sitt kohydratintag och framför allt på hur det påverkar kroppen .



          Precis ! 0ch särskilt viktigt är detta om man redan är diabetiker eller har anlag för det.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 05-10-2013, 20:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Säger som min man brukar säga ! det har nog fött fler än det slagit ihjäl wink.gif Att bara äta vitt bröd kanske inte är det bästa om man inte äter en himmla massa knäckebröd också .Grovt bröd innerhåller ju mer fibrer vilket är bra för mage och tarm plus att det grova brödet innerhåller ett ämne som gör att risken för blodproppar minskar fick jag veta på min hälsoundersökning .
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 05-10-2013, 20:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (mormor mona @ 05-10-2013, 17:56) *
          Varför ska man undvika vitt mjöl?

          [size="7"][/size]


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 20:39
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Är då inte stärkelse "långsamma" kolhydrater? Det finns inget socker i sädeskorn av någon sort så varför skulle sockervärdet åka jojo pga bröd bakat på vitt mjöl? Att man skulle bli tjock av att äta bröd är rent nys. Jag äter mycket bröd och har ändå lyckats gå NER i vikt. Det är inte vad man äter som har betydelse utan hur mycket man äter. Att vitt mjöl innehåller mindre näring är väl bara bra, det är knappast näringsbrist som vi i väst drabbas av.

          Redigerat av Gossen Ruda: 05-10-2013, 20:42


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 05-10-2013, 20:43
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ja det verkar som vitt matbröd är "livsfarligt" men bullar kan man äta och fira som i går på "Kanelbullens dag" !Man borde kanske ha en "fullkornets dag "också confused.gif Och hur ska det gå nu när det blir Semledags ?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-10-2013, 20:44
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Nja det stämmer inte riktigt och dieten på ljust franskbröd till mellanmål för diabetiker som vi hade förr är totalt fel. Ger blodsocker dippar och är inte bra alls.
          Att äta socker har inget att göra med hur blodsockret processas i kroppen, kolhydrater i sig är inte bra, i för stora mängder.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 21:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Du får gärna förklara vad som är fel, jag är väldigt nyfiken. smile.gif Skippa dieten för diabetiker, jag har inte diabetes. Kroppen behöver socker eller kolhydrater, hela vår metabolism är upplagd på glukos. Att man inte skall överdosera är helt rätt, men var går gränsen?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-10-2013, 21:46
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Kroppen behöver inget socker alls -varifrån känner jag igen den här diskussionen ?

          Socker är helt onödigt. kroppen gör om kolhydrater till det "socker"= Glukos som hjärnan behöver.

          Dra ner på de snabba kolhydraterna (socker, vitt mjöl mf.) till förmån för de långsamma kolhydraterna (bönor, linser, fullkorn mf). Inta mer fibrer. Minska på det mättade fettet till förmån för enkelomättat fett (olivolja) samt mer Omega-3 (fet fisk, fiskleverolja, rapsolja, linfröolja) ur de fleromättade fetterna.
          Se över intaget av D-vitamin och E-vitamin.

          Minska energiintaget och främst kolhydratintaget totalt om det är för stort. Fysisk träning kan göra stora förbättringar vid diabetes typ 2.
          150 gram är max och 1 skiva fullkornsbröd är 50 gram

          Redigerat av kerstin z5-6: 05-10-2013, 21:47


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 05-10-2013, 21:57
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2013, 21:39) *
          Är då inte stärkelse "långsamma" kolhydrater? Det finns inget socker i sädeskorn av någon sort så varför skulle sockervärdet åka jojo pga bröd bakat på vitt mjöl? Att man skulle bli tjock av att äta bröd är rent nys. Jag äter mycket bröd och har ändå lyckats gå NER i vikt. Det är inte vad man äter som har betydelse utan hur mycket man äter. Att vitt mjöl innehåller mindre näring är väl bara bra, det är knappast näringsbrist som vi i väst drabbas av.


          Alla kolhydrater bryts ner till socker, en del snabbare andra långsammare, kolhydrater i vitt mjöl bryts ner snabbare än kolhydrater i kli exempelvis.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 07:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon